Heftig ny til FW til EVA1

Et af de “små nye” der ser ud til at have fundet en del “tracktion” er Panasonics nyeste “entry-cine” kamera, som de kalder for EVA1.

Motivationen bag det navn, kan du helt sikkert finde på NAB2018, hvor man kunne gætte på at Panasonic har store planer om at vise hvad der – begynder – at ligne deres første store succes på “indie” området, det såkaldte “sub-10K” marked, der med andre ord “vurderes” som hvad en uafhængig filmskaber har råd til at investere i et kamera.

Netop det marked, som Sony, Canon men ikke Panasonic har satset på i en årrække.
Selv om at det fortaber sig hvem der kom først, kunne man mene at Canon startede det hele med deres 5D mk2, der – pludselig – gav “de fattige filmfolk” muligheden for at skabe billeder der “plejede” at koster rigtigt mange penge at komme i nærheden af.

5Deren dominerede derfor “længe”, hvorefter Sony – så ud til at have fundet lyset.
Reelt med ders F3, der idag er blevet til FS7, senere FS5 og endelig deres nyeste FS7 mk2.
Canon, faldt – vist nok – i søvn, da det på ingen måde var planen at skabet et heldigt DSLR kamera der kunne optage “fed” HD video.
De vågnede dog op et par år senere og kastede deres C300 ud på markedet.
Et kamera der hittede her i landet, som idag er – delvist – afløst at C300 mk2 og deres nyeste C200, der er det første Gbit/s kamera, der optager i så “sindsygt høj” en kvalitet, at flere er blevet forvirrede over netop dette kamera.
Noget tyder på at det “enten” optager i 1000Mbit/s eller i 50.

Der er ikke ( det er naturligvis ikke helt korrekt ) noget imellem.
Som med alle de her “entry-cine” kameraer, finder de kreative brugere lynhurtigt ud af at omgå sådanne banale begrænsninger fra producentens side, der hellere så at den enkelte investerede i – for eksempel – deres nye C700 FF.

Tilbage til EVA1, så havde det – mere eller mindre – verdens premiere tilbage i november, hvor producenten lovede at det – snart – ville kunne levere en ellers umulig 5,7K opløsning.
Suppleret med evnen til at kunne “tilbyde” RAW out i samme opløsning.

Dette indfriede Panasonic så ellers i denne uge ( sådan lidt mandag nat/tirsdag morgen ).
Og selv om at det ikke virker specielt dramatisk, er det – forøvrigt netop nedsatte/“på tilbud” – kamera, der nu er nede på 44,9K kroner ex. moms – pludselig et 5,7K RAW kamera, der – naturligvis – ikke kan optage RAW endnu ( mere om det om snart ).

Internt kan de nu optage i 200Mbit/s eller 400Mbit/s.
Og selv om at dt tidligere har været muligt at optage i 150Mbit/s, så betyder de ekstre Mbit/s at kameraet pludselig kan mere – eller mindst lige så meget – som et par MK2ere, der indtil videre koster en del mere.

Firmwaren, der har fået det her EVA1 til at kunne optage RAW, kræver dog/desværre at der optages ( RAW ) eksternt, og kun via SDI.
Der nu er blevet til en 6G SDI, der ( derfor ) kan håndtere at “outputte” op til 5,7K RAW, der – som vi læser det – kun kan optages på Atomos Inferno eller Odyssey7Q+, når disse producenter frigiver deres opdateringer af deres hardware.

I begge tilfælde ser det ud til at de først gør dette på NAB2018, hvilket betyder at – selv om at Panasonic og EVA1 ejere er parate – sker der ikke så meget før NAB2018.

Selve Firmwaren v2.02 på det lille EVA1, er det til trods endog særdeles interessant.
Kameraet startede nemlig som et “næsten kun” 420 LongGop, kamera, når der skulle optages i 4K.
Og selv om at det ser fint ud, var maks opløsning ( båndbredde ) 150Mbit/s, i underkanten til krævende jobs.

Det har producenten æmdret med et slag, da der nu – også internt – pludselig kan optages i 422, og det såmænd også i 4K, hvilket – igen – ser ud til at positionere kameraet samme sted som et par mk2ere, der fortsat er prissat forskelligt fra Panasonics nyhed.

Ejere har sikkert allerede hentet deres opdatering.
Andre kan glæde sig over at kameraet ydermere er blevet “forbedret” på et par andre områder.

På de store linier er det naturligvis muligheden for at optage 200Mbit/s og 400Mbit/s internt der ligner et hit.
Opløsningerne er i:
4096×2160(4K) i 422Intra 400Mbit/s 29.97p,24p,25p,23.98p
3840×2160(UHD) i 422Intra 400Mbit/s 29.97p,25p,23.98p
2048×1080(2K) i 422Intra 200Mbit/s 59.94p,50p eller i 422Intra 100Mbit/s 29.97p,24p,25p,23.98p
1920×1080(FHD) i 422Intra 200M 59.94p,50p eller i 422Intra 100Mbit/s 29.97p,25p,23.98p,59.94i,50i eller i 422LongGOP 50Mbit/s 59.94i,50i

Er du til de ofte omtalte VFR altså “andre” hastigheder end 25/50 billeder i sekundet, giver den nye FW muligheden for at optage i op til 4K / UHD i op til 422Intra 400Mbit/s i max 30fps
2K / FHD i op til 422Intra 200Mbit/s/100Mbit/s i op til 120fps (konkret i op til 400Mbit/s båndbredde ( 4x 100Mbit/s))

Ellers er der sket en masse andet.
Der er nu bedre og mere support for “Interval optagelser”, der betyder at du kan “fylde en sal op” i – formodentligt – heldig 5,7K RAW, eller – i det mindste – i 4K DCI.

RAW out er 5.7K/30p, Crop 4K/60p, Crop 2K/240p ( som vi mener at vide er et 4K krop på den sensor der nu er en 5,7K sensor ( dermed også crop i selve sensor og dermede i “bredden din optik kan se”.

Der er sket en masse i forhold til både metadata og Viewfinder output.
Det er nu muligt at vælge alt andet end de grønne firkanter ( mere om dem om snart ) som en del af det output der sendes ud over HDMI eller SDI.
Det er – konkret – alt den information der findes i kameraets viewfinder, der nu kan sendes ud til en ekstern monitor eller til en BOLT, så andre en fotografen kan se hvad der sker.

Det eneste der ikke er muligt er de – ofte omtalte – grønne firkanter, som Panasonic har frigivet sammen med EVA1.
Disse, der – vokser til maksimal størrelse når billedet er skarpt og som bilver mindre, eller helt væk når det ikke er tilfældet, er – deværre – ikke kommet med over.

Og uden at sparke til noget som helst, er det virkeligt ærgeligt.
Redaktionen her, har som eksempel set en fotograf stå med en jakke over hovedet, da Viewfinder/LCD’en ikke er specielt velfungerende på EVA1 og stille skarpt med en 600mm på F4, på 1 kilometers afstand.
Da vi talte med fotografen, forklarede han at det jo “bare” handler om at få firkanterne til at forblive store.

Og som du har gættet det, var det netop disse fotografen havde håbet på at han kunne nyde på en ekstern monitor efter denne opdatering.
desværre.
Til gengæld har producenten lukket et andet hul, som de – op imod 10.000 mennesker diskuterer i 2 grupper på facebook, nemlig at det nærmest krævede held at tænde og slukke for den indbyggede WFM.
Skulle der skiftes til Focu Peaking eller de her elskede grønne firkanter, skulle der trykkes, først 2gange på en knap, og derefter 2 gange på den ved siden af.
Ofte, når der blev trykket en gang for lidt eller for meget, på en af disse knapper skulle der startes forfra.

Der er i forbindelse med frigivelsen af den nye Firmware og den manglende support fra Infernos side ( både RAW output og RAW optagelse ) virker først efter NAB2018, hvor ( gætter vi på ) både Convergent og Atomos vil kunne tilbyde at deres hardware kan optage et EVA1 i RAW.

Når det er sagt, er her en optagelse med et EVA1 og en Inferno i RAW.
Det, der ikke er muligt, er med andre ord lidt muligt alligevel.
At det ser godt ud, må du selv vurdere.
Billedet af kvinden øverst er forresten optaget med en lomo anamorf på en PL mount modificeret EVA.

Her lige de grupper på FB der beskæftiger sig med EVA1
Panasonic EVA1 Professionals ( lukket gruppe )
Panasonic AU-EVA1 ( lukket gruppe )
Pansonics EVA1 site


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *