80.000 kabel TV kunder sagde farvel

Dem der går og undrer sig over at TDC alligevel ikke overtog MTG, så de kunne begynde at producere eksklusivt indhold, kan roligt undre sig videre.
Giganten taber nemlig kunder som aldrig før.
Og selv om at de nye ejere – stadig – har en masse TDC kunder, tyder en del på at disse nu skal til at betale endnu mere, da en god del jo allerede har forladt denne eksklusive skude.

Den store overskrift er naturligvis de 144.000 kunder der – her det sidste år – har sagt farvel. ( uden at medregne et opkøb af et mindre selskab, red. )
Tallet lyder vildt, men er såmænd ikke så voldsomt endda.
De store tal skyldes at mobiltelefon kunder – fortsat – hopper fra den ene udbyder til den anden.
Og da TDC formodentligt både er den dyreste og kke rigtigt tilbyder noget “ekstra”, hopper begavede kunder jo bare videre, når prisen ikke passer med produktet.
Fortjenesten på mobil telefon kunder er desuden ikke voldsom, da netop dette marked jo er styret af priser der er uanseelige.

TDC har dog deres “sædvanlige” – og meget dyre – problem, igen i 2017.
Deres kabel TV kunder, sagde endnu engang farvel i netop så voldsomt et omfang, at det burde få direktionen til at kaste håndklædet i ringen.
80.000 tabte kunder blev det til her i 2017.

Og her er der altså tale om kunder der – smider kassen – for et produkt, der – forresten – er relevant i produktionsmiljøet – nemlig TV indhold, som 80.000 åbenbart valgte fra, i 2017.

Man kan naturligvis undre sig over at seertallene fortsat er “totalt upåvirkede” af den udvikling.
Det er dog heller ikke tilfældet.
De få store formater klarer sig som det kan ses på Top 20, fortsat hæderligt.
Mens alt andet, har mere end svært ved at få bare 10 procent af befolkningen – cirka 600.000 seere – til at kigge med.
Der er med andre ord rigtigt mange dage, hvor 90 procent af befolkningen ikke ser det indhold som broadcasterne – og dermed produktionsmiljøet – tilbyder.

Noget TDC som bekendt plejer at kunne kompensere for ved at tilbyde mange TV kanaler.
Heller ikke det ser ud til at virke længere.

TDC har dog i løbet af 2017 kastet sig ud i en række tiltag, som TV bokse og bundlede streamtjenester, der – måske – kunne ende med at betyde at de kunder der er tilbage bliver, suppleret af at kabel TV kunder jo “skal være et eller andet sted”, hvis de altså – stadig – ønsker adgang til de sædavanlige 50-100 TV kanaler.

Tallene, der stammer fra udregninger ritzau og Finans.dk, kigger mest på mobil telefoni, hvor specielt 3 ser ud til at vinde, mens TDC igen blev den store taber.
Det er bare ikke kun på telefonerne at TDC taber.
Deres bredbånd, er ligeledes under heftigt pres,
Her var det Waoo og Stofa/Boxer, der løb med kunderne.
Måske fordi de tilbyder TV kanaler og streamtjenester over langt hurtigere bredbånd, end TDC tilbyder.

Waoo lokkede således hele 40.000 nye bredbåndskunder over på deres net.
Hvilket – pænt præcist – er det samme antal kunder som TDC mistede.

Det største tab – isoleret set – er det til trods, tabet af 80.000 kabel TV kunder.
Og selv om at en del af disse kunder sikkert finder på andre måder at se TV på, er der en del der tyder på at en god del af den – halve million ( baseret på deres årsopgørelser fra 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 og et estimeret 2017, red. ) eller flere – kabel TV kunder TDC, har tabt over de sidste 5-7 år, ikke længere ser TV.