Sony har selvfølgelig en FS5 mkII med på NAB2018

Nu hvor rygterne nærmest har været “helt sikre” rigtigt længe, kan det – formodentligt – ikke overraske at Sony ganske rigtigt har et nyt 4K 120fps RAW output kamera med på NAB.
At det hedder FS5 mkII, er måske heller ikke den store overraskelse.
Kameraet kommer dog med en masse nye features i følge Claus Pfeifer, Head of Technical Sales – Media Solutions, Sony Professional Solutions Europe, som mir.dk har taget en snak med her op til NAB2018.

Claus Pfeifer, forklarer:
-FS5 mk2 har indbygget alle de features der kan tilkøbes til forgængeren.
-Og lidt til.


Der er nemlig en del nyt under motorhjelmen på det nye FS5 mk2.
Kameraet er således nu blevet til et 4K HDR120fps kamera, der har et RAW output fra starten af.
Der kan fortsat optages i S-Log 2/3, og der er et nyt – Instant HDR Workflow – der betyder at det reelt er muligt at producere færdigt HDR indhold i en fart.

I bedste stil er en god del af den teknik der findes i deres Venice nu en del af et FS5 mkII, herunder teknologien bag den Super 35 Exmor CMOS sensor der findes i et FS5 mkII.

Claus Pfeifer forklarer videre at Sony vurderer FS5 mkII som et såkaldt “Grab and Shoot” kamera, hvilket betyder at det er muligt – nærmest helt uden forberedelse – at komme hjem med endog særdeles flotte interviews eller andet, der – problemfrit – kan integreres i alt fra daglige nyheder til high end produktion.

Der er for en god ordens skyld en række “cache” detaljer, der er vigtige at huske med det nye FS5 mkII.
Kameraet kan således kun optage i op til 4 sekunder i 120fps 4K.
Skyder du i 240fps i 2K bliver det omvendt ved indtil der ikke er mere plads på kortet.

Og hvis du optage i RAW kræver det en ekstern optager, der er godkendt af Sony. Vi gætter på at det er tilfældet med Inferno og Convergent Designs løsninger.
På disse kan der – som eksempel – optages i 4K 60fps RAW.

Internt kan der optages på SD card, i op til Full HD 10bit 4:2:2 i op til 240 fps ( i maks 8 sekunder )
Der er support internt for 120fps Full HD.

Selv om at FS5 mkII er et “Grab and Shoot” kamera, giver den store sensor en række udfordringer.
Herunder en væsentligt kortere – i mange tilfælde kortere end godt er – dybdeskarphed.
Optagelser forestået på et FS5 mkII ligner simpelthen ikke det “mange” er vant til at se i nyhederne.

Derfor er Sony også taget på NAB2018 med et “nyt EX3”, der hedder PXW-Z280.

Her er der tale om en “VJ kamera”, der minder om et af de mest populære “store” VJ kameraer herhjemme, nogensinde.

Nyheden er dog lidt mere moderne, hvorfor der er tale om en 4K 3-chip CamCorder med helt nye 1/2 tomme Exmor R CMOS Image Sensors, der formodenligt kan se i mørke og som altid leverer noget der kan broadcastet, uanset hvor umulige forholdene var under optagelsen.

Specs er, at der er tale om en XDCAM CamCorder, der kan optage i 4K i 50p/60p, 4:2:2 10bit.
Der er “indbygget” HDR, hvilket betyder at du trykker på HDR knappen, hvis det skal være HDR, og ellers ignorerer den.

PXW-Z280 er et F12 ved 60fps kamera, hvilket burde betyde at det er endnu mere lysfølsomt ved 50p.
Og da der er indbygget en zoom, spiller hele systemet fra starten af.
Ganske som du forventer det.

Zoom er x17 og der er elektronisk Variable ND i kameraet ( som i FS5 og 7mk2), så det er muligt at blive på samme blænde og blot bruge ND, som “deromkring løsning”, der rent faktisk fungerer.

Til lidt tungere ting, er det muligt at optage i S-Log3. Eller – hvis det skal gå hurtigt – i REC709 i bedste ENG stil.

Der er support for Sony’s cloud-baserede ENG service, XDCAM air, der kan integreres så kameraet hele tiden sender Proxyer hjem til – nu og her – broadcast på de sociale medier, der senere kan redigeres til en “høj” kvalitet, der kan broadcastes konventionelt.

Kameraet optager internt i XAVC Intra/Long, MPEG HD422, MPEG HD og DVCAM, så eksisterende workflows burde kunne fortsætte, nu bare med nye kameraer.

Via en adaptor kan der optages på enten SxS eller SD kort.
Der er support for Sonys UWP-D serie, så trådløs lyd over et par kanaler, virker ligeledes med det samme.

Nyheden suppleres af en lillebror, PXW-Z190 XDCAM Handheld CamCorder, der er endnu en 3cmos 1/3-type Exmor R CMOS Image Sensor CamCorder, der kan optage i 4K 50p/60p.
Igen.
Her er der tale om en nye “palm-Corder”, der nu bare er blevet så tilpas opgraderet at det nu – næsten – er muligt at bruge denne nyhed til broadcast.
Noget der allerede sker med forgængere til PXW-Z190, i situationer, hvor det ikke er nødvendigt at vise at det er “TV der er på besøg”.
Nyheden er størrelsen til trods en 4:2:2 10bit 4K 50p/60p CamCorder, der er udstyret med en 25x optisk zoom, og tilpas meget stabilizing at du sikkert kan lave et nærbillede af måneden, uden at det ryster særligt meget.
Lyden klares med 2 XLR inputs og der er support for trådløs lyd via en MI sko.
Der optages på dual SD kort.

Det er muligt at købe en 9Mbit/s Proxy 1080i option, så du kan sende lidt hjem, ganske som med PXW-Z280
Slutteligt er der et 3G-SDI output og mulighed for at styre de her kameraer remote via MCX-500 billedmikseren og en RM-30BP controller.

PXW-Z190 kommer først til september.

Sidste nyhed, er den nye HDCU-3100 camera control unit, som Claus Pfeifer, glæder sig til rammer markedet.
Den giver nemlig en masse nye muligheder i forhold til Remote Live IP produktion, som han forklarer det:
-Vi har et case fra Australien hvor NEP der, var udfordret af den lange transporttid fra kyst til kyst.
-I samarbejde med Sony overgik de til Remote Live IP produktion, hvilket er der hvor HDCU-3100 camera control unit’en passer ind, forklarer han videre.
-HDCU-3100 er et IP baseret SMPTE ST 2110 Live Production redskab, der – blandt andet – er tænkt til de mange kunder, der har investeret i vores HDC4300 kamera kæder, forklarer han videre.

Noget NEP har gjort i Australien, hvorfor de idag producerer stadig mere som Remote IP Live produktion.
Der er simpelthen for mange tusind kilometre mellem øst og vestkysten.
Selv nord og syd er et par tusind kilometre, der – oplagt nok – koster kassen i transport, suppleret af tabt tid og andet.

Claus Pfeifer forklarer at NEPs bedste producere idag, nu kan producere en kamp om morgenen fra østkysten og en senere på dagen fra vestkysten, helt uden at forlade den centrale produktions facilitet.

Sony er i den forbindelse også taget på NAB2018 for at tale om en fremtid med “en standard”.
Noget der ligger Claus Pfeifer meget på sinde.
-ST2110 og NMOS 040506 er dét der binder fremtiden sammen, forklarer han videre.
-NMOS 040506 er allerede bygget ind i Sonys SDXD mikser familie ganske som ST2110 er.

Dermed er Sony netop så parate til en “IP fremtid”, at der nu er endnu mere grund til at blive en first mover på dette område .

Claus Pfeifer vurderer i den forbindelse at 2018 bliver året hvor de første “early adopters” nyder godt af at de valgte at gå IP vejen.
Der er/kommer masser af IP udstyr, der giver nye og smarte muligheder og byder på nye måder at producere på.

Som han ser ud til at mene, det, har Sony – naturligvis – fortsat absolut ingen problemer med 12G SDI.
IP er bare så uendeligt meget smartere.

Sonys stand, forventes i den forbindelse fortsat at være den største på NAB2018.
Derfor vil der også være meget andet at opleve på standen.
Tiltag som “IP over Wireless”, der enten “bare” er video via 4G telefon kort og hjem, eller – smartere – til Sony’s cloud tjeneste, er således på menuen.

Sony har tidligere eksperimenteret med hele produktioner i skyen, og tilbyder derfor nu også færdige “virtuelle billedmiks” løsninger, der kan lejes i ned til 24 timer, hvorpå der kan produceres “oppe i skyen”.
Som vi forstår det, hedder dette tiltag “Cloud Mix”, der bliver tilbudt for første gang på NAB2018.

Claus Pfeifer er uanset begejstret for de nye muligheder, der jo netop betyder at der kan skabes indhold i en ny virkelighed for broadcasterne.
En virkelighed, hvor de unge – som eksempel – blive stadig sværere at finde, da de ikke ser TV.
Igen.
Produktions udstyr, til andre priser, har det jo med at betyde at det er muligt at producere indhold til helt andre priser.
Klart et af de områder Sony har fokus på, på NAB2018 i følge Claus Pfeifer.

Dog ikke mere end at der stadig er plads på standen til at Sony også viser deres store ELC News System frem.
Det er muligt at se hvad Sony ellers har af planer på NAB2018 her.
Her deres presse møde hvor det hele blev præsenteret. ( ps vi har ingen billeder af de nye produkter endnu )


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *