Har du set Vinter OL

NBC der sammen med Discovery er de to helt store rettigheds havere til dette Vinter OL, der – stort set ingen – seere har, har målt lidt på, hvad der sker.

Og selv om at det ikke kan overraske, har seerne flyttet sig.

Bevares broadcasterne sover – generelt videre – mens seere tog andre steder hen.

De nyeste tal viser således at op imod 33 procent af alt OL kiggeri ( i USA ) nu sker på mobilen.

ipad-2.jpgDet betyder at der er langt flere seere, end seertallene viser, og at de – naturligvis – ikke kigger med på TV.

DR3, der her i landet er den eneste der formår at få seerne til at se med på TV, hitter således med det mest sete program, nemlig “Pyeongchang 2018: Snowboard, Cross, Finale”, der med 98.000 seere havde marginalt flere end til “Sherlock: Det afsluttende problem”, der – som du har gættet, ikke ligefrem ligner indhold der rammer i målgruppen “unge seere”. ( bevares Snowboard, gør )

Tilbage i USA, har en ny rapport talt med “30.755 Winter Olympics fans”, der såmænd henter alt – altså som i 100 procent – deres sport på YouTube.

Det er der, og det er til at finde.

Og hvis du vil se den nyeste nippelgate, eller de dummeste skvat, eller andet, åndsvagt er der også til at finde.

Som regel klippet ned til 30-60 sekunder, der kan klares mens du venter i bussen.
_
Og det finder de adspurgte “30.755 Winter Olympics fans”, smart og heldigt.

overrasket.jpgI konkrete tal er det dog “kun” 35 procent af de adspurgte der udelukkende kigger med online.

Tal fra The Global Web Index kan ydermere fortælel at brugere af sociale medier nu bruger mere end to timer og 24 minutter om dagen på de her sociale medier, hvoraf YouTube blot er en af disse.

I den forbindelse er det pænt interessant at se hvor de mange fans ser OL.

89 procent ser således med på YouTube, mens 83 procent kigger med på Facebook.

Og hvis du nu sidder som broadcaster og har det svært, nu hvor du laver sådan noget fint fjernsyn, så burde du overveje de mobile medier næste gang.

90 procent af de adspurgte fans ser nemlig ( der står ikke udelukken, der står “are using another device while watching TV”) slet ikke Vinter OL på TV.

Eller.

Mens de gør det, er de godt igang med at se noget der er mere relevant på en anden platform.

The International Olympic Committee, kan i den forbindelse fortælle at de nu sender 14 procent mere end ved det sidste OL i Sochi.

mobil.jpgIOC director of television and marketing, Timo Lumme siger:

-The amount of content on digital platforms is also up and expected to be double that aired on television, so two parts digital to one part television. Over five billion people will have access to TV coverage of the Pyeongchang Games, slutter han.

Som vi forstår det, køber broadcastere både retten til broadcast og mobile medier i samme pakke, hvorfor det reelt er muligt at prioritere deres online brugere.

Vi har ingen lokale tal, så man kunen forestille sig at de er igang, men ikke lige har nogle gode historier at fortælle endnu.

Det meste sete TV program på Eurosport i sidste uge var i den forbindelse “Speed Skating Winter og Pyeongchang”, der havde 21.000 seere.

Det går omvendt ret godt på nettet, for Eurosport.