NEP tager Remote Production til nyt niveau

Der er Remote Production og så er der det NEP Australia og Telstra, netop har gennemført.

NEP Australia, har således netop afviklet en mindre 4 dages produktion mellem NEP Australias IP baserede “multi-format production facility” i Sydney og Telstra’s Los Angeles datacenter.
Remote Production
Og selv om at det ikke kan overraske var der altså dermed 12000 kilometer mellem producer og Telstra Broadcast Services.
Heldigvis kunne Telstras Distributed Production Network (DPN) sørge for en “ultra-low-latency compression technology” der betød at det endte med at være muligt at producere en begivenhed i Los Angeles i Sydney.

Og nu hvor de alligevel var igang, tjekkede NEP Australia også lidt op på detaljer som udgifter og alt det andet, og den er god nok.
Det er ikke en udgift at producere på denne måde.
Tværtimod er det “billigere”, og i det mindste “lige så effektivt”, hvad det så end betyder i den del af miljøet.

Andrews Hub control rummet i Sydney er med andre ord lige så smart at bruge som en lokal OB vogn, der – omvendt – alligevel er der, med en masse kameraer.
Nu var det jo – åbenbart – en australsk produktion, hvor NEP normalt ville have fløjet en masse mennesker til LA.
I stedet valgte de at prøve det Remote.
Og det virker.

NEP Australia’s Director of Technology, Marc Segar, siger:
-This is a game-changer for broadcast television, proving anyone can work from anywhere while connected to our network, whether in Australia or on the other side of the planet, starter han og fortsætter.
-Our crew at the Sydney Andrews Hub perceived no appreciable difference between covering the trial event in LA and the remote broadcast of a live A-League match from Perth last month, slutter han og bliver suppleret af Trevor Boal, Head of Telstra Broadcast Services.
Remote Production
Han siger:
-From the moment NEP approached us about building the Telstra Distributed Production Network to support the Andrews Hubs, we shared their excitement about the enormous possibilities of broadcasting over IP, starter han og fortsætter.
-NEP had a clear vision of how distributed production could deliver an optimal commercial and practical outcome, and we wanted to be part of it. As our network capacity and reach continues to grow, it’s conceivable we could traverse global distances uncompressed in just a few years.

Marc Segar forklarer videre:
-It’s exciting to think of the options and flexibility our technology offers to the industry.
Han fortsætter.
-We chose to trial HD, however, we could just as easily have trialled 4K or HDR. Our IP and multi-format hub environment is agnostic to format or compression technologies, slutter han.

Skulle du dermed være af den overbevisning at et par HD signaler frem og tilbage på en time eller deromkring, var resultatet, tager du absolut fejl.
Jobbet var 60 HD feeds i alt ( 30 hver vej ) der var tilpasset og forsinket så alt passede sammen.

Og nej, det tog ikke et par sekunder.
Delay var 136 milliseconds, hvilket de påstår er “mindre end 2 frames”, hvilket er korrekt.
Bare i hver sin retning.
Så delay er altså oppe på 4fps, hvilket er en nok til at det godt kan forvirre.

Det var der dog ingen der var.
Det blev – naturligvis – også testet, om delay ville vokse på 4K UHD.
Og det ser ikke ud til at være tilfældet.

Årsagen ser ud til at være at når signalerne først er komprimerede er “afstanden” den samme.
Remote Production
I forhold til mere realistiske budgetter og produktioner, burde det nu være muligt at producere en række reality formater, Remote.
Om det så er smart, eller ej, må være op til den enkelte produktion.
Sikkert ser det dog ud til at være at en kasse SDI produkter, endnu engang er på vej videre.
Og at den der fremtid med IP, som alle taler om, er lidt tættere på idag, end den var før NEP Australia testede og gennemførste denne (?) transatlantiske test, der virkede.
Læs mere om, NEP .au HER
www.nepgroup.com.au