De smarte TV buldrer frem

Der bliver desværre ikke foretaget mange analyser her i landet af hvordan det rent faktisk står til med streaming, og “den brede befolknings” måde at bruge/forholde sig til dette fænomen.
Flere og flere internationale tal ser dog ud til at vise at stadig flere “streamer” i en eller anden forstand.

Heldigvis er lokale broadcastere ude med egne platforme, hvor det er muligt at følge med – live – og fra arkivet.
Og nu hvor det viser sig at de såkaldte smarte TV har overhalet mobilen – i det mindste ude i resten af verden – kunne det tænkes at det er ved at være på tide for broadcastere som DR og TV2 at tilbyde “lidt mere” i deres smart TV apps.
streaming er blevet connected til Smart TV Apps

Et eksempel fra redaktionens egen virkelighed var da et familie medlem – for nyligt – rev “den store grimme antenne” ned, da hun da ikke mente at de så TV.
Blot for – om aftenen – at kunne konstatere at det gjorde de altså.

Med andre ord, betyder det mindre om den enkelte seer, kigger med via antenne ( som i dette tilfælde ) eller via app ( smart TV ) eller set top boks ( i dette tilfælde tændte de blot for deres Apple TV )
Og senere for deres smart TV.

Uanset dette, viser nye tal fra TV Connect, at stadig flere “streamer” helt uden at være klar over at det er det de gør.
De ser TV, på den måde der er lettest for dem.
Og hvis det så er “via internet”, så er det sådan de ser TV.
Udviklingen, som vi beskrev – her igår – ser ydermere ud til at betyde at det nu er – stort set – hele befolkningen der streamer på en eller anden måde.
I hvert fald i Sverige.
Så gad vide om det ikke også er tilfældet her i landet.

Tilbage hos TV Connect, så måler de på den slags.
Og deres ( egen i England ) IP video distribution, ser ud til at vise at “OTT TV” flytter sig for tiden, og at den er ved at overhale forbruget på mobiltelefoner.

TV Connect har sammen med Conviva og nScreenMedia målt en masse på forbrugeres forbrug, i forhold til smart TV.
Ikke kun i England, men ude i heleverden.

Og nu hvor de netop har sluppet – en gratis rapport – om hvad de har målt sig frem til, iler vi her med et par highlights.
streaming er blevet connected til Smart TV Apps
Deres budskab er potentielt relevant for broadcastere, da de mener at vide hvad det er forbrugerne efterspørger og på hvilke platforme. Og hvornår.
Broadcastere der også forstår det, kunne rent faktisk begynde at sende “de rigtige” reklamer, vise ( mere ) målrettet indhold, og dermed potentielt tjene nogle flere penge, i stedet for blot at sende det samme på alle platforme, døgnet rundt.

Rapporten der hedder “The Secret Life of Streamers, Part II”, er skrevet af “OTT industry veteran”, Colin Dixon, der er founder og principal analyst på nScreenMedia.
Han siger:
-Conviva ( 3. partner i analysen ) has a unique census-level data set capturing detailed viewing habits of billions of streaming video applications and devices across the globe, starter han og fortsætter.
-Our most recent independent analysis shows connected TV dominating all devices 24/7, with plays increasing 75 per cent, highlighting the rise of this platform at the expense of other screens. The transition from traditional television to streaming television has become more prominent, and viewers are binge-watching multiple shows via connected TV during primetime, slutter han og bliver suppleret af Dr. Hui Zhang, Co-Founder & CEO of Conviva.
Han siger:
-The insights found in these studies have allowed our publishers to leverage industry-first data to better understand their consumers content consumption behaviors, daypart trends by device, and screen preferences, starter han og fortsætter.
-Data-driven insights that help OTT decision-makers understand in-home versus out-of-home viewing habits, for instance, can inform cost-saving encoding decisions as well as revenue-generating advertising decisions, slutter han.
streaming er blevet connected til Smart TV Apps
Blandt delanalyserne, er at connected TV vokser i England, USA, Norge, Tyskland og i Australien.
De samme markeder oplever at PC ( tv kiggeriet ) går ned.
I forhold til mobilt brug, der reelt blot dækker over mobiltelefoner, er kvaliteten vokset globalt, hvilket har hævet båndbredde forbruget.
Men reelt ikke vokset forbruget ( igen tv kiggeri ) på mobilen.
Og at det målt i forhold til smart TV kiggeri, faktisk er ved at blive udlignet.

Noget der kunne tænkes at hænge sammen med at “Connected TV streaming” ( via smart TV apps ) er vokset med mere end 3 gange siden 2015, og idag reelt har erstattet “PC forbundet til TV” som platform.
Forbrugerne “binger” nu mest via deres apps og sjældent på en PC.
streaming er blevet connected til Smart TV Apps
Folk ser i snit 77 minuters “connected TV”, dagligt, hvilket er voldsomt, nu hvor vi herhjemme – i snit – ser 125 minutter dagligt i følge Kantar Gallup.
Og da det er mere end dobbelt så meget som folk “ser video” på deres PCer og mobile enheder, i følge denne analyse, er Smart TV altså relevant for broadcasterne.

Tal fra USA og England viser ydermere at 46 procent af de såkaldte “premium video plays” i USA og 43 procent i England, sker via Smart TV apps.
Broadcasterne er med andre ord – igen – truet af de andre tilbud.

England, USA og Norge, foretrækker at se såkaldt episodisk indhold på deres mobile enheder, mens Canadierne foretrækker kort indhold.
streaming er blevet connected til Smart TV Apps
The Secret Life of Streamers, Part II er – som du har gættet – en opfølger på Part I, der blev frigivet i 2016.
Og hvis du hører til den gruppe der bruger tal og udviklingen til noget, er det måske værd at læse rapporten som du finder her.

Skriv et svar