DR får 14 millioner til løft af børns digitale kompetencer

DR ser ud til endnu engang at kunne bevise at det er muligt at finde fondsmidler, bare du lover at sende det meste på DR.
Denne gang drejer det sig blot om 14 millioner, der skal bruges på at l”øfte af børns digitale kompetencer, hvilket Industriens Fond synes var så god en ide, at de gik ind og finansierede projektet.

DR kan derfor løfte sløret for at de er på vej med et “storstilet fælles lærings- og undervisningsprojekt udviklet af DR”, “støttet af Industriens Fond og store dele af undervisningsverdenen”.

Og, nu hvor handler om såkaldt “kodning, teknologi og digital dannelse”, kan alle elever der til sommer, starter i 4. klasse, lære at kode deres eget personlige “micro-computer”, der som projektet næsten hedder, også kan sige bip. ( ultrabit)
ultra:bit
Ideen er de unge “udvikler deres digitale færdigheder gennem leg og undervisning”, over en tre årig periode, mens Industriens Fond og Centre for Undervisningsmidler (der altså staves sådan !) betaler.

Børn der er “storforbrugere af teknologi” skulle gerne i perioden blive “kreative skabere med brug af teknologi”, i stedet for rene brugere af teknologi, der kommer ude fra den store verden.

Når projektet skydes af efter sommeren, er det fordi “2018 jo er “Videnskabens år”. Dog kun i DR, hvorfor det nu er blevet tid til “Ultra:bit”, der er det største “enkeltstående tiltag i videnskabens år”, hvilket – vi gætter på – er det samme som at dette projekt har hentet flest fondsmidler.

Uanset dette, er det planen at projektet her, under temaet “Børn, kreativitet og teknologi”, skal placere “børnene i centrum”.

Derfor kan børn også se frem til at DR Ultra følger op på “Ultra:bit”, forudsat at Kulturministeren ikke sælger den kanal til højestbydende, eller blot tvinger DR til at lukke den, da 97 procent af målgruppen, der kigger med hver uge, er “for dominerende” (?).

DR Skole producerer supplerende undervisningsmateriale og etablerer en række aktiviteter ud på landets skoler.

Mediedirektør Henriette Marienlund, siger:
-Vi har længe glædet os til at kunne præsentere projekt ultra:bit og er ekstremt stolte og taknemmelige over, at samarbejdet nu har resulteret i, at en hel årgang børn efter sommerferien, kan få tilbudt en micro-computer – uanset om man er dreng eller pige og uanset, hvor i Danmark man bor. Ligesom vi med “Historien om Danmark” skabte en fælles samtale om vores fortid med en række samarbejdspartnere, ønsker vi nu at landets børn, der jo er nærmest født med en smartphone i hånden, får mulighed for at løfte deres kompetencer, så de både kan lære at skabe kreative løsninger og samtidig tage aktivt stilling til den verden, de møder, slutter hun.
ultra:bit
Konceptet der kommer fra BBC, er allerede igang i Island, og kan – vel sagtens i følge salgsmaterialet – garantere gode seertal, da formatet jo er “bygget på et solidt fundament af gode internationale erfaringer”, og “på den baggrund videreudviklet til dansk kontekst”.

Man kunne derfor let forestille sig at der slipper lidt engelske ord med, hvilket jo blot vil betyde at de unge også får lært lidt engelsk også.

En anonymiseret talsperson fra Industriens Fond siger om tiltaget:
-Danmark har brug for, at nye generationer er mere end bare teknologibrugere. De skal kende teknologien. Forudsætningen for det er, at kodning ikke er et fremmedsprog, men i stedet bliver en del af det almindelige fælles sprog i hverdagen. Ved at tilbyde en micro-computer til en hel årgang i kombination med den samlede formidlingsindsats i DR, vil vi kunne løfte børnenes kompetencer, så de kan udnytte deres skaberkraft, logik og kreativitet til at bygge fremtidige løsninger med ny teknologi. På kort sigt kan indsatsen skabe en umiddelbar interesse for teknologi og programmering blandt børnene og på den lange bane bidrage til et styrket dansk erhvervsliv med adgang til talentfulde medarbejdere, siger adm. direktør i Industriens Fond, Mads Lebech om ultra:bit-projektet og samarbejdet med en erfaren formidler som DR, slutter fonden i hvad der ligner en skriftlig udtalelse.

De såkaldte BBC micro:bits, der er de mikro computere som børnene skal lege med, udvikles af ( versioneres af ? ) Centre for Undervisningsmidler, der supplerer de store udfordringer op med en såkaldt “rejsende taskforce”, som DR Skole og 10.000 børn kan trække på, når “DRs KreaKodeCamps” driller.

Tiltaget suppleres op af bibliotekerne, der “tilbyder familier oplevelser med kreativitet og kodning”.

DR formaterne “Klassen”, “Nørd” og “DR Skole” bliver endeligt målrettet “ultra:bit universet”.
Noget der nok skal gøre det populært, da der blandt andet er 165.000 børn der ser “Klassen”, som eksempel.

DR Skole udvikler på voksen siden “undervisningsmaterialer” og “kompetenceudvikling til lærere” sammen med Centre for Undervisningsmidler

Som vi læser det, er skolerne først netop nu blevet inviteret til at være med.
Kanalredaktør for DR Ramasjang og DR Ultra, Morten Skov Hansen forklarer.
-Det er vores ønske, at de mange programmer og initiativer i ultra:bit vil få børn til at opdage, at teknologi er sjovt og relevant for dem i deres hverdag. De skal selv prøve at have fremtiden mellem hænderne og sammen knække koden til sproget bag teknologien. I ultra:bits univers er det børnene, der er fremtidens kreative problemløsere, slutter han.

Blandt de andre medvirkende i tiltaget, altså ud over DR og CFU-Danmark, er BBC, The Micro:bit Foundation, VIA University College, Københavns Professionshøjskole, Styrelsen for IT og Læring, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Aarhus Universitets Institut for Kommunikation og Kultur, KL, Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, IT-vejlederforeningen, Bibliotekerne, ASTRA – Centre for Læring i Natur, Teknik og Sundhed, DI Digital, NEUC – Naturfagenes Evaluerings- og Uddannelsescenter, KU, Engineer the Future, Coding Pirates, DigiPippi, BUPL, Danske Skoleelever med flere.

Du finder DRs side om tilaget her, hvor det også er muligt at se en video om emnet
ultra:bit
Som pointeret er der tale om en versionering af et BBC format, du kan læse mere om her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *