Streaming tager til og udvikles lokalt

Svenskerne har en størrelse der hedder Mediavision.
Og selv om at man skal tage det meste med et vist forbehold, tyder noget på at netop Mediavision er ved at tegne et endog særdeles klart billede af udviklingen på Stream området.

En udvikling, der – efterhånden – burde få de fleste broadcastere til at ryste på hænderne, og få dem til at på begynde en “re-vitalisering” af deres “indholds koncepter”.


Herhjemme kan vi se – på de ugentlige seertal – at der er op imod en million seere, der ser genudsendelsen af Matador, og at der – reelt – er under 300.000 seere til noget alt det der ikke er til “hele familien”, hvor både morfar og mormor kigger med.

De unge er med andre ord godt igang med at svigte TV.
Og nu hvor TV – forresten – ikke rigtigt sender det de efterspørger, er effekten endnu mere udtalt.

Tilbage i Sverige kan Mediavision konstatere at “Streaming eksploderer i Sverige”.

En sandhed, der efterhånden er så udtalt at man kunne blive helt nervøs for at de unge først vender tilbage til deres TV, næste gang der bliver sendt store game og quiz-shows.
Hvilket de store broadcastere heldigvis gør igen, allerede om 4-5 måneder.

Nyeste tal fra Mediavision viser at de 15-74 årige nu bruger 48 procent af deres “TV tid” på at se “webb-TV”, der – i princippet – kan forklares som værende alt andet end FlowTV.
De unge, der er de 15-54 årige, der reelt er en større gruppe end de kommercielt relevante seere ( bortset fra på TV2, der tæller de 60 årige med, red. ) er det nu 60 procent der ser alt andet end FlowTV.

Sverige har dog været “heldige”.
Eller mere korrekt.
Deres broadcastere har været tidligt ude og tilbyder idag – stream lignende tjenester, der – ud over FlowTV kanalerne også indeholder muligheden for at binge, og – hvilket åbenbart er vigtigt – se eksklusivt indhold, der kun findes på “stream delen” af de tilbud som – for eksempel – TV4 og Viaplay tilbyder.

Svenskerne har derfor idag så stor succes med deres lokale streamtjenester at de reelt kan konkurrere med Youtube og Netflix.

Problemet ser ud til at være at den såkaldt “breda gruppen”, der er de 15-74 årige, nu for alvor har fået øjnene op for muligheder.
Og de bruger dem.
Broadcastere kan derfor forvente udtalte stigmninger i forbrug af tjenester som Youtube, Netflix og Amazon Prime, der – i England – vokser mere end dobbelt så hurtigt som Netflix, som eksempel.

Den korte version er at de såkaldte OTT tjænester, uden undtagelse vokser.
Og at de vokser kraftigt.

I forhold til penge, så er det nu også 48 procent af hele den svenske befolkning der har et abo på en af streamingtjenesterne.
Det er netop så mange millioner at Netflix, Viaplay og HBO Nordic findes i mindst halvdelen af landets husholdninger.
Og da de fleste tjenester tilbyder adgang på flere samtidige platforme, er det sandsynligt at penetrationen for streamtjenester er endog meget tæt på 100 procent.

Bedst eller værst af alt – alt efter hvem du er – er Danmark som marked direkte sammenlignelig med Sverige, hvorfor det er realistisk at formode at vi også her i landet er tæt på at have en 100 procent penetration med streamtjenester.

Tilbage i Sverige er vurderingen at der er blevet solgt 19 procent flere streamtjeneste abo’er i forhold til året før.

Og nu hvor distributørerne af kabel TV også er begyndt at sælge disse tjenester “bundled” med FlowTV kanaler, er det klart at den penetration der ikke var der før, nu kommer.
En udvikling der igen kunne ende med at bide kabel TV operatørerne bag i.
Hvem siger at forbrugerne har behov for FlowTV, nu hvor de har muligheden for at streame.

En sjov spiller, som de fleste – også herhjemme – ser ud til at have overset, er Discovery Networks.
De kastede sig for alvor ind i Vinter OL, og streamede ganske meget i den forbindelse.
Enkelte har bemærket at de nu er på vej med en masse cykling, sommeren over.
Og selv om at sådanne tjenester sjældent oplyser seertal og andet, er det vel pænt oplagt at de har en plan.
Og at den ser ud til at fungere.

Dplay og Eurosport Player, har uanset dette langt bedre opbakning nu, end året før.
Slutteligt er der C More, der for blot et år siden, var ved at dreje nøglen endnu en gang, er vokset.
De tilbyder – vist nok – fortsat kun at der kan streames når der er tegnet et abo på deres parabol/kabel TV tilbud.
I hvert fald her i landet.
Spørgsmålet er, hvornår ( måske allerede ) de tilbyder at den yngre del af deres potentielle kunder at købe streamdelen alene.
Deres indhold er nemlig pænt eksklusivt, ganske som Viaplay efterhånden også er blevet.

I konkreter er Dplay Premium (det hedder den i Sverige) og C More gået kraftigt frem.
Så meget at Netflix fortsat mister markedsandele i Sverige.
Størrelsen sad tidligere på 53 procent.
Det er nu faldet til 45 procent.
Netflix vokser dog fortsat i absolute tal.

Arvid Åsbrink, senior konsult på Mediavision siger:
-OTT växer så att det knakar på alla fronter, såväl på konsument- som på marknadssidan. Alla de stora aktörerna på den svenska marknaden ökar, men just nu tycks framförallt de lokala aktörerna ha luft under vingarna. Många av dem har investerat kraftigt i sina tjänster och inte minst i innehåll, och det tycks nu bära frukt i form av ökat tittande och ökad försäljning av abonnemang, slutter han.

Det er muligt at læse tidligere rapporter fra Mediavision heromkring

One thought on “Streaming tager til og udvikles lokalt

Skriv et svar