TV2 bliver unge med de unge

Når TV2 Echo bliver realitet, her den 1. marts, er fordi TV2 har planlagt at satse på de unge seere.

Og da unge seere, er dem der har et godt job, gerne må have lidt børn og helst skal bo i et hus med et par biler, er den nye målgruppe for “TV2 Echo”, defineret af den meget unge redaktion hvor gennemsnits alderen er 27 år.

Formatet, der er et slags “ungt forbrugs format”, går ydermere i luften den 1. marts, og lover at byde på “korte, aktuelle videohistorier, der bruger nye digitale virkemidler og fortælleformer”.

unge.jpgSkulle du have overset dette, er det jo det de unge vil have.

Marie-Louise von Holstein, der er redaktionschef forklarer:

-Historierne fra TV2 Echo er journalistiske videofortællinger, der skal appellere til et mere begejstret og mere engageret liv – og til nye målgrupper. Historierne er typisk et par minutter lange, de er professionelt fortalt i høj produktionskvalitet, og kan være lette i tonen – men ikke nødvendigvis i emnevalget. Vi kommer til at beskæftige os med etiske og moralske valg i livet, og vores historier vil noget, starter hun og fortsætter.

-TV2 Echo vil hellere slå bredt igennem med én video end løst igennem med ti. At lave korte historier, som folk skal have lyst til at dele, kræver et unikt fokus på hvert eneste sekund i hver eneste video, forklarer hjun videre.

-Levende billeder er en TV2-kernekompetence og ambitionen er at blive en af Europas bedste til disse kortformsvideoer. Derfor vil vi arbejde på at blive et internt videnscenter for TV2s erfaringer med kortformsvideoer samt forhåbentlig også en naturlig rugekasse for nye idéer og nye måder at arbejde med video til sociale og digitale platforme, slutter hun.

Som pointeret har TV2 hyret en masse unge journalister, der “selv er i målgruppen”.

Marie-Louise von Holstein forklarer videre:

-I sin grundform er TV2 Echo en eksperimenterende redaktion, og vi er skabt for at afsøge og afprøve de nye fortælleformer. Lidt atypisk for udvikling af tv-satsninger herhjemme – men i tråd med den tilgang man ser i digitale start-ups – går vi mere “agilt” til værks. Vi kommer til at arbejde eksplorativt og åbent med de individuelle historier i et hurtigt loop af eksperiment-læring-videreudvikling. At kunne eksperimentere og lære i real time og tæt dialog med brugerne er netop én af fordelene ved at arbejde i et rent digitalt/socialt univers. Og vi tror på, at den slags historier især vil appellere til kernemålgruppen og dens mediebrug og netop klare sig godt på tværs af de digitale platforme, vi udkommer på, slutter hun.

Redaktionen på dette store TV2 sats, er indtil videre en fotograf, en grafiker, tre VJs, en praktikant, to journalister og en redaktør, der bedst af alt er en del af “kernemålgruppen for fortællingerne”, hvorfor de jo “kan se fjernsyn” mens de er på arbejde.

Og da det nu er meningen at “redaktionen skal ud i nye miljøer, hvor TV2 ellers ikke kommer meget i forvejen”, kan der vist ingen tvivl herske om at TV2 er igang med lidt af et sats her.

Blandt de gennemgående spørgsmål, der ser ud til at skulle sælge formatet er følgende:

-Hvem er vi?

-Hvad tror vi på?

-Hvad inspirerer os?

-Hvad gør os lykkelige og kede af det?

For at få svar på disse spørgsmål skal du bare se TV2 Echo, der er “TV2s bud på en ny type aktualitetshistorier, der handler mere om vores liv end om samfundet. Mindre om, hvad magthaverne siger, og mere om, hvad mennesker gør”.

Har du ikke købt adgang til TV2s kanaler, er det muligt at se med på Facebook og Instagram.

Redaktionen er forresten:

Marie-Louise von Holstein, Mathias Bach (Anne-Sofie Mee Fisher på billedet), Katrine Stub Rimer (Victor Haagen Ernst på billedet) og Terkel Thorsen. Og Christian Lade Broch-Lips, Kaare Sørensen, Mathias Bach og Laura Bock Klein.

Formatets inspiration skulle komme fra “Now This”, “BBC Stories” og “AJ+”.

Så vi har lige fundet lidt AJ+ til dig.