Canon frigiver første FF Cine kamera

Nu er det som bekendt NAB2018 lige om lidt.
Og selv om at det er blevet en vane, overrasker det stadig at de store producenter af lækkert gear nu konsekvent frigiver deres nyheder – før – selve messen, så vi alle har lidt mere at glæde os til.

Således også Canon, der igår kunne løfte sløret for en ny topmodel, en – slags – opdateret version af deres C700.
Der nu er blevet til C700 FF.
En udvikling der – i princippet – blev bekræftet på sidste års NAB.
C700FF
Nu er C700 FF så blevet en realitet.
Og den ser ret godt ud.

På spec siden, er det rent faktisk et slags “XL FF” kamera med en CMOS der er hele 38.1 mm bred.
Og med 20.1 mm i højden, er der altså plads til pænt meget begejstring.
C700FF
Max opløsning er 5.9K, hvilket måske ikke lyder af meget, idag.
Men det er det, da computeren bag denne opløsning er heftig.

Som vi læser det, er ( måske ) tale om en Dual Pixel CMOS, hvilket betyder at du kan arbejde med “autofokus”, hvilket – mildest talt – ikke er noget Cine folket leder efter.
Det forhindrer dog ikke at muligheden er der.

Dette nye kamera der altså kan optage i 5.9K, har i følge producenten et dynamik område på 15 blændetrin, hvilket – igen – ikke er overvældende, nu hvor RED frigav deres nyhed dagen før, udstyret med 16,5 blænders DR.
C700FF
Igen.
Det nye RED har dog nærmest ingen hestekræfter i forhold til det nye C700 FF.
Optagelser på dette sker nemlig enten i ProRes eller i XF-AVC, internt.
Det betyder at du kan optage i op til 60 fps i fuld opløsning, i 72fps i 4K crop mode ( et gæt er at det er i et 16:9 vindue, hvilket kunne betyde at der optages i 35,733mm CMOS i bredden og 20,1mm i højden).
Skal du have en masse SloMo, kan kameraet levere ( internt ) 168 fps i et 2K crop vindue.

Det er – som tidligere – muligt at optage “eksternt” på “Canon-Codex samarbejdet” Codex CDX-36150, der passer direkte på et C700 og et C700 FF.
Enheden kan optage 5.9k 12/10bit RAW, 4K eller 2K RAW, ligeledes i 12bit.
Eller hvis relevant kan der optages eksternt i ProRes 4K.

Som vi forstår det, er det fortsat muligt at købe nyheden, der er set til 26,041.66 pund ex. i en EF lock version eller udstyret med PL mount.

Husk at der stadig mangler en EVS/søger, der – vist nok – blot koster 3-4.000 pund.
C700FF-front
Af andre – potentielt spændende – features er indbyggede ND filtre ( ikke forklaret, men ikke dynamisk som hos Sony, gætter vi på ) og evnen til “IP streaming”, hvilket bteyder at det er muligt at styre kamera “den anden vej” via IP.
Det kunne med andre ord ligne et spændende multi-kamera kamera, til high end koncerter og andet, hvor du optager “ude i vognen”.

Canon nævner på intet tidspunkt eventuelle behov for OLPF (optical low-pass filtre).
Om det betyder at deres sensor ikke har det problem, eller om den – som deres 5DSr – er udstyret med en elektronisk form for kompensation, vides ikke.
Canon skriver dog at de har taget hensyn til at “windowede” optagelser kan give moire, men at det ikke sker (?).
Canon-CNE20mm
Canon slipper i forbindelse med nyheden en 20mm CN-E, der er T1.5
Ganske morsomt kalder de den for en “CN-EL F Cinema Prime Lens”, hvilket kan undre, da der ikke findes en 20mm L serie optik.
Denne passer – ikke overraskende – direkte ind i den eksisterende CN-E serie, med 300 graders fokus og en front på 114mm.

Her specs:
5.9K FF/full frame CMOS sensor ( 20,8MP )
15 blænderse Dynamic Range
Mulighed for at optage i FF/full frame, Super 35mm og i Super 16mm ( smart da der er en masse sjove s35mm og s16mm optikker derude
Dual Pixel CMOS AF hvilket giver autofokus med Canons EF mount optikker
Kan optage i Canon Cinema RAW, ProRes og i XF-AVC
Indbyggede ND filtre.

Ubekendt:
Kommende GS ( global Shutter version ) ( prisen på C700 FF er reelt den samme som GS versionen af C700, så forvent +4K Euro for GS versionen )
CNE-serien
Pris:
27,999 Euro.
På hylderne:
August 2018.

her lidt lækkert lavet med om det nye kamera og den nye 20mm

3 tanker om “Canon frigiver første FF Cine kamera

  • 31. marts 2018 at 11:27
    Permalink

    “Det nye RED har dog nærmest ingen hestekræfter i forhold til det nye C700 FF”

    Det nye Red filmer i 5k raw på hele sensoren i op til 96 fps. Det er da væsentligt flere hestekræfter end det nye Canon, der kun skyder 60 fps i Prores.

  • 31. marts 2018 at 11:31
    Permalink

    Det er da sådan set rigtigt nok.. hmm
    Der er dog den detalje at Canon optager i “fuld opløsning” altså 12bit ukomprimeret.
    Det mener jeg ikke at Det nye RED gør.
    Igen det er eksternt, og det kan jo være at der også er 96 fps ukomprimeret til for eksempel en Codex ud..
    Mener dog ikke at det er tilfældet..
    Her lige specs fra RED selv.. ( den komprimerer altså fra 3 gange og op til 9 gange )
    3:1 REDCODE for 5K Full Format (5120 × 2700) at 24 fps
    9:1 REDCODE for 5K Full Format (5120 × 2700) at 96 fps
    2:1 REDCODE for 4K Full Format (4096 × 2160) at 24 fps
    7:1 REDCODE for 4K Full Format (4096 × 2160) at 120 fps

    Canon er dog heller ikke for gode ( deres markedsføring er jo med inde over)
    C700FF kan på en Codex Recorder optage i Full Frame 5,9K i RAW ( sikkert også komprimeret ) i 60 fps
    Den kan “kun” optage i 4K / UHD i 10bit ProRes 422HQ 60 fps eksternt. 30fps på det interne Cfast kort.

    • 4. april 2018 at 12:02
      Permalink

      Ukomprimeret er på ingen måde en fordel, da det er unødvendigt meget data. Og Red filmer i 16 bit modsat Canons 12 bit.

Kommentarerne er lukket.