Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K

Verdens grimmeste ( sorry ) kamera, ser ud til at have ramt NAB2018.
Kameraet, der hedder Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K, er det bedagede 70er look, på ingen måde et kamera der hører fortiden til.
Det er derimod en S16mm kamera ( cmos størrelse ) der “passer til” M43 optikker, hvilket betyder at der her er tale om et “lille bitte” kamera, der på ingen måde længere er “lille bitte”.

Dermed er Pocket delen af navnet nu nærmest helt forkert, da kameraet fylder i omegnen af et DSLR kamera.
Og med det look, kunne man være fristet til at tro at det er fordi der er monteret en kaffemaskine i den ene side af kameraet.
Det er dog ikke tilfældet.
Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K
Størrelsen handler i stedet om at de “enheder” der er eller skal monteres i kameraet ganske enkelt er så store at det – åbenbart – ikke har været muligt at bygge det mindre.
Når det så er på plads, følger der – som eksempel – en fuld licens med til DaVinci Resolve Studio, og et kamera, for nærmest umulige 1295 dollars, når det rammer markedet.

Hvad er det så du kan forvente at få fingre i, når du investerer.
Grundliggende er der tale om et Next generation 4K kamera, der er udstyret med “ikke forklaret eller præciseret dual native ISO”.
Kameraet er udstyret med et 4/3 sensor, der passer til MFT optikker, altså M43 glad.
I den forbindelse er en af de gode nyheder – i følge kendere – at dette mount er aktivt, hvilket betyder at der muligt at bruge diverse step down/up optik adaptorer, hvorfor det – i det mindste i princippet – er muligt at montere en DSLR optik og en “wide booster” så en 16-35mm ikke ligner en hysterisk lang tele.

Kameraets specs, er at det – formodentligt – ender med at bliver et ProRes eller RAW ( ikke ProRes RAW), 13 blænders DR kamera, der kan optage på SD/UHS-II og CFast 2.0 kort, internt, eller ekstern til USB‑C drives via USB‑C stikket.
Blackmagic Design er allerede idag ude for at pointere at de mange interne optage muligheder sørger for at det ikke længere er “nødvendigt” med dyre eksterne optagere.
Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K
Kameraet, der efter sigende skulle være udstyret med den samme sensor som Panasonics GH5s, kan optage i 4096 x 2160, hvilket er 4K DCI i op til 25600 ISO, hvilket jo betyder at dette kamera også kan se i mørke.

Internt optages der ydermere i 10bit ProRes eller 12bit RAW, der kan “styres” med LUTs.
Der er af uforståelige årsager – sikkert fordi kameraet er udtænkt dengang Kvadrofoni var populært – indbygget 4 mikrofoner, suppleret af et mini XLR med phantom power ind til optagelse med eksterne mikrofoner.

Der er HDMI ud til monitorering.

Blandt Blackmagic Design andre salgsargumenter er at deres “color science” er så god at dette kamera med en CMOS der er mindst 75 procent mindre end DSLR, skaber både skarpere og “bedre” end konventionelle DSLR kameraer.
Det betyder naturligvis også at dette kamera er “bedre” end mange “professional digital film cameras costing tens of thousands more”.

Folk der går op i om det er muligt at tabe et kamera mange gange, før det går i stykker, kan glæde sig over at dette hus er bygget af plastik ( polymer ) der er forstærket med kulfiber (carbon fibers).
Det giver igen i følge producenten huset en styrke der nærmest stå mål med det 70er look huset har fået.

Som vi læser det kan huset optage SloMo i op til 60 fps 4K og “windowed HD” i op til 120 fps.
Vi erkender ikke at vide hvor lidt der så er tilbage af sensor.
Det kan dog ikke være meget.
Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K
Grant Petty, der er Blackmagic Design CEO siger:
-Customers love the original Blackmagic Pocket Cinema Camera and have been asking us for a 4K version, starter han og fortsætter.
-We’ve listened and built a camera that combines all of our newest ideas and customer feedback from the previous model! The new Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K is exciting because it packs so much technology into an incredibly small design. We feel it will go well beyond what customers expected. It’s perfect for anyone that needs a truly professional ultra compact digital film camera. This is not a consumer camera that’s trying to do high end work, it’s a true high end camera designed for high end work, slutter han.

Kameraet kommer “later this year” og koster 1295 dollars.
Til gengæld følger der en fuld licens med til DaVinci Resolve Studio, der ellers koster 2500 kroner her i landet, så det er i hvert fald ikke et dyrt kamera.
Her lidt om nyheden fra pressemødet