Streaming Is Believing

Ind imellem sidder der sikkert enkelte og påstår at det der streaming og de der streaming tjenester da bare er en vårhare.

Intet kunne være mere forkert.

Nye tal, der kommer direkte fra MTGs streamafdeling Viaplay, kan nu fortælle at folk der tidligere så en masse TV, nu ser 32 timers mindre TV, hver måned i gennemsnit.

rule1.jpgDu har gættet det.

Det er et antal timer, der er vokset på alle, hvorfor dem der streamer “meget” streamer voldsomt meget mere end 32 timer om måneden, mens dem der streamer mindre, stadig har tid til at se lidt TV.

Det fjerner dog ikke fokus fra det nu nærmest banale faktum, at den gennemsnitlige streamer nu ser 32 timers mindre TV om måneden, hvilket er – forbandet tæt på – 33 procent af det “totale” TV forbrug, målt på alle.

Vi ser jo “alle” stadig – igen i gennemsnit – 19 timer og 39 minutters TV om ugen. ( Kantar Gallup )

Og da der er 4 uger i en måned, ser dem der streamer nu otte timers mindre DR end tidligere.

Ganske morsomt helt uden at det har påvirkeket seertallene.

rule2.jpgHer i landet har vi i følge DiBs omkring 1,3 millioner husstande, der “streamer”, hvilket kan undre.

Specielt nu, hvor “dem der streamer” jo ser 8 timers mindre TV, mens “vi alle” i gennemsnit blot ser et par minutter mindre end året før.

Dem der ser TV, må med andre ord være dem der “ikke streamer”.

Det er ikke så vigtigt tilbage på Viaplay.

Læs også  Unge deler kodeord

Her bruger deres kunder nemlig stadig 32 timer om måneden på at se på indhold som MTG”™s Nordic tilbyder.

Åh, forresten.

Fik vi pointeret at dette antal timer er målt på alle deres kunder, altså i hele Norden.

Og at det dermed er væsentligt mere – potentielt præcist – end de fleste broadcastere er friske på at erkende.

Viaplay er ydermere så venlige at tale lidt om hvordan de har fået lidt nye kunder.

Og selv om at det kun fik 25 procent flere kunder fra 2016 til 2017 ( mellem ?), voksede antallet af streams med 40.5 procent, hvilket de vurderer betyder at streaming nu er en “godkendt måde” at se TV på.

Detaljen er nemlig at det ikke længere er deres mobile strømme til telefonen og iPad der hitter.

rule3.jpgNix.

Det er de strømme, der lander på en “stor skærm”.

Altså inde i stuen, hvor kunderne binger løs.

2017 bød forresten på 21 procent flere Viaplay, der ser ud til at have fået Viaplay til at satse på de 3P”™er.

People, production og platforms.

34 P”™er der i dette tilfælde betyder at kunderne skal kunne finde den maksimale opløsning og kvalitet på den platform de bruger.

I forhold til “production”, er der løbende 50 nye serier på vej fra Viaplay, hvilket åbenbart får kunderne til at kigge med, samtidig med at nye kunder hopper på vognen.

En interessant detalje ser ud til at være at mange af kunderne er med fordi de ved at købe adgang til eksklusivt indhold på streamtjenesten, også får adgang til den deyre sport, der – streamet – er væstligt billigere – at få øjnene i, end ved at købe alle TV kanalerne hos en TV udbyder.

Læs også  Liga håndbold er en succes for TV2

Et regnestykke der må være muligt at lave, er således at den enkelte husstand sikkert sparer ( en smule ) ved at købe adgang til “alt sport”, i stedet for 30 TV kanaler de alligevel aldrig ser.

Eventuelt kombineret med at der bliver set ( PBS ) TV via apps, eventuelt suppleret op med en enkelt hovedkanal fra TV2.

De tre trends som Viaplay ser i den forbindelse er følgende:

Original drama“

Viaplays rigtige hits er deres originale dramaer.

Serier som: “Hassel”, “Veni Vidi Vici”, “Occupied”, og “Alex” hitter så alvorligt i deres “hjemlande” at planen ser ud til at være at lave en hel masse flere serier, der kan fortsætte den trend.

Fodbold og boksning

Det andet der hitter mest hos Viaplay, er sport.

MTG streamer således omkring 50.000 timers live sport om året.

Og det vil kunderne gerne betale for adgang til.

Store skærme er nu vigtigere end mobilen

Tilbage i 2011, hvor Viaplay reelt gik i luften, var stort set alt forbrug, “mobilt”.

Folk så altså “kampen” på deres mobil, mens de var på arbejde.

Idag er vanen det modsatte.

I 2017 var der således 64 procent mod 61procent året før, der valgte at se med på “en stor skærm”.

Definitionen er ikke præcis, men vi gætter på at det dækker over alt andet en computer, og mindre skærme.

Læs også  Og E-see prisen gik til

Anders Jensen, MTG EVP & Chairman Nordic Entertainment, er godt tilfreds.

Han siger:

-More than one hour every day tells its own story ““ Viaplay is truly creating moments that matter. In just a few years, we”™ve become a Nordic drama powerhouse producing amazing original content that”™s captivating audiences across the region and beyond. On big screens and small, our stories have never been more relevant. We will continue to invest in our platforms, people and productions to take the Viaplay growth phenomenon to the next level, slutter han og bliver suppleret af Alexander Bastin, Head of Viaplay.

Han siger:

-As a Nordic media house at the cutting edge of innovation, MTG”™s portfolio is continuously evolving to meet changing user preferences and behaviours. Viaplay is rapidly attracting more customers, and they are watching more than ever before. In parallel, the app for Viafree, our free streaming service in the Nordic region, has been downloaded close to 2.6 million times. It just shows what”™s possible when fantastic stories meet the most advanced and accessible platforms in the business, slutter han.

Ganske interessant tyder en del på at mange også streamer Viaplay, for at undgå reklamerne på FTA kanalerne.

Her de meste streamede serier på Viaplay i Danmark.

“Prison Break”

“Veni Vidi Vici”

“S.W.A.T”

“The Blacklist”

“Lethal Weapon”

Her en video om emnet.

Viaplay: 32 hours a month from Modern Times Group on Vimeo.