eSport går studie amok

Forestil dig at du kigger forbi “The Blizzard Arena”, der er stedet hvor “The Overwatch League” hænger ud, og spiller eSport.

Du har gættet det.

Det nyeste fænomen, er en del af Blizzards markedsføring af eksisterende spil, der omsætter for netop mange milliarder at eSport med garanti er kommet for at blive.

Som eksempler er der netop sluppet lidt tal om prisen på de såkaldte streaming rettigheder.

studiet1.jpgOg nu hvor det viser sig at disse er blevet solgt for 90 millioner dollars, kan folk på YouTube og andre steder altså se frem til en hulens masse eSport, da dem der har betalt for rettighederne, jo har besluttet sig for at tjene lidt på den investering.

Blizzard Entertainment, der dermed både er “spil producent” og “event firma”, har omvendt lovet at “The Overwatch League”, bliver til netop den “liga” alle vil se, hvilket jo inkluderer at de kigger på de fine reklamer og lidt til.

Hvad er “Blizzard Arena, home of Overwatch League”, så for en størrelse.

Det er såmænd et stort “TV studie”, der – formodentligt aldrig ender på TV:

I konkreter er det “The Tonight Show With Johnny Carson in Burbank Studios”, der nu er blevet opdateret til et 1021 m2 studie ( afvikling ) suppleret af en “Arena” ( selve studiet ) der er oppe på 6874 m2.

Og her bliver der så ellers produceret “indhold” i fem etager, der blandt meget andet indeholder to studie kontrol rum, der suppleres af et endnu et studie til “additional programming”, samt en masse andre rum, der er alt fra “observer rooms” til “shoutcaster” rum og andet.

Der er i det hele taget en masse logistik der skal være på plads, når alle 12 Overwatch hold, skal styres, i forhold til spil, presse, og alt andet.

talk.jpgAlt sammen noget der nu er plads til.

Pete Emminger, der er senior director, global broadcast, Blizzard Entertainment, forklarer:

-We”™ve been planning this project for a couple years, so it was a very extensive buildout and we tried to account for everything, starter han og fortsætter om dette eSports studie.

-Right from the beginning, we built out all the necessary infrastructure to support everything that Blizzard does not just Overwatch League. So, it”™s been very flexible for us. We”™ve already done almost every Blizzard esport here and we are continuing to grow bit by bit as we get into new programs, but Overwatch is obviously our main focus right now, slutter han.

Selv studiet, der “kun” har plads til 450 fans, har til gengæld plads til et par 13.000 pixel brede 4mm LED vægge.

Og hvis du har set lidt eSport ved du at der til en hver tid mindst er to hold med hver 6 deltagere der spiller, mens kameraerne ser “alt”.

Den store bagvæg, er naturligvis suppleret op med et utal af andre skærme, der viser grafik, updates og meget mere, så dem der kigger med på streamen kan være evigt opdateret på spillets udvikling.

afvikling.jpgPete Emminger fortsætter:

-All the LED is completely reactive to the game, starter han og fortsætter i SVG.

-We have a number of custom game software elements that drive all this LED. All the hero panels and other [elements] up on the LED are all driven directly from the game engine and the Halo [above the stage] is totally reactive to the game to visualize the Overwatch payload progression, slutter han.

Hver spiller er så ellers dækket ind med hver sit POV kamera, der alle er Blackmagic Micro Cinema kameraer.

Og så er der et lavpraktisk problem, der handler om at alle spillere spiller på skærme der opdaterer 144 gange i sekundet.

Det skal kameraerne jo også kunne.

Derfor er de 16 Grass Valley LDX86 indstillet til at arbejde ved 144hz.

Noget de små Blackmagic Micro Cinema kameraer også er.

Da 28 kameraer jo ikke er mange, er der også en række Sony BRCH800/1 1080p PTZ kameraer i studiet.

Alt – også de små Blackmagic Micro Cinema POV kameraer – er styret over CCU.

Og da de her Blackmagic Micro Cinema POV kameraer hver især er udstyret med SLR Magic 8mm optikker, ser det hele både ens og godt ud.

Som pointeret er der to Control Rum og et enkelt lyd rum, til at styre festen.

Billed afviklingen klares på en Kayenne K-Frame 9 M/E der rent faktisk er fordelt på to rum, sådan at de re 4 M/E i hvert rum, med muligheden for at hente den sidste M/E ind i det rum, der har behov for det.

Og hvis du ikke allerede har gættet det er der også brug for lidt SloMo.

Til formålet er der investeret i to EVS XT4K og to XS3 replay servers systems, der er konfigureret som 24 in/12 out.

Bedst af alt, er alt redundant.

Således også SLoMo, der bliver optaget på Dell EMC Isilon storage i AVC Intra 100 MXF, mens de 64 lydkanaler bliver optaget på en anden Isilon storage pakke.

Der er i bedste amerikanske stil, er tredje optagelse af det hele, der ender på en række Cinedeck ZX Recorders.

Fik vi nævnt at der ofte er brug for lidt grafik i forhold til eSport.

Det klarer studiet med to Vizrt trio real-time graphics systemer og et par Vizrt Libero telestrator systemer, der blandt andet sørger for at give status over spil og andet, der nærmest er “properitær” Blizzard status, da Blizzard jo har adgang til deres egen “game engine”, der derfor er “fuldt” (?) integreret med Vizrt systemerne.

Rent teknisk er motivationen bag de to studier at produktioner i “The Blizzard Arena” reelt er to produktioner.

Nemlig “broadcast delen” ( der typisk ikke broadcastes som flow TV ) og “game delen”, som de mange der kigger med, jo er mindst lige så interesserede i.

Problemet er – før folk med lidt ældre øjne – at det reelt er umuligt at se hvad der sker i spillet, der ofte spilles lynhurtigt, hvorfor det er nødvendigt at vise “high lights” løbende.

Både på spil output og på “broadcast delen”.

Der er ydermere SLoMo dele i selve spillet, der i nogle tilfælde bliver gjort endnu langsommere eller helt pauset, da EVS jo netop kan håndtere sådanne ting, mens et spil, ganske ikke er designet til at “Slow2Stop”.

Hele studiet og produktionen er med andre ord gearet til at få spillene til at blive mest muligt spændende for dem der kigger med.