Endnu et vækstteam

Så skal der endnu engang gang i de såkaldt kreative erhverv.
Det er – naturligvis – ikke broadcast og film og sådan noget, men derimod de spil der bliver udviklet til global eksport der er “kreative”.
Som for eksempel “Subway Surfers”, der ikke er sponseret af en sandwich bar, der er blevet hentet 1,8 milliarder gange, og som 25 millioner personer spiller hver dag.

Ikke overraskende er det netop sådanne kreative producenter, der har brug for endnu et vækstteam, der skal “sparke fart i kreative erhverv”.
VLAK vækstteam
Det kan i den forbindelse heller ikke overraske at regeringen til formålet har bedt en bunke forretningsfolk om at komme med gode og nye ideer til “nye” “digitale forretningsmodeller” kan skabe et (mer)salg i kreative erhverv som film, tv, computerspil, design og mere.

Vækstteamet, der forventes at blive på hele 13 medlemmer, får adm. direktør Jacob Holm, Fritz Hansen A/S, som formand.

Og da teamet kun har fået seks måneder til at finde på nogle løsninger har de utroligt travlt.
Specielt nu hvor de 13 medlemmer skal hæve omsætningen i de der kreative erhverv med 25 procent, på de samme seks måneder.
Måske 7.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen, siger:
-Det er mit – og regeringens – klare indtryk, at den digitale udvikling skaber nye vækstmuligheder for de kreative erhverv. I Danmark har vi stærke internationale kompetencer inden for fx film, mode, gaming, møbler, arkitektur og design, slutter den driftige politiker, der da vist har en kreativ kone der producerer møbler.

Ministeren har tidligere været inde på at han håber på at hans ideer resulterer i at Danmark bliver “Europas Hollywood”, selv om at eksport af film og TV er faldet med 11 procent siden 2016.

Heldigvis gør det jo arbejdet lettere for vækstteamet, der jo så blot skal sørge at faldet bliver 25 procent mindre.

Der er i hvert fald bred enighed bag om at “..Film og tv er i hvert fald et område, som tilsyneladende har stærkt brug for gode ideer og lønsomme digitale forretningsmodeller…”

Som eksempel er selveste DFI netop kommet frem til ( i en ny rapport ) at: “nye finansieringsaktører” og indtægter fra Video On Demand stadig ikke har gjort produktion af spillefilm, til en strålende forretning.

Bevares, formuleret som “bæredygtige forretningsmodeller”.

Vicedirektør i Producentforeningen Jan Neiendam er dog frisk.
Han mener, at vækstteamet har to vigtige opgaver:

-Den ene er, at se på, hvordan man bedst udnytter det potentiale, der ligger inden for film, tv og spil i Danmark. Den anden er, hvordan vi herhjemme bliver konkurrencedygtige i forhold til lande som for eksempel Finland, slutter han.

Producentforeningen der allerede står bag, der hvis du ikke vidste det – har til formål, at “give Danmark en global førerposition inden for indenfor udvikling, anvendelse og eksport af digitale visuelle løsninger”, hvilket helt sikkert lyder godt.
Og måske er det heller ikke dem der er skyld i nedgangen af film eksport.

Sket ikke når “Vision Denmark” også mener at “både erhvervsliv og det offentlige skal lære at anvende filmiske fortællinger, virtual reality, spil-logik osv. inden for f.eks. undervisning og oplæring, produktion, patientvejledning osv.”.

Det er og bliver dog spil og eksport af samme, der har potentiale.

Jan Neiendam forklarer videre:
-Man kan måske få støtte til at prøve at udvikle en ide. Når man skal forsøge at konkretisere den og få den prøvet af, skal man søge en anden form for støtte, hvor vægten ligger anderledes. Og så gentager det hele sig, når man skal forsøge at finde finansiering med en kombination af offentlige og private investorer, slutter han.

Heldigvis er vi mange i den her kreative branche.
Vi er faktisk 85.000 ansatte.

Desværre var det dengang “den socialdemokratiskledede regering”.
Nu er der 79.000 ansatte, så vi må alle forstå at Socialdemokraternes tiltag – sådan lidt – tvang branchen/miljøet til at fyre omkring syv procent, der derfor ikke mere er kreative.
Her siden 2012.

Det glæder Brian Mikkelsen til at gøre noget ved.
Han siger:

-Vi skal være ambitiøse. Det har jeg ikke lagt skjul på. Vækstteamets opgave er netop at komme med anbefalinger til regeringen om, hvad der skal til for at skabe vækst i de kreative erhverv – ikke mindst med de nye og digitale forretningsmodeller, som breder sig. Dem ser jeg frem til at modtage, slutter han.