Endeligt noget vi er verdensmestre i

På trods af de 149 minutter vi alle ser TV, dagligt, tyder en del på at vi også lige har tid til at tjekke op på hvad der sker på Netflix og Amazon Prime.
Det nordiske forbrug af såkaldt SVOD, der herhjemme kendes som streaming, er nemlig eksploderet i følge nye tal som Kagan, der er en del af S&P Global Market Intelligence.
Og selv om at forbruget af SVOD vokser globalt, er det altså kun i Sverige, Danmark, Norge og Finland, at det eksploderer for alvor.
Nordens husstande bruger nu 22 procent af deres samlede “udgifter til underholdning i hjemmet” på Netflix, HBO eller Viaplay, der omvendt også dominerer totalt. ( med lidt regionale forbehold, som TV2 Play her i landet ).
Hele det nordiske marked, med undtagelse af Finland har en nærmest umulig høj “penetration” af husstande med en eller flere SVOD abo’er.
Og nu hvor England ellers plejer at føre i Europa på dette område, er det pænt vildt at vi streamer så relativt meget mere i vores område.
Formuleringen kunne omvendt også være at netop Norden er det mest udviklede marked for streaming i verden.
Noget der sagtens kunne tænkes at hænge sammen med at penetrationen af “husstande der har bredbånd” er voldsomt høj i Norden.
Som eksempel er England ( igen ) meget udviklet hvor 75 procent af alle husstande har bredbånd.
Til sammenligning er det antal oppe på 89 procent i Finland.
Et gæt, er at det reelt er tæt på 100 procent i det meste af Norden, da alle jo har en 4G mobil her.
Igen.
Det er ikke alle der bruger den til at se Netflix, HBO eller Viaplay med.
Omvendt er et enkelt selskab bu ude med det først tilbud om “fair usage” af mobilen, der begrænser forbruget til 1TB mobildata om måneden.
Så vi er på vej.
Tilbage til forbruget, er der jo – som altid – ingen tal ude om hvor mange der rent faktisk er kunder hos Netflix eller HBO.
Hvad der dog er kendt er at SVOD forbruget – generelt – er vokset med 23 procent i Norden det sidste års tid.
Konkret er Netflix vokset med 24 procent, mens HBO Nordic er vokset med 19 procent, hvilket Viaplay også er.
Viaplay og C More blev lanceret i Finland tidligt i 2017, efter en fremgang på vilde 90 procent hjemme i Sverige, hvor der ellers er pænt stor konkurrence om kunderne.
Her i landet seer antallet af sete TV stadig ud til at være 100 procent upåvirket.
Der er dog ved at ske noget, hvis der kigges på det antal timer der bliver set “på hvad”, på TV.
Sidste uges TV program var nemlig ikke – som det ellers fremgår af ugens “Top 20”, “Badehotellet”, “X factor” )( med afgørelsen ) men derimod “Matador – Lauras store dag”, der – målt på antallet af “sete timer” blev set på i 1.307.000, af 917.000 seere.
“Badehotellet” til sammenligning blev “kun” i 1.101.000 timer af 1.396.000 seere.
Kigges der på hvordan befolkningen ser TV, kommer der pludselig nogle endog meget morsomme tal frem.
Blandt de meste sete programmer – målt på sete timer – var således “Badminton: All England”, der ellers “kun” havde 125.000 seere.
De brugte omvendt 957.000 timer lørdag og 769.000 timer søndag på at se med, hvilket altså tyder på at de her 125.000 så op imod 7,56 timers “Badminton: All England” lørdag, hvor der blev sendt fra 11:00 – 00:28.
En rigtig kedelig detalje i den forbindelse ser ud til at være at det ved at se på de “antal sete timer” kan gennemskue hvilke formater der falder totalt igennem.
Som eksempel er “Greyzone” et af disse formater.
De 454.000 seere der kiggede med i følge “Top 20”, brugte nemlig mindre end 375.000 timer, hvilket – potentielt – kan oversættes til at seerne ganske enkelt ikke kan lide denne serie.
Hvad årsagen er, er ukendt.
En del ser dog ud til at tyde på at det er seersammensætningen, søndag aften, da DRs drama, kun “taber lidt timer” i forhold til deres placering på “Top 20”.
“Liberty” har nemlig 624.000 seere der så 596.000 timers TV, og dermed næsten intet “tab af seere”, der – åbenbart – så hele programmet.
Den sidste – rigtigt morsomme – detalje ved at kigge på antal sete timer i forhold antal seere, er at hovedudsendelsen af “X Factor” blev set i 1.090 millioner timer.
Desværre var seerne blevet rigtigt trætte da afgørelsen blev sendt.
Den blev således kun set i 530.000 timer, hvilket – med lidt fri fantasi – kan oversættes til at 560.000 timer ( målt i seere ) ikke så afgørelsen.

Læs også  DR hænger ud med menneskesmuglere