Upopulært TV2 salg spøger fortsat

Nu hvor regeringen endnu engang har skubbet medieforligs forhandlingerne, har en række medier fundet det relevant at diskutere en af de – ideologiske – dele af det medieforligs oplæg.
Salget af TV2.

Udgangspunktet er naturligvis spørgsmålet om det nu også “er en god ide”.

Oppositionen mener som bekendt ikke at det er tilfældet.
Og så skulle op imod 85 procent af befolkningen være enige i at der ingen grund er til at sælge TV2, ifølge tal fra idag/igår.

Kulturminister Mette Bock, regeringen og DF mener dog fortsat at det er “nødvendigt at sælge TV2”.

Motivationen er at “Vi vil have en investor, der kan sikre, at TV2 udvikler sig digitalt”, som Venstres medieordfører, Britt Bager skulle have formuleret det.
Problemet er åbenbart “det er store mastodonter som Netflix, HBO og snart også Amazon, stationen er oppe imod”, hvorfor: “Der skal investeringer til”.

Naser Khader, der lige for tiden er konservativ medieordfører, forklarer:
-Der brug for milliardinvesteringer til digitalisering.

Og blot så ingen bliver forvirrede, handler de der “milliardinvesteringer” altså om at nogle skal investere milliarder i TV2.
DF er ikke uenige og deres medieordfører, Morten Marinus, skulle efter sigende mene: “at et salg af dele af eller hele TV2 kan fremtidssikre det TV2, som danskerne er så glade for i dag”.

Det ser med andre ord ud til at TV2 kunne gå hen og blive solgt af et flertal i folketinget, der – forresten – har haft denne ambition, siden Brian Mikkelsen for 15-17 år siden kunne forklare at han da ville sørge for at TV2 blev solgt på et par måneder, op til medieforliget dengang.

Det skete som bekendt ikke.
Spørgsmålet er derfor om det kommer til at ske nu?

Det kommende medieforlig ligner nemlig – for første gang siden 2001 – noget der minder om borgerlig politik/ideologi, bevares fortyndet med lidt national-socialisme ( hele befolkningen skal betale mere i skat for et DR, som mange (?) ikke ønsker adgang til, red. )
Ikke desto mindre. Det kommende medieforlig ligner det mest ideologiske forlig, nærmest nogensinde.
Forventningen kunne derfor være at salget nu endeligt bliver sat igang, men ikke – nødvendigvist – gennemført.

En udvikling både Claus Bülow Christensen og Keld Reinicke er ærgerlige over og uenige i.

Bülow Christensen forklarer i Politiken:
-Jeg mener ikke, at de store, internationale giganter som Netflix, HBO og Amazon er nogen stor trussel. For TV2 satser helt bevidst på indhold, som de store ikke kan levere: dansk produceret TV, starter han og fortsætter.
-TV2 laver masser af danske nyheder, aktualitet og livsstilsstof, som de store ikke kan levere.
Han forklarer videre.
-De har et forretningsområde, der er svært at true. TV2 har gjort det godt og står virkelig stærkt i danskernes bevidsthed. De er relativt usårlige. Udfordringen er selvfølgelig, at en stor del af indtægterne fortsat kommer fra den gammeldags tv-distribution via kabel-tv. Men TV2 kan sagtens køre videre og klare sig selv, slutter han og bliver suppleret af Keld Reinicke.

Der siger:
-Økonomien bliver ekstremt afhængig af nye muligheder. Der kommer færre og færre penge fra flow-tv, og i fremtiden bliver andre platforme afgørende for, om man kan nå ud til især de yngre seere og fastholde reklameindtægterne, fortsætter han.
-Det er derfor, store teleselskaber køber indholdsselskaber for at have nogle attraktive platforme og noget attraktivt indhold, slutter han og henleder opmærksomheden på at “TV2 vil blive tvunget til at investere i nye platforme og andre måder at levere indhold på i fremtiden”.

Det forhindrer dog ikke et salg, i følge Claus Bülow Christensen, der siger:
-Så det vil være rettidig omhu at sælge nu. Man får også flere penge for en stærk virksomhed, end hvis man om nogle år står med en meget lille kanal, slutter han.

Det er Keld Reinicke uenig i:
-Selv en virksomhed som Egmont, der meget gerne vil købe TV2, kan ikke være med, når Amazon, Facebook og Discovery slås om milliarddyre sportsrettigheder til store, internationale begivenheder, forklarer han og fortsætter.
-For en køber af TV2 vil det være en dårlig forretning at satse på andet end dansk indhold. Det er det, vi gerne vil have som forbrugere, og det, annoncørerne gerne vil lægge sig op ad. Det unikke ved TV2 er det danske, slutter han.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *