360 graderes reklame

Det må være lidt som at komme hjem, når den interesserede ser en 360 graderes reklame.

Sådan cirka er det i hvert fald i følge Magna, der er en del af IPG Mediabrands og IPG Media Lab.

Størrelser der producerer og “forsker” i 360 graders reklamer.

the360.jpgSammen med YuMe by RhythmOne, der udelukkende kigger på om reklamer virker for annoncørerne, har de fundet at brands som BMW, Royal Caribbean og PBS alle har oplevet et større salg ved at investere i 360 graders reklamer.

Noget der er samlet i “The 360° Effect: Understanding Immersive Video”, som du såmænd kan hente her, efter at du har givet dem din email og lidt til.

Blandt de mange – meget reklameorienterede – konklusioner, er at både brand og den potentielle kundes oplevelse er “bedre” med 360 graders video.

Og selv om at mange producenter måske ikke er speciel orienteret omkring markedsføring, er der ingen der ikke er klar over at video “skal kunne kommunikere”.

En anden detalje, er at den megen snak om at vi er nødt til at vente på de der briller, som ingen gider have på, blive mere udbredt, er helt forkert.

Mobiltelefonen er – bevares – ikke helt så heldig som et par funky 360 graders briller.

Forbrugerne er bare ligeglade.

ditbrand.jpgHvis de vil have VR eller AR for den sags skyld, finder de deres mobil frem.

Og så er det ellers at det går ned af bakke, hvis din video ikke virker på mobilen.

Eneste problem i den forbindelse ser ud til at være at forbrugerne stadig mener at 360 grader er “sjovt” og “oplysende”, mens ( på trods af ) at virksomhederne fortsat ( næsten udelukkende ) ser 360 graders video som markedsføring.

Brands har altså her en mulighed for at gennemtænke ( gen-tænke ) deres markedsføring, og bruge forbrugernes vilje til at “prøve nye ting”, og – med lidt held – få solgt lidt mere til forbrugerne, der jo gerne vil købe det “de gerne vil købe”.

Rapporten ser ud til – i flere tilfælde – at konkludere at der vil være et mersalg forbundet med brugen af 360 graders vidoer.

Om det er rigtigt eller ej, må du selv vurdere.

Hvad der er sikkert er at det fortsat kun er meget få der har formået at bruge denne type video til andet end ( uinteressante ) ture rundt i et hus, flyveture der er set lidt for mange gange, og formålsløse gåture gennem kundens varehus, eller andet.

Devin Fallon, VP of Analytics, YuMe by RhythmOne forklarer:

leverer.jpgWhile 360 degree video ads offer the most accessible immersive video ad experiences for consumers – available across mobile, PCs and VR headsets – marketers must artfully balance entertainment with branding to achieve optimal brand metrics, starter han og fortsætter.

-Our study reinforces the opportunity that marketers have to drive purchase intent with 360 degree video ads, provided they properly incorporate brand messages to encourage higher recall, slutter han og bliver suppleret af Kara Manatt, SVP, Intelligence Solutions Strategy hos Magna.

-This research not only has helped us better understand the user experience for 360 degree video ads, but also the common pitfalls marketers may face in driving important metrics such as brand favourability and purchase intent, starter han og fortsætter.

-Consumers are welcoming of this advertising format because it provides a fun and engaging experience. We need to ensure that we deliver on those expectations and our KPIs at the same time, slutter han.

Find rapporten her.

UM”™s Global Chief Innovation Officer, Chad Stoller, slutter af med at pointere:

-360 degree video is a true discovery experience – showcasing multiple facets of the brand offering instead of being limited to just one or two messages, starter han og fortsætter.

– This provides brands with an ability to tap into consumer passions while allowing them to choose their own journey through the experience, slutter han.

Tallene baserer sig på 2159 adspurgte forbrugere, der er “rekruteret” til et “repræsentativt online panel”.

Her lige en video om hvordan du kommer igang med at redigere i 360 graders video, som Adobe nu ( selv mener ) at de supporterer lidt mer end andre.