Hvad er så det der Atomos ProRes RAW

Den helt store nyhed på NAB2018 ser ud til at komme fra Apple, der – som altid – end ikke er være til stede på messen.

De tager til gengæld pladsen som den producent med det mest spændende produkt.
Et produkt, vi allerede nu ved vil sive til alle platforme, så som NLE’s og hardware optagere.
Om snart.

Desværre bliver det også det produkt der en gang for alle droppede det der pjat med Mbit/s, og bare lavede det hele om til MB, altså MegaByte, der cirka fylder 8 gange så meget.

Samarbejdspartner #1, Atomos er nemlig så gode venner med Apple at det reelt kun er Apple ( læs FCPX ) og Atomos ( læs Inferno og Sumo ) der – indtil videre har adgang til ProRes RAW.

Forventningen er at – stort set alle andre – lige om snart vil “blive tvunget” til at hoppe på den vogn.
Både fordi det er smart.
Men mest fordi der såmænd er omkring 50.000 Inferno og Sumo’er derude.
Og da de ( omkring ) på mandag kan ProRes RAW, har du gættet det.
De kommer til at bruge det, og kan nu rive “data” direkte ud af EVA1, Varicam LT, Sony FS5/FS7 og endelig Canon C300mkII/C500, hvilket giver dem en brutal fordel i forhold til dem der “stadig” kun kan hive ProRes ud af deres kameraer.
heavy heavy ProRes RAW
Jep du læste rigtigt.
Der er rigtigt mange kameraer der – aldrig – kommer til at fungere med ProRes RAW.
Ganske som der er rigtigt meget hardware der heller ikke kommer til at fungere.
Et gæt her er at mindst en af de store konkurrenter til Atomos, bliver nødt til at lancere ny hardware, der har “motor nok” til at kunne håndtere ProRes RAW, hvilket i følge interviewet nederst, kræver lidt flere hestekræfter end selv Atomos havde forberedt sig på.

Omvendt virker ProRes RAW jo med mindst to af deres produkter, fra – omkring – på mandag.
Så det er nok ikke derfra vi skal forvente ny hardware på NAB2018.

Tilbage til hvad ProRes RAW, er, så er det ligeså simpelt som navnet antyder.
Alle der har et at de godkendte kameraer ( EVA1 er netop blevet Netflix godkendt, forresten ) kan lige om snart hente RAW, inklusiv 5,7K RAW ud af et EVA, der i følge de to BTS vi også har fundet frem, betyder at – for eksempel – et EVA1 ligner noget der løber fra både LT og Alexa.

Det eneste det kræver er altså en onboard eller ved siden af, Inferno eller Sumo 19. ( som du kan på arbejde se i vores logo øverst på siden )
explained RAW ProRes
CEO Jeromy Young glæder sig i hvert fald.
Han siger:
-We are incredibly proud to be the first ProRes RAW enabled product in the market and it’s free for our customers. The performance and flexibility of ProRes RAW means a huge leap forward for video production, slutter han.

I forhold til hvad ProRes RAW overhovedet er, er det to kvaliteter, nemlig ProRes RAW og ProRes RAW HQ.
Båndbredden er ( i omegnen af ) 90-100MB/s for 4K UHD i 24fps. ( i – i princippet – 10bit )( på Infernoen eller Sumoen )
Da mange alligevel optager i 50P, vokser den båndbredde altså til det dobbelte, altså omkring 180-200MB/s, der så ellers bare vokser derfra.
SloMo, som alle godkendte kameraer kan håndtere, må formodes at vokse op til 360-400MB/s, igen på den eksterne optager.
Nogle af de supporterede kameraer kan ydermere outputte 12 og 14 bit, hvilket må formodes at få datamængden til at eksplodere.

Herefter kommer ProRes RAW HQ, der fylder i omegnen af dobbelt så meget.
Altså “bare” omkring 150MB/s i 24fps 10bit 4K UHD.
Og som du allerede har regnet dig frem til, betyder det at du kommer op i en række endog særdeles heftige båndbredder, hvis du ikke sparer.
Noget der – indtil videre – heller ikke er muligt.
Der er kun “høj” og “lav” båndbredde.
Resten må du klare i efterarbejdet.
ProRes RAW is heavy
Igen.
Det er forventeligt at det bliver muligt at arbejde med de fleste kameraer i noget der minder om ( op til ) 1-200MB/s RAW, hvilket bestemt kræver sine CPUer, men som omvendt stadig er op imod 8 gange hurtigere/lettere at arbejde med end RedCode RAW 5:1 og næsten 3 gange så hurtigt som Canon Cinema RAW Light.
Og da ProRes RAW er tæt på 6 gange så hurtigt i forhold til Render og Export, i forhold til H.264 og RedCode RAW 3:1, er der altså en hulens masse tid at spare ved at producere i ProRes RAW på udstyr der fungerer med Atomos optagerne.

Der er i den forbindelse en endog særdeles positiv overraskelse, nemlig det her EVA1, fra Panasonic, der ser ud til at ligne en vinder på stadig flere måder.
Atomos har nemlig kastet sig over dette kamera, hvorfor det ( som det eneste ?) tilbyder højere “opløsning” end 4K DCI.
Kameraet er jo et 5.7K kamera, der – godt nok – først blev et 5,7K kamera i tirsdags.
Indtil da, var det “bare” et 4K DCI kamera, som alle de andre.
Ikke mere.
Og da det – både – kan skyde 5,7K RAW ud, og SloMotion i crop ( af hele sensor, jep du har gættet det.. ) er det muligt at optage et 2K 240 fps crop i RAW fra dette kamera.
playback ProRes RAW
Pixel til Pixel.
Det er der ikke rigtigt andre kameraer der kan.
Kan du i den forbindelse ikke leve med så “lav” en opløsning, kan EVA jo outputte 4K i 120 fps, stadig i RAW, der nu også kan optages som RAW ( ProRes RAW )
En påstand i den forbindelse er at det – vil være muligt – at “slowe” 120fps 4K RAW ned til – måske – 480fps, uden at de fleste kan se forskel.
Er det til HD output ( broadcast ) bliver billedet jo alligevel skalleret ned, og væsentigt skarpere af det.
Fordelen ved at blive i 4K er at sensor crop ( og dermed optikkens “udsyn” ) forbliver det samme.
En hvidvinkel er stadig en hvidvinkel.
EVA1 + Zeiss 50mm f1,4
Atomos frigiver AtomOS 9 med ProRes RAW support når NAB2018 åbner, og glæder sig til at snakke ørene af alle der vil høre efter.
En detalje i den forbindelse er at Hollywood såmænd også er gået amok.
CML listen, er gået i selvsving, da det pludselig er gået op for dem at det nu er muligt for ( os ) amatører at optage i 12bitRAW på kameraer der koster væsentligt under 50.000 kroner her i landet.

Her en præ-snak RedShark har taget med Jeromy Young, der pænt præcist understreger at udviklingen er guf for de kameraer der er kompatible, samt alle der har valgt at følge med Apple, da de introducerede FCPX.
Igen.
Rolig nu.
Der kommer support til ProRes RAW til både Adobe og Black Magic NLE’er.
Snart.
Vi har lige fundet et par ProRes RAW BTS optagelser også.