Apple springer RAW bomben op til NAB2018

Vi er et par stykker der har været klar over at der ville “ske et eller andet” op til dette års NAB.

Og selv om at det var kendt at Apple var på vej med noget, var der – formodentligt – ingen der havde turde håbe på at deres ide var et nyt RAW format, der kan optages i op til 14 bit.

Indtil videre er det hele “næsten” kun rygter, da Atomos og Apple og Panasonic, der har været en del af udviklingen, først vil “fortælle mere” på NAB2018.

Der er dog nok detaljer der er sikre, til at det rent faktisk er en endog særdeles spændende nyhed.
Nemlig at alle der er friske på det, kan optage RAW ud af en række kameraer, på – indtil videre – Atomos optagere.

Bedste kvalitet, sådan bit mæssigt skulle i den forbindelse kunne komme fra et Varicam der kan levere 14 bit RAW.
Omvendt er der jo 12 bit ud af flere af Sony FS kameraerne, så det er også ret heldigt.

I alle tilfælde ser det ud til at den – normale – båndbredde er “helt nede på” omkring 100Mbit/s, hvilket – for enkelte – kunne tænkes at være “i underkanten”, men som omvendt betyder at det du optager, hverken skal konverteres, renderes eller noget som helst andet, før du kan klippe i det.

Og da det er RAW, kan du – nærmest – lave det op til netop det look, du vil, ganske som at du jo starter med at rive alt data ( komprimeret ) fra det enkelte kameras Sensor.
Se nederst, hvor der er lidt billeder fra det nye EVA1, der har optaget RAW til en Atomos ( det er endog meget upræcist om det er i 5,7K eller ej, ganske som hverken Atomos eller Panasonic har været specielt friske på at tale om hvordan billederne er optaget,
Vi ahr dog fundet en BTS, der – formodentligt – først er officiel på NAB, hvor du kan “læse dig” til lidt mere.

Tilbage til ProRes RAW, så ser det ud til at FCPX supporterer det, under NAB, da der kommer en opdatering der.
Convergent-Design er – indtilvidere – ikke rigtigt med i det her spil. Hvorfor er ikke forklaret, ganske som det bare er et rygte.

Resolve skulle have support fra v15, der – ligeså formodentligt – kommer ud på NAB2018.

Hvad der er kendt, er at der vil være Apple Pro Video folk på Atomos stand på NAB2018, og at de blandt andet kommer til at demonstrere ProRes RAW på Panasonic kameraer.

Panasonic har i den forbindelse været endog særdeles langt fremme i skoene på denne udvikling.
De kunne således som de første fortælle at deres lille EVA1 nu både er et 5,7K kamera, der kan outputte i “RAW”.
At det ydermere er det første ( cirka ) der også kan optages i ProRes RAW, “native” ( hele sensor/5,7K, der efterfølgende kan/skal konverteres til 4K eller hvad det nu skal ende i), tyder på at Pansonic er med helt inde i codec, for dette nye ProRes RAW.

Et format der allerede er blevet udråbt til “fremtiden”, da det jo betyder at alle “RAW” kameraer pludselig kan – næsten – det samme som et ARRI, til en helt anden pris.

Mitch Gross, der er Cinema Product Manager, Panasonic System Solutions Company of North America (PSSNA), for Panasonic, og “talsperson” i de to EVA1 grupper der nu har over 10.000 medelemmer på Facebook, forklarer:
-ProRes RAW unleashes the potential of our VariCam LT and AU-EVA1 cinema cameras, starter han og fortsætter.
-Panasonic likes to provide choices to video professionals. Both the EVA1 and the VariCam LT shoot at multiple resolutions and variable frame rates, and now our RAW output can be captured in a format that’s easy to use. Whether it’s 5.7K resolution or 240fps, our RAW is rich in data but has required a commitment of time and memory space for filmmakers to process and store.

Han fortsætter
-Working closely with Panasonic, Atomos enabled ProRes RAW in its recorders, allowing an easy, high quality and complete RAW workflow so professionals can enjoy the powerful capabilities our cameras have to offer, slutter han.

Pansonic ser i den forbindelse ud til at have haft en plan.
Det er nu blot 2-3 dage siden de slap deres EVA2.0 firmware, der giver muligheden for 10bit Log-encoded RAW data output i 5.7K.
Og nu findes der “pludselig” en ekstern optager, der kan optage ProRes RAW i “ned til” 100Mbit/s, hvilket er den “almindelige” ProRes RAW kvalitet.
Som vi læser det, hvilket dog fortsat er uaklaret, så er der en HQ kvalitet, der ender på noget der minder om 200Mbit/s. ( 4K DCI i 24fps ) ( 5,7K, er formodentligt en del mere )

Til gengæld er det muligt at outputte op til 240fps RAW fra et EVA1.
Bevares det er “kun” i 2K og det er crop af sensor.
Stadig.

Det ligner da lidt af et hit.

Som vi læser det kommer både ProRes RAW og ProRes RAW HQ ud som “optageformat” ved frigivelsen.
De korresponderer til de “almindelige” ProRes kvaliteter, der dog ser ud til at fylde “lidt mindre” i ProRes RAW.

Jeromy Young, der er CEO hos Atomos supplerer:
-Panasonic, Atomos and Apple have combined to deliver an astonishing set of features for end-to-end RAW production – 5.7K30p, 4K60p, 2K240p in 10-bit V-Log recorded on SATA SSDs in ProRes RAW on our Shogun Inferno or Sumo 19, starter han og løfter dermed sløret for at ders Sumo hele tiden har været en del af den her plan.
-We primarily used the EVA1 for ProRes RAW launch testing – it’s the best RAW solution for the price point on the market today, slutter han, og ser dermed ud til at understrege hvad vi var et par stykker der godt var klar over.
I tvivl kan du jo se billederne herunder, der – mere eller mindre – kun er optaget med et EVA, der lige for tiden koster under 45K kroner ex.

Folk der allerede er på vej ned i butikken, bør dog lige trække vejret.
Det hele går ganske enkelt så hurtigt, at det nærmest ikke er til at have med at gøre.
FW opdateringen af EVA1, kom tirsdag.
Torsdag kommer så historien om ProRes RAW, og på mandag kan du hente opdateringen af Final Cut Pro X med ProRes RAW.

Der er med andre ord simpelthen så mange ubekendte i det her regnestykke at det ville være optimistisk at gå ind i en større produktion, uden at være klar over at der – som eksempel – stadig er problemer med SD kortene, der – rent faktisk – ikke kan følge med.
EVA1 kan nemlig nu optage internt i 400Mbit/s ALL i, hvilket er heldigt.
Desværre er der ikke rigtigt nogle SD kort der kan håndtere denne båndbredde.
Altså med det forbehold, at de, der er hurtige nok skriver “invalid card”, hvorefter de så ellers optager lystigt.
En detalje folk der skyder 400Mbit/s på GH4 og GH5 kameraer har undret sig over, nu hvor de er vant til at optage i den kvalitet, der – lige pludseligt – ikke længere “virker”.
Vi er et par stykker der gætter på at den “fejl” bliver udbedret i næste lille FW opdatering.

Igen.
Det hele virker.
Men du må forvente masser af udfordringer på en produktion, med så mange ubekendte faktorer.
Faktorer der – i princippet – kan gå galt midt i optagelsen.
Vi har for en god ordens skyld talt med folk der både har optaget på v30 og v60 kort, der begge er “forkerte”, men som altså optager uden problemer.

Her som lovet lidt billeder, der understreger at RAW delen i – blandt andet – Panasonic kameraer virkeligt ser ud til at rykke, for tiden.