Guldkorn fra Alister om energiforbrug

Sony afholdte som vi var en del der bemærkede, et HDR seminar, i denne uge.
Touren, der blev solgt til os der kom som “The Sony Pro Tour 2018”, handlede – i princippet – først og fremmest om HDR, der dog meget hurtigt blev til HLG, og i den forbindelse til en begavet forklaring på hvad NITS overhovedet er for noget.

At seminaret hurtigt blev til HLG i stedet for et HDR seminar, er såmænd fordi HLG er et – lidt populært sagt – broadcast format, mens HDR, mere hører til i biografen, hvor producenten blandt andet ikke skal tage hensyn til andet end at de projektorer og det lærred de lyser på, overholder de specifikationer som producenter af biograffilm forlanger.

Sådan er det ikke med TV.
Tilbage i de glade 80ere, og senere, var alle TV “i princippet” ens.
De skulle, ganske som vores kameraer og andet broadcast udstyr “bare” efterleve REC709 standarden.
Og nu hvor den er fra 1954 ( eller ældre ) er det ikke så svært at leve op til noget der rent teknologisk minder om en kugleramme.

Sådan er det ikke længere.
TV apparater har længe være flade, og nu hvor de her på det sidste har bevist at de kan lyse som en lille sol, kan TV apparater pludselig – for eksempel – bruges til at vise 10bit REC2020 HDR billeder på.

Mellemvejen, som BBC satser hårdt på, HLG, der også er en del af BT 2100 tankerne, der – i princippet – er en “slags monitor standard”, er i den forbindelse også den som Sony satser på.

Simuleret HDR

Simuleret HDR

I hvert fald i følge Alister Chapman, der kunne fortælle at HLG, der er “en slags” TV skærms standart, der “1:1” passer til alle TV, med det lille twist at “det ser bedre ud end SDR ( standard Dynamic Range i en REC709 verden ), hvilket hænger sammen med at HLG, der er kort for Hyper Log Gamma, er en “hybrid” REC709 standard, nu bare med mere lys og dermed kontrast i.
Problemet med SDR/REC709 er jo netop at der ikke er “særligt meget” lys i denne standart.
Og når der ikke er “meget lys” er der heller ikke “meget kontrast”.
Og da kontrast er det som vores øjne til at tro at noget er skarpt, har du regnet det ud.
HLG ser “skartp ud”, selv på gamle LED kasser ( TV apparater )

Sony har i den forbindelse opdateret alle ( en del af ) deres kameraer til at de nu har en “HLG knap” ( kun de nyeste modeller, tjek med Sony ) så Sony billeder virker mere dynamiske og flotttere selv på “almindelige/elendige” ( SDR ) LED TV.

De ældre Sony kameraer kan naturligvis stadig bruges, da deres HDR funktion, jo blot kan tændes, hvorefter du i efterarbejdet trykker på “HLG output knappen”, hvorefter du får samme resultat som med “HLG knappen” i kameraet.
Os der var tilstede så med egne øjne, at HLG nærmest med et slag, får selv det mest kedelige Rec709 TV apparat, til at vise flotte(re) billeder, ganske enkelt fordi der “pludselig” er mere kontrast, lys og dermed “skarphed”, der reelt også var der før. ( vi kunne bare ikke se det )

I den forbindelse kom Alister Chapman, til at snakke om et fænomen, du faktisk er nødt til at være opmærksom på.
Der går formodentligt ikke længe før du bliver bedt om at “skyde i HDR”, så optagelserne kan gemmes.
Det er ikke et problem, da der jo er en HDR knap ( læs LOG knap) på de fleste moderne kameraer.

Hvad der dog ikke er, er en “Energy Star knap”.
Du tænker sikkert allerede, hvorfor blande Energy Star ind i det her.
Det er såmænd fordi at du allerede når du tager et HLG eller HDR kamera frem, for at lave en optagelse, er du allerede ude på/over kanten af hvad et 2018 model af et dyrt LED TV kan håndtere.
Vores 1000 og 1500 NITS TV, kan jo – for nu at sige det rent ud – vise en helvedes masse lys.
Lys er det samme som strøm.
Og da LED er noget med plastik og olie ( cirka ) har du gennemskuet det regnestykke.
Enten går der ild i dit dyre TV, eller også ødelægger du “olien” ( forkorter TVets levetid ) når du ser billeder med meget lys i.

Heldigvis for dig og mig har Energy Star tænkt over det problem.
Derfor skal alle TV apparater “automatisk dæmpe” lyse billeder, med udgangspunkt i et regne stykke – der igen cirka – handler om at ( for eksempel ) et TV har en gennemsnitlig “hvid” på 200 NITS.
Der er peak på 1000 NITS og sort er 20-30 stykker.
Fint nok.
Hvad sker der så når du ser et billede af noget sne og en lys himmel.
Det er jo 1000 NITS over alt i billedet.
Og det tillader Energy Star altså ikke, hvorfor de – via producenten – sørger for at dit TV automatisk skruer ned for lyset, hvilket – kort og godt – smadrer det ellers smukke billede ( du kunne have lavet til en Nat Geo udsendelse ) ( vi har simuleret den udvikling med de to billeder vi har pillet ved )

HLG og HDR er altså både din ven, der kan hjælpe dine produktioner til at se endnu bedre ud.
Og et problem.
Virkeligheden banker jo på døren, hvorfor den globale “kontrol” med hvor meget lys der må/kan være i et TV, før der skal indbygges blæsere, der larmer som i din Grading Monitor, er på plads.

Vil du – og det synes Alister Chapman at du skulle – nørde med ( output) settings, på dine produktioner, der – til en hvis grad – kan kompensere for “virkeligheden” ( det faktum at flotte billeder bliver “smadret” af dårlige TV apparater ), er det muligt.
Ved du som eksempel hvad det er for et TV du producerer til ( for eksempel til display output ) kan du – måske – tvinge dette TV til at performe 120-130 procent, på de billeder der er “for meget dynamik i”, og så “slappe lidt af” , på billeder hvor der er mindre forskel på lys og mørke, i.

For en god ordens skyld er det muligt at styre store dele af disse settings i output delen på – for eksempel – Resolve eller FCPX. ( noget kan klares med grading )
Vil du nørde findes der et GUI hvor du kan skrive TV settings ind som meta tal, alle TV forstår. ( som vi ikke lige kan finde )
Det kræver – i princippet – at du kender producenternes ( interne ) tal.
Som du har gættet, er det ikke altid nogle du kan komme i nærheden af.

Du kan dog altid regne med:
Equation 1: On Mode Power Requirement for All TV/HTDs – ??? ≤ ???_??? + ???
Hvor
PONisOnModePowerinwatts
PON_MAX is the Maximum On Mode Power requirement in watts, calculated in Equation 2
PHR is a high resolution allowance in watts, as applicable, calculated in Equation 3.
og
Equation 2: Maximum On Mode Power Requirement for All TV/HTDs – ???_??? = 78.5 × tanh⁡[0.0005 × (? , 140) + 0.038\ + 14
Hvor
PON_MAX is the maximum allowable On Mode Power consumption in watts
A is the viewable Screen Area of the product in square inches
tanh is the hyperbolic tangent function.

Det er muligt at læse mere om TV specifikationer her
Og her hvis du vil læse ITUs specs for HDR/HLG ( også energi teknisk )