DR skælder YT ud

DR ser ud til at have besluttet sig for at være blevet sure på alt fra “de yngste skolebørn” til YT, og hele den udvikling der kører på i og omkring denne platform.

DR kaster derfor i dag både ud i en stikker linie ud ( stjernertilsalg@dr.dk ) til dem der har lyst til at være med til at dizze de mange YT stjerner, og som så kan være med til at skælde “nutidens børn” ud over at de bruger tid på youtube-stjerner, når de i stedet burde kigge på – for eksempel – den der DR serier om – nå ja – en youtube-stjerne.

DR har dog en god bunke pointerer, og det kan da også undre at de unge hellere vil se på “friske tips om makeup”, “skærmspil”, “videodagbøger” og mange flere “dybt banale opdateringer fra hverdagen”, end for eksempel kigge på DR.
Værst at alt er det de 7 til 12 årige, der spilder deres tid foran skærmen og tjekker de der youtube-stjerner ud, igen og så lige en gang til.
YouTuberne er trendsættere
I den forbindelse er de selvsamme stjerner for længst blevet til “en forretning”, hvor de unge måske bliver kendte.
Men det er formodentligt ikke dem der tjener pengene.

Medieforsker Lene Heiselberg, siger:
-Børn i alderen 7 til 12 år peger især på, at de bruger deres tid på youtube-stjernerne. De bruger tid på at følge dem meget tæt. Det er ikke bare månedligt. Det er hver dag, starter hun og fortsætter.
-Når man er 7 til 12 år, så vil man gerne være dygtigere til mange forskellige ting. Stjernerne kan underholde og lave en masse sjov og ballade, men de hjælper også børnene til forstå nye ting og komme tættere på deres eget “jeg”, som børnene på det her tidspunkt i livet endnu ikke helt ved, hvad er, fortsætter hun.
-Alle andre generationer har måske også set lidt op til bedste vens storebror eller storesøster, som var lidt ældre, lidt sejere og havde lidt mere erfaring med livet, slutter hun.

Detaljen er bare at de her youtube-stjerner jo bliver så integrereret en del af hverdagen for de yngste at de reelt bliver “rollemodeller”, hvilket – kunne man gætte på – at DR hellere så at DR var.

Lene Heiselberg fortsætter:
-Hvis man kigger på indholdet på Youtube, så er der sket en massiv professionalisering, hvor youtube-stjerner er kommet i stald hos forskellige agenter og bureauer, som hjælper dem med at levere og stiller krav til indholdet.
Noget Stine Liv Johansen fra Aarhus Universitet enig i
YouTuberne er trendsættere
-Der kan i dag være et reelt fuldtidsarbejde i at have indflydelse som såkaldt “influencer” på Youtube og på mange andre sociale medier, starter hun og fortsætter.
-Det er simpelthen blevet stjernernes arbejde at være influencer. Så de opgiver uddannelse og andet lønnet arbejde, fordi de sagtens kan leve godt af det her, forklarer hun videre.
-Børnene ved udmærket godt, at der er reklame og penge blandet ind i det, slutter hun.

Igen.
Pengene er store, så de nøjes med at fokusere på at de er blevet kendte og der herlige mange penge de får fingrene i.
Og ignorerer derfor eventuelle gråzone problemer.
Indtil et vist niveau, så vil børnene ikke længere selv være med.
-Set fra børnenes synsvinkel er det ikke et problem, at der er produkter indblandet i videoerne. I børnenes øjne står og falder det med influencernes troværdighed. Så længe produktet hænger sammen med, hvad en influencer står for, så er det ikke noget, de ser som problematisk, slutter Stine Liv Johansen.

Vi har fundet et par videoer.