Panasonic har en hemmelighed

Hvis du ikke har bemærket det, går Panasonic sådan og realiserer en række sjove projekter uden at fortælle særligt mange om det.
Heldigvis kunne de ikke længere holde det hemmeligt, hvorfor vi nu kan løfte sløret for deres heftige installation hos Berliner Philharmonikerne, i Berlin.
Berliner Philharmonikerne og Panasonic bag 4K UHD HDR installation

Og nu hvor intet længere er hemmeligt, var Panasonic så venlige at invitere en række journalister til at kigge forbi ganske eksklusivt, her iblandt en fra redaktionen her på siden.

Ideen var at vi ved selvsyn så hvordan Berliner Philharmonikerne og Panasonic har valgt at gennemføre et 8 robot kamera der – naturligvis – optager i 4K HDR, der bliver sendt live i både HDR og i en væsentligt bedre kvalitet end den – for eksempel – Netflix distribuerer i.

Det eneste du skal gøre, hvis du ønsker at se de vilde og flotte – og ekstremt vellydende – koncerter fra Berlin, live og lidt til, er at betale hvad det koster at se med.

Og for at sætte tingene i perspektiv så kan du se en del over 500 koncerter fra arkivet og alle nye koncerter for 149 Euro om året i HDR 4K, der bliver streamet i 15 Mbit/s VBR, der er tæt på eller højere båndbredde end stort set alle andre streamere “sender i”.

Teknikken
Hvordan får de så ellers det hele til at fungere.
Jo de har naturligvis en masse kameraer.
Detaljen er blot at de fra starten af, ikke har ønsket at der skulle være operatører i salen.
Derfor har de valgt at bruge robot-kameraer.
Berliner Philharmonikerne og Panasonic bag 4K UHD HDR installation
Dog ikke de – nu i princippet – klassiske Panasonic robot hoveder, de såkaldte PTZ hoveder, men derimod den “professionelle version”, hvor de har investeret i 8 heldige AK-UB300G, der er det “underlige” hybrid boks kamera, som Panasonic vist sælger en del af for tiden.
Kameraet er nemlig et 1 tomme CMOS kamera, der kan monteres B4 mount optikker på.

Jamen tænker du sikkert allerede.
Optikken dækker jo ikke en 1 tomme CMOS. Den kun dækker 2/3 tommer CMOS.
Jo den gør.
Panasonic har bare, i både AK-UB300G og i det eneste – ind imellem bemandede – AK-UC3000GSJ kameras tilfælde, udviklet en teknik, hvor eksisterende B4 mount optikker – inde i kamera huset – bliver “forstørret” til at “dække” en 1 tomme CMOS.
Berliner Philharmonikerne og Panasonic bag 4K UHD HDR installation
Og selv om at det lyder underligt, valgte teknikken på Berliner Philharmonikerne, netop denne løsning, fordi denne 1 tomme CMOS – udstyret med denne indbyggede – optiske – opskallerings-teknik – i princippet er mere lysfølsom, da størrelsen på de enkelte photosites er større.
Uden (?) at der mistes opløsning, da de ( fleste ) af de B4 mount optikker der bruges i denne installation er 4K optikker.

Installationen bygger i den forbindelse videre på en “oprindelig” HD version, der nu har et par år på bagen.
Derfor er stedets billed mikser, stadig en HD billed mikser, en AV-HS-6000, der i løbet af sommeren bliver opgraderet til en AV- HS7300 4K mikser.
Derfor er det indtil videre AV-HS-6000, der styret hvordan deres 4K Router, “klippet”.
Desværre betyder det at den kun kan klippe “hårdt” ( cut), da hele systemet – selv om at det for længst – er gået IP, fortsat ikke kan overblænde, hvilket jo ellers er relevant i forhold til klassisk musik, som i tilfældet her.

Heldigvis skulle denne sommer byde på netop denne opgradering så denne allerede dybt professionelle installation, endelig bliver til en komplet og hypermoderne 4K HDR produktions facilitet, med 4K billed mikser, der kan alt det der normalt kræves af en billed mikser.

Robotterne
Berliner Philharmonikerne, har som pointeret 8 robot kameraer, der alle er udstyret med hver deres VINTEN V4096-0001 FHR-35 ( der et par generationer tilbage hed Vinten Radamec FHR-35 ).
Og nu hvor vi kan se at de nyeste version koster 9600 pund + moms i England, er det altså lidt af en investering der kunne “genbruges” dengang der blev opgraderet fra HD til de her nye Panasonic AK-UB300G boks kameraer, der – tidligere – er blevet forsøgt solgt som sports og event kameraer, der derfor kan klippes i ( fra 4K til for eksempel 720P ), hvilket de hos Berliner Philharmonikerne, som vi forstår det, bruger til at skabe et full CMOS HD signal og et UHD signal.
Berliner Philharmonikerne og Panasonic bag 4K UHD HDR installation
Til gengæld var vi med til en koncert, hvor det er muligt at se at der er pænt mange og lange ( de forbereder sig 2 dage til hver koncert ) “skudlister”, hvor hver af de otte kameraer bliver indstillet til enten at pege et bestemt sted hen, eller – som de er specielt glade for oppe i afviklingen – at live styre hovederne, der – såmænd – giver fine bevægelser, der – når de virker – er svære at gennemskuet om de er skabt på robothoveder, eller af fotografer.
Berliner Philharmonikerne og Panasonic bag 4K UHD HDR installation
Som vi pointerede det, er der et enkelt bemandet AK-UC3000GSJ, der er den fulde studie version af “grundliggende” samme kamera ( i hvert fald i princippet ).
Om dette også er monteret på et robot hoved, ved vi ikke, da det ikke blev vist frem, på vores tur rundt i salen.
Der er dog en enkelt x45 gang sports optik på et af de her herlige Vinten Radamec FHR-35, hvorfor vi gætter på at ( mindst ) et af robothovederne har “nærbillede funktion”, når studie kameraet ikke er bemandet.

Installationen
Som pointeret var pressen rundt og kigge.
Og ud over den ene x45 ( som vi gætter på er er en Canon CJ45ex9.7B), var der flere “almindelige” CJ20, 24 eller 18x’ere, suppleret op af en række Fujinon zooms, der formodentligt også er 4K UHD zooms.
Afvikling, var – fortsat – deres Panasonic HD mikser, der fjernstyrer en 4K Router, der er den der bliver outputtet fra.
Alt bliver så ellers optaget selected i to kvaliteter.
Den ene, der er den “lave” er i AVC Intra Class 4K 4:2:2 HDR 10 Bit 800 Mbit/S, mens den tunge ende er i ProRes HQ, 4K/HDR, 4:4:4, 12 Bit 1.500 MBit/S. ( til arkivet )
Skulle du i den forbindelse være i tvivl om at det er lyden der bestemmer er bliver den optaget i 96 KHz/24 Bit Stereo og i et 5.1 Surround Mix, total 8 Audio tracks.
Vi var ikke nede og se router, der er en heftigt opgraderet Utah 288 SDI Router der problemfrit kan håndtere SMPTE ST-2110 og 2022-7/6/5, samt SDI, 3G/HD og altså alle former for IP, over fiber.

Vi var heller ikke forbi deres – formodentligt – brandsikrede arkiv lokale, hvor der opbevares omkring 600 koncerter, ( på en heftig Cinergy Server, der kunne være en Cinegy Air PRO 12) som alle kunder kan streame fra når og som de vil.
Arkivet er – naturligvis – primært optaget i HD, da HDR/UHD tilbudet fortsat er relativt nyt ( startede i sensommeren 2017, red. )
Der er dog en bunke UHD koncerter, der ( alle ) streames i 15 Mbit/s, HD i 6-8Mbit/s.

Forvirringen
Som du har gættet, her opgraderingen til UHD HDR, været en sjov en.
Berliner Philharmonikerne og Panasonic har løbende været ( og er fortsat ) på den absolutte forkant, og har reelt udviklet en installation før der – som eksempel – HDR blev endeligt defineret, blev defineret af installationen.
Derfor har Berliner Philharmonikerne valgt at arbejde med den “højest mulige” HDR dynamik, og så ellers outputte, hvad der er realistisk.

Koncerterne bliver således optaget i “maksimal dynamik” og “sendt” ( streamet ) i hvad en “almindelig” OLED 55 tommers HDR monitor kan “håndtere”.
Master monitor er således ikke en sygt dyr HDR – fuld dynamik 10Bit HDR monitor. ( selv om at en almindelig OLED HDR nok er 10 bit idag ?)
Det er derimod en “konsumer” monitor, der også vil kunne findes i et almindeligt hjem.
Igen.
Berliner Philharmonikerne og Panasonic bag 4K UHD HDR installation
De har naturligvis HDR produktions monitorer så det kan tjekke at de overholder HDR “standarten”.
Output er dog mere optimeret til “mange forskellige HDR monitorer”, og her på det sidste også til “mange HLG monitorer”.
Som du har gættet det, har Berliner Philharmonikerne løbende været i kontakter med en række producenter af TV apparater, for at se om de kunne lokke dem til at beslutte sig for en standard, der passer til den de er kommet frem til i Berlin.
Det ser ud til at være lykkedes.
Berliner Philharmonikerne og Panasonic bag 4K UHD HDR installation
Endda så godt at ganske mange smarte UHD HDR TV, idag leveres med Digital Concert Hall, der er den “player” der er nødvendig for at kunne se Berliner Philharmonikerne som live stream.
En stream der i løbet af sommeren 2018 overgår til at blive encodet af en R&S®AVHE100 UHD/4K Encoding and Multiplexing Solution, hvilket – gætter vi på – betyder at streamen fra Berliner Philharmonikerne engang i løbet af sommeren bliver til en HEVC ( h265 ) stream. ( hvis deres nuværende server er en Cinegy Air PRO 12, arbejder denne fortsat i h264 )

Konkurrence
Vi har fået et uge-pas adgang til Berliner Philharmonikernes arkiv, og live koncerter.
Skulle du have lyst til at vinde dette ( vi har ikke åbnet det så vi ved ikke hvordan det virker ) gætter du bare på hvor mange kameraer der er i salen, og skriver det herunder.

Så trække vi lod om hvem der vinder, i løbet af den næste uges tid.

Her lidt video, hvor der både er teknik og lidt fra en af de sidste koncerter, der altså kan opleves på YouTube i herlig 4K SDR.
YouTube er ikke helt fremme i skoene så de tilbyder – som vi er orienteret – ikke 4K HDR endnu.