Folk over 55 streamer stadig mere

Ind imellem bliver der målt på seergrupper, der ellers ikke bliver målt særligt meget på.

I dette tilfælde de +55 årige.

Og selv om at det – måske – ikke overrasker, viser nye tal at de 55 til 64 årige, i følge Ampere Analysis, at folk i denne alder nu streamer cirka 20 procent af hvad en 18 til 24 årig streamer.

tal1-3.jpgBevares det er stadig ikke meget.

Men hvert minut den 55 til 64 årige bruger på at streame, bliver med garanti taget fra den ellers klassiske TV tid, foran flow TV skærmen.

I konkrete tal, streamer de 18 til 24 årige op imod 40 minutter om dagen, målt på alle 18 til 24 årige.

De 55 til 64 årige, der forøvrigt er blevet mål på, på “16 markets”, hvilket burde kunne oversættes til 16 nationer bruger lige for tiden kun 8 minutter om dagen.

Ikke overraskende er det fortsat Netflix og Amazon der trækker læsset.

Men nu hvor denne – ældre aldersgruppe – der ellers er kendt for helt at ignorere udviklingen med streaming, der i resten af verden er kendt som SVoD – Subscription Video on demand – pludselig begynder at “streame” ligner det, det sidste søm i den kiste.

talrel1.jpgKigges der på dem der “permanent forbundet til internet”, hvilket mange 55 til 64 årige såmænd ikke er, bliver tallene væsentligt mere udtalte.

De 55 til 64 årige har nemlig ingen problemer med at være med på forkanten, forstået på den måde at de 55 til 64 årige ser mindst lige så meget Netflix eller Amazon ( som de 18 til 24 årige), i det sekund de har investeret i en sådan tjeneste.

Den gennemsnitlige 55 til 64 årige SVoD kunde ser således en time og 20 minutters SVoD om dagen, hvilket er tæt på det samme som de 18 til 24 årige.

Der er dog “kun”13 procent af SVoD kunderne ( mål på 16 markeder blandt 33.000 adspurgte ) der er over 55 år.

44 procent af streamkunderne er under 35 år gamle.

Tendensen ser dog ud til at være ved at skifte, heftigt endda.

I England var der således blot 9 procent kunder over 55 år, midt i 2015.

Det antal er idag oppe på 25 procent.

Som altid med sådanne “brede” analyser, vil der være en del variation markederne imellem.

Det er der ikke i dette tilfælde.

talrel2.jpgHvor de 55 til 64 årige ( i USA ) ser 1 hour 33 minutters SVoD om dagen, ser den samme gruppe 1 time og 16 minutter om dagen.

Frankrig er på en eller anden måde ikke helt med endnu, da de 55 til 64 årige, der, kun ser 50 minutters SVoD om dagen.

Hvad er det så de ser.

Altså de her ældre, men nye streamere?

De ser Action & Adventure, Sci-Fi & Fantasy, Crime & Thriller, og dokumentarer.

De er ikke friske på “Comedy”, hvilket – ganske morsomt – får denne gruppe til at have samme adfærd som de 18 til 24 årige.

Richard Broughton, Director at Ampere Analysis siger:

-It”™s long been held that an ageing population offers a ready audience for broadcast TV, but our analysis shows that it”™s time for a reality check. Subscription Video on Demand services like Netflix and Amazon are not exclusively for the younger viewer, they are just taking longer to convince 55 to 64-year olds of the value of a paid-for TV content subscription. Once older viewers subscribe to an on-demand service, either through advertising, or following recommendations from friends and family, they shift their viewing patterns and start consuming content in a similar way to their younger counterparts. As they hit saturation point with the youngest viewers in the markets like the US and UK, the marketing teams of the SVoD services will increasingly want to turn their attention to older viewers. We expect this to herald yet more changes to content consumption for both broadcast and on-demand services, slutter han.

Her i landet er seertallene fortsat ( næsten ) upåvirkede på trods af at mere end 1,3 millioner husstande har adgang til en eller flere streamtjenester.

bemærk

Grafikken er ikke fra den nye rapport.