TV2s hovedkanal hitter igen hos seerne

TV2 har netop lavet en opgørelse over årets første kvartal.
Og selv om at det hele – sådan set lidt ude fra – ser ud til at gå ret dårligt, er det modsatte tilfældet i følge TV2.
Der går det nemlig ufatteligt godt.
Der er gang i det hele, og selv hovedkanalen, hitter igen.

1. kvartal har nemlig fået millioner af seere til at kigge med på Badehotellet” ( 1.376.000 seere i uge 12 til finalen), på “EM-håndbold” og så har rigtigt mange set nyheder ( 463.000 i snit i uge 13 til TV2/Nyhederne klokken 19.00), ganske som seerne – igen i følge TV2 – har set en masse “varierede programmer inden for dokumentar, livsstil, fiktion og underholdning”.

TV2 har da også en god grund til at være tilfredse.
Hele 39 procent af TV kiggeriet landede på TV2s kanaler i Q1.
Og da det også betød at det nu – lyserøde – Zulu også gik frem, er de ret tilfredse i Odense.
Kanalens fremgand, der ser ud til at hænge sammen med den større prioritering af kvinder, suppleres af en fremgang for TV2 News, der i perioden endte som landets fjerde største kanal.

1. kvartal var med andre ord netop så godt for TV2, at vi skal helt tilbage til 2011 før det gik lige så godt.
Altså så længe det handler om seerandele.
De 39 procent af TV kiggeriet er dog blot en fremgang på to procentpoint, hvilket ser ud til at vise at udsvingene/udviklingen har været endog meget små siden 2011.

Eneste kanal, der ser ud til at kløjs lidt i det, er Charlie. ( sidste uges mest sete var “Nyhavns glade gutter”) med 152.000 seere )
Denne kanal har nemig blot “lige netop” kunne næsten fastholde seerandelen.

TV2 Fri og TV2 Sport har omvendt også haft “deres bedste kvartaler nogensinde”.

Indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen, forklarer:
-Det er et historisk godt resultat for 1. kvartal, og det kommer, fordi mange kanaler og programmer har leveret ind til succesen. Vores kanalportefølje har i flere år været meget succesfuld, og den står for tiden endnu skarpere end tidligere, starter hun og fortsætter.
-Der er stigende behov for en nyhedskanal, og den har vi heldigvis i form af TV2 News, som efter ny fremgang er blevet Danmarks fjerde største kanal i Danmark i årets første tre måneder. Det er en fantastisk præstation og super glædeligt, at News belønnes for sin forbedrede nyhedsdækning og den justering af programmerne, som har fundet sted, slutter hun, mens hun også glæder sig over stigende seerandele til nyhedsudsendelserne på hovedkanalen.

Som enkelte vil have bemærket er Zulu ved at udskifte “teenagedrenge seerne” med “kvinder”, hvilket – indtil videre – ser ud til at lykkedes.
2018 har allerede budt på “reportageserien Roomies”, der “ser på hvad der sker” “når en række unge der ikke kender hinanden flytter sammen i en lejlighed i Aarhus”.

En serie der skulle have hævet antallet af 15-40-årige seere. ( sidste uges mest sete format var “Blinkende lygter” med 86.000 seere )
Anne Engdal Stig Christensen forklarer:
-Zulu har justeret sin strategi, og der er arbejdet benhårdt med programmer, programplan, formater, markedsføring og sociale medier. Det er meget opmuntrende, at denne indsats har givet 13 procent højere seerandel til Zulu i 1. kvartal 2018 i forhold til året før, og vi knokler videre for at fortsætte den positive tendens, slutter hun.

Hele TV2 er i den forbindelse gået igang med at appelere mere til “de unge”.
Et tiltag der sker under overskriften “Relation 25”, hvor “hele TV2” i følge Anne Engdal Stig Christensen fokuserer på målgruppen omkring de 25 år, der godt må have fået et par børn, bo i eget hus og have to biler.

På den unge front, har TV2 ydermere succes med “TV2 Echo” der er en Facebook side der hver uge rammer omkring en halv million Facebook brugere, i følge TV2.
Indtil videre er der dog bare 5000 navne der synes godt om siden, men da det er meget aktive brugere, ser de altså video og klikker sig over til TV2s sider op imod en halv million gange om ugen.