DR vil de unge

DR skulle i følge et par aviser være på vej med deres forklaring på hvordan de vil “nå de unge”, i form af en radikal ændring af hele DR, der skulle være den “Største ændring siden monopolbruddet”, hvilket jo lyder pænt vildt.

Heldigvis kan alverdens unge tage det roligt.
Der ser ikke rigtigt ud til at der kommer til at ske særligt meget, der er specielt relevant for dem.

Men nu hvor DR er ved at blive parteret af landets borgerlige politikere, er det jo altid smart at sige at man vil de unge.
Så det gør DR.

DR har derfor planer om at fremlægge en ( mere konkret ) plan, der skal vise at DR vil de unge.
Og da det sker idag, er der måske alligevel noget at glæde sig over.
DR og de unge DR har en plan
Direktør i DR Medier Henriette Marienlund, forklarer:
-Der kommer til at være ændringer for alle, der ser tv, lige meget hvor. Når vi begynder at tænke digitalt fra starten, vil hele tv-området blive gentænkt skridt for skridt – det gælder alt fra genrer og konkrete udsendelser til formater og greb, starter hun og ser ud til at glemme at de unge sgu da slet ikke ser TV.

Blandt de nye tiltag, er at flow TV, skal ændres som begreb.
Flow TV er ikke længere ( skal ikke længere være ) “motoren” der får seerne til at se TV.
Det skal on-line delen i stedet være.

Indhold skal derfor ( mere ?) fungere på onlinetjenesten DRTV, end det skal “virke på TV”.

Motivationen bag tiltaget er også at DR Medieforskning har fundet frem til at de 20 til 29-årige er gået fra 211 minutters TV forbrug om dagen i i 2010, til idag hvor 70 procent af de samme unge ( aldersgruppe ) nu blot ser 70 minutters TV.

Og nu hvor 30 procent af de unge der – overhovedet – som i aldrig nogen sinde – bruger DRTV skal til at betale for det de ikke gider, skal der ske et eller andet.
DR og de unge DR har en plan
DR når i følge DR stadig de yngste, med Ramasjang og Ultra, hvilket må være en sandhed med lidt statistisk usikkerhed i.
De ( gamle/ de originale ) 20 til 29 årige, der jo må have fået børn nu, kunne jo tænkes fortsat ikke at se TV, hvorfor 30 procent af de unge der nu er blevet lidt ældre jo – som bekendt – ikke begynder at se TV bare fordi de fylder 35 år.

Igen.
Henriette Marienlund mener – måske ansporet af at DR nu ryger på finansloven, hvorefter alle ( de unge ) er tvunget til at betale – hvorfor “det ville være respektløst, hvis ikke man forsøger at nå de unge”.
Altså dem der ellers har pointeret at de jo ikke gider DR.

Tilbage til den her nye plan DR er på vej med.
DR har planlagt at “tage afsæt i det øgede digitale brug” og “fokusere på problemet med generationskløften”.
Indhold skal derfor “for fremtiden kunne stå alene digitalt”.
Og da befolkningen er en underlig størrelse vil DR til at “fokusere mere på indhold med afsæt i dansk hverdag”.
Der vil dog også blive plads til “fælles, indkøbte programmer”, herunder “dokumentarer, nyheder, fiktion, kultur og børn”.

Ganske morsomt har VLAK i deres oplæg til et medieforlig skrevet at “DR’s danske kvalitetsindhold skal skærpes inden for nyheder og aktualitet, kultur, børn og unge, uddannelse og læring”.
Det ser med andre ord ud til at DR er parat til at rette ind, og gøre som VLAK og DF siger de skal.
DR og de unge DR har en plan
Som enkelte vil kunne huske det, kom det sidste “strategiske udspil” fra DR, i sensommeren 2017.
Her blev der fyret og nedlagt 55 stillinger og slukket en masse programmer.

Det er pænt sikkert at DR – der jo skal til at spare mere end “X factor” – allerede i 2019, vil være tvunget til at skære endnu mere og dybere i produktionen.
Hvordan skal der ellers være råd til administrationen.

Direktør i DR Medier Henriette Marienlund har det til trods et par konkrete tanker om 2019.
1. Alle DR’s programmer kunne stå alene digitalt.
2. Dokumentar, nyheder, fiktion, kultur og børn, skal være dansk, levende i tiden og spejle den virkelighed, danskerne kender.
3. Fremtidige produktioner skal gerne være serielle, men behøver ikke være lige lange.
4. I stedet for “primetime” skal der være A+ formater “der rammer alle”, B formater (mere specialiseret) og endelig “C/(Å) formater” målrettet mod de unge. ( der jo alligevel ikke kigger med )

Henriette Marienlund forklarer:
-Vi kan ikke forvente, at de unge skal se DR på samme måde som jeg eller din mor. Med den voksende generationskløft er det vigtigt, at vi stadig har noget at være sammen om. Et kulturfællesskab. Det er vores opgave som Danmarks Radio at skabe det, starter hun og fortsætter.
-Der vil stadig være udenlandsk indhold, men vi vil gøre os umage for, at det er virkelig relevant. Og så vil vi fokusere mere på europæiske og nordiske programmer, så vi bliver distinkte i markedet, slutter hun.

Dem der allerede nu bruger DR TV, kan i den forbindelse se frem til at blive sporet igennem deres vaner.
På den måde kan DR ( online ) tilbyde disse skattebetalere at få mere af det de allerede er glad for.

Henriette Marienlund fortsætter:
-Ved at stoppe flow-tankegangen bliver det nemmere at nå bredere ud. Det giver mulighed for at nørde mere inden for nogle bestemte emner, fordi vi kan ramme mere direkte. Derfor tror jeg også, seerne kommer til at føle, at vi bliver et bedre public service-medie starter hun og fortsætter.
-Vi vil aldrig kunne tvinge folk til at se noget andet end det, de vil. Men vi vil gerne udfordre dem. Selv om vores algoritme kommer til at individualisere oplevelsen på DRTV, vil vi forsøge at udfordre på baggrund af den enkelte brugers præferencer. Ligesom vi gør det i dag på flow, slutter hun.

Som eksempel på noget der fungerer digitalt nævner Direktøren i DR Medier, “Petra elsker sig selv”.
Det er i følge hende “et utrolig godt eksempel på, hvad der fungerer godt digitalt”.
Serien fungerer ( åbenbart ) ikke som flow TV, men den “går super godt digitalt”.
Nu er serien ( måske/åbenbart ) nået til “Petra får en baby”, der i følge direktøren har “genaktiveret en masse af de gamle Petra-programmer”.
Planen med de konkrete ( mere konkrete ?) udmeldinger kommer senere idag.
Vi linker til den, når den er ude.
Her lidt af det der fungerer digitalt