STV er den største streamer

Hvis dine børn ser DR Ultras Klassen, er de måske også klar over at denne succes er en mindst lige så stor en succes i borderlandet, Sverige.
Der er det såmænd også STV der producerer.

Og nu hvor der gemmer sig en rigtig fin historie der, iler vi med nyheden om at Den svenske udgave, netop har slået alle “streaming-rekorder”.
Som eksempel har de unge i Sverige nu startet denne serie 26 millioner gange på SVT Play, hvilket ganske enkelt er netop så mange gange at den svenske udgave af “Klassen”, nu er set meget mere end “Skam”, der ellers var den absolut mest sete nogen sinde.
Ikke mere.
Nu er det “Klassen” ( den svenske version ).
STVs klassen hitter i Sverige
Igen.
Det er jo ikke fordi at den seneste sæson af “Skam”, ligefrem var upopulær i Sverige.
Den blev “startet” hele 16 millioner gange, hvilket med andre ord understreger at de unge absolut ingen problemer har med at streame fra deres PBS broadcaster.
Bare indholdet er som de vil have det.

I den forbindelse er Broen, en anden super succes på SVT.
Den har dog stadig “kun” 9 millioner starter, hvilket omvendt er flest for et format målrettet voksne.

Den svenske version af “Klassen”, vinder dog ikke på alle planer.
“Skam” er og blive stadig det absolutte hit, da de unge svenskere til sammen har brugt 4,1 millioner timer på at se denne serie.
De lidt yngre, er dog ved at komme efter, og har nu set “Klassen” i 2,2 millioner timer.

Som pointerer er det STV, der producerer “Klassen” til både DR og SVT.
Formatet der oprindeligt er fra Holland, er dog blevet versioneret til begge lande.

Marianna Widmalm, der er SVTs redaktør på “Klassen”, siger:
-Den danske udgave ligner mere traditionelt drama end originalserien og det var det vi faldt for – jeg valgte de bedste af de danske afsnit og sammen med STV versionerede vi dem til svenske forhold, slutter hun og bliver suppleret af STV programdirektør Maria Thastum.
Hun siger:
-Det er en meget gammel drøm at udvikle affordable fiction, og vi har arbejdet med det som en art viderudvikling af constructed reality, som i sin rene form aldrig rigtig har fungeret i Danmark, starter hun og fortsætter.
-Vi byggede den danske Klassen på de hollandske erfaringer og fik i samarbejde med DR Ultra lavet en serie, vi kunne være virkelig stolte af og som overgik den hollandske i kvalitet; men ikke nævneværdigt i pris. Derefter tog vi al den erfaring og byggede en svensk udgave, som på nogle punkter blev endnu bedre. Det svenske hold har forfinet produktions- og fortællemetoden, så nu trækker den danske produktions på de svenske erfaringer. Man kan tale om at vi er inde i en virkelig gunstig udviklingsspiral med de 2 produktioner. Og Hollænderne har da også være oppe og studere vores metode, slutter hun.

Petter Bragée, der er programchef på SVT i Malmö supplerer:
-Børn vil præcis som voksne se lange serier, for de vil leve med deres favorit karakterer og gå ind i en anden verden i lang tid. For at lave så mange afsnit til en rimelig pris må man producerer på en anden måde end traditionelt drama – ellers ville vi have et meget lille udbud. Med denne produktionsmetode kan SVT/STV leverer både kvalitet och kvantitet, slutter han.

Vi har fundet et par tilfældige videoer, der ser ud til at understrege at produktionsformen er pænt identisk uanset marked.