PGA Touren op på næste niveau

Er du til golf, er du måske en af de forbrugere der betaler lidt ekstra for at komme helt tæt på PGA spillerne, der lige for tiden er i igang med 2018 sæsonen.

Og selv om at det ikke kan overraske, er PGA nu nået til den komplette AR oplevelse, der kombinerer AR og VR, så annoncører kan pointeret at netop deres køller er de bedste mod at seerne kan se i alt fra 360 grader til “bare” 2D med VR elementer.
PGA Tour i AR og VR
Devon Fox, der er PGA Tour, director på den såkaldte “digital platform innovation”, lover allerede nu at der vil bliver produceret VR og AR supplerende indhold, der – reelt – også vil være eksklusivt, da det bliver produceret “synkront” eller seperat fra resten af produktionen, samtidig med at denne bliver produceret og sendt som PPV.

Som vi har – været inde på før – tager PGA Tour AR fat i to centrale detaljer, nemlig det faktum at Apple telefoner nu er udstyret med elektronik der – øjeblikkeligt – forstår AR grafik.
Ganske som Android telefoner også er, og gør.

Det er med andre ord blot et spørgsmål om at producere indhold der fungerer, hvorefter det er muligt at skabe AR og VR virkeligheder, der giver seerne en endnu bedre oplevelse.

Devon Fox forklarer på sportsvideo.org:
-The idea came out of our first hackathon in December 2016, and we wanted to prove that we could take graphical models of each hole and the Shotlink data and build an AR experience, starter hun og fortsætter.
-The user can choose an AR experience that begins by calling up a hole and then selecting a player. That players shots are then overlaid on the graphical representation of the hole and the user perspective changes based on where they move the device, slutter hun.
Du kan se planen og ideerne nederst.

Ideen er naturligvis at det kun er kunder, og brugere af PGA Tour Live app’en, der kan se med.
Betaler du allerede for adgang, er du formodentligt vant til at der allerede idag er masser af information.
Det er bare første gang at de supplerer med VR og AR i samme produktion.

Ikke overraskende, koster grafik VR og AR en hulens masse båndbredde på location.
Derfor er PGA touren glad for at der er stadig mere 5G de steder hvor de producerer.
PGA Tour i AR og VR
Alternativt må brugere finde et sted med Wifi, da data’en der findes i din (?) PGA Tour Live app, efterhånden er så omfattende at der findes enkelte 4G net, der ganske enkelt ikke kan flytte så meget data.
En anden tilsvarendende relevant detalje med stadig hurtigere ( mobile ) netværk, er at GPS placering bliver hurtigere og mere præcis.

Lokalt på plænen forventer produktionen dog at der bliver problemer.
Når de mange tusind tilskuere alle vil se det hele i “rePlay” med VR på, suppleret af data, går nettet ganske enkelt i knæ.
Vi gætter dog på at PGA Tour’en har tjekket op med et par lokale TelCo’er, og får dem til at levere lidt ekstra båndbredde, når det er relevant.

Den netop overståede omgang bød på hele 12 VR kameraer.

Jon Rahm forklarer:
-You can access the VR experience through the PGA Tour Mobile app in either panoramic mode or with a cardboard headset and you can also use Samsung Gear VR or Google Daydream, starter han og fortsætter.
-It is also available on Twitter (@PGATOUR) and Periscope in 2D mode, slutter han.
Oplevelsen er ydermere nu også til at finde i 360 grader, der – igen – kræver en masse båndbredde på den enkelte mobil.

Rent teknisk er det NEP’s Cobalt production enhed, der står for VR produktionen.
PGA Tour i AR og VR
En produktion der allerede nu er oppe på 20 personer der, der håndterer de 12 kameraer, teknikken bag dem, og en masse andet.
Alt sammen styret fra en 53 fods “production truck”, der – til sammenligning – sidste år var en “sprinter”, der nu altså er vokset til en fuld OB vogn.

Blake Rowe, True VR implementation manager forklarer:
-Each camera has 12 sensors, six for the left eye and six for the right, and we take the sensors and blend them together for the 3D experience, starter han og fortsætter.
-Intel Sports. Rowe and my team will be on site for the Memorial Golf Tournament, to be held in two weeks in Ohio and is also involved with VR for the NBA Western Conference Finals and the upcoming NBA Finals, forklarer han videre.
-We now have replay, EVS, a producer, director, graphics, and more cameras and an announce booth for our VR host, slutter han og understreger dermed at VR og AR produktion for længst er kommet op på et niveau, hvor det er værd at kigge med, for seere.
Både dem der er på loacation, og dem der kigger med hjemme fra.

Vi har fundet et par tweets og en video om emnet.