Apple klar i marts 2019

I takt med at alle taler om den farlige dominans de mange teknologi virksomheder ser ud til at være på vej imod, er endnu en af slagsen på vej.
Og selv om at det kan overraske, kunne det let betyde at TV seerne – endnu engang – dropper de lokale bolig og livsstils -programmer.

Sidste nyt – der fortsat er behæftet med et utalt af ubekendte – er at Apple skulle være parate med den store pakke af TV serier i marts 2019.

Der skulle dog komme enkelte serier allerede i år, mellem marts og juli. ( ubekræftet )

Ingen ved hvordan Apple vil distribuere, og om de – rent faktisk – har planer om at blive “globale” ( med det samme ) som Amazon, vil rulle deres tjeneste ud som Netflix, eller blot gå efter de attraktive markeder som Sky.
Eller blive i deres egen baggård som – næsten lokale – Viaplay, eller CMore, der nu endeligt er på markedet med en egentlig streamplatform.

Tilbage hos Apple, blev der igår afholdt et større arrangement, hvor de kunne fortælle at der er en ny iPad på vej og software og andet til uddannelses sektoren. Der slap der også lidt ud om fremtiden for deres serier. ( nu hvor NYT alligevel havde skrevet om dem )

Apple har nemlig allerede investeret mere end både Facebook og YouTube i såkaldt “original content”.
Hvornår det bliver muligt at købe sig adgang til dette, er dog fortsat mindre kendt.

New York Times har netop bragt artikelen “Apple Goes to Hollywood”, der viser at Apple satser endog meget hårdt på indkøbt indhold.
Til formålet har de etableret et HQ ( læs studier og administration ) på cirka 12.000 m2 i Culver City, California, hvor det er planen at et “40-person team” kommer til at står for udbredelsen af “Apple Worldwide Video”, der – lidt modsat – andre “streamere” er væsentligt bredere og endog særdeles “familie orienteret”.

Som eksempel arbejder Apple med en række serier/produktioner der hører til i kategorier som “adult drama”, “children’s shows” og målrettede produktioner til “Latin America” og “Europa”.
Og selv om at det heller ikke er officielt kendt, skulle det endelige “rollout of original content” ske fra marts 2019 frem til sommeren 2019.

Det er i den forbindelse på sin plads at huske at Apple altså har brugt over 1 milliard dollars på dette sats.
Så uanset hvad Netflix, Amazon, eller lokale DR eller TV2 finder på, bliver det nok svært for den enkelte seere ikke at give Apples indhold en chance.
Noget der med stor sandsynlighed vil påvirke alt fra seertal til indholdsproduktionen selv her i landet, næste forår.

Hvad vi ved i den forbindelse er at følgende serier, skulle være på vej:
En “animated TV” der kommer til at hedde “Central Park”.
Et unavngivet “morning show drama” med Jennifer Aniston og Reese Witherspoon.
Et “Amazing Stories” reboot som Steven Spielberg står bag.
Et “space drama” fra Creator af “Battlestar Galactica” Ronald D. Moore.
En serie skrevet af “La La Land” creator Damien Chazelle.
En Kristen Wiig komedie serie.
See”, ( an epic world-building drama)
Home” en “docuseries focusing on incredible homes”.
Little America” en “anthology series” fra Kumail Nanjiani og Emily V. Gordon ( creators af “The Big Sick”) –
Swagger” et drama ( serie ?) baseret på NBA stjernen Kevin Durants liv.
En “psychological thriller” som M. Night Shyamalan producerer. –

“Planet of the Apps”, ( se promo nederst ) der er ude ( i USA ) som en del af Apple Music, blev ikke modtaget specielt godt, hvilket omvendt kunne tænkes at handle om at serien – grundliggende – er (?) et remake af “Dragons Den” ( “Løvens Hule” på DR1) nu med den helt forkerte målgruppe.

Distributionen af de fremtidige serier er der fortsat ingen der aner hvordan ender.
Det er – naturligivs – pænt sikkert at de vil blive til at finde på Apple TV, i deres app.
Om det så bliver eksklusivt der, og dermed hardware afhhængigt, er mindre afklaret.
Omvendt, vil en iPhone eller en iPad jo kunne erstatte investeringen i den lille sorte æske.
Igen.
Bliver dette kommende sats fra Apple afhængig af hardware, vil det afholde en del milliarder fra at kigge med.
Med mindre (?) Apple som så mange andre udbydere af “kabel TV” tilbyder et abo, hvor den enkelte kunde lejer/køber et Apple TV, til en nedsat pris, mod at tegne et 12 måneders abo.

Det er jo set før.
I den forbindelse har Bryan Fuller allerede droppet Apple.
Han var ellers showrunner på “Amazing Stories” rebootet, der har Steven Spielberg som EP (?).
Problemet ser ud til at være at Apple insisterer på at indhold på Apples platform skal være netop så “tandløst” at det ikke kan anfægtes af nogen som helst på hele kloden.

Det er så også set før.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *