Zeiss på vej med Supreme Prime

Der kan som altid ingen tvivl herske om at den næste serie fra Zeiss, der denne gang er en FF serie, primært er målrettet udlejere.
Serien der er er en serie PL mount optikker, der dækker Monstro 8K og derfor også dækker Venice, og andre – potentielle – Full Frame ( 24x36mm CMOS ) formater, koster nemlig 108.000 dollars for de første 6, der – ikke overraskende – er de “sikre” og dermed de mindst interessante.

De sjove, som de kommende 15mm, 18mm, 21mm, 65mm, 135mm, 150mm og endelig en – endnu længere ude i fremtiden – 200mm, kommer først i 2019, 2020 og 2021.
Og selv om at det kun er sjældent at det er relevant mangler specielt 15mm, 18mm, 21mm fra den nye serie.
Igen.
Det tager tid at lave glas der problemfrit kan opløse 50MP CMOS.
Og – igen – selv om at vi erkender at det blot var en sidebemærkning fra RED er de altså på vej med en række/en (?) CMOS, der vender tilbage til “prisme principperne”, altså dem hvor der – igen – er 3 CMOS, der hver især kun laver en farve, og som derfor ( i princippet ) har lidt længere tid til at “gå i sort” og andet.
Alt sammen forhold der kræver mere af glasset.

Så det er Zeiss igang med at forberede.
Når det er sagt, er de her 6 glas, 25mm, 29mm, 35mm, 50mm, og 85mm der kommer til august, suppleret af deres 100mm, en god start.
Deres 100mm kommer forresten først til december.
Vi gætter dog på at det er denne pakke der koster 108.000 dollars, hvilket reelt også sætter pris på den kommende Anamorfiske version, der – som regel – er 3 gange så dyr.
Denne er dog hverken annonceret eller endsige omtalt.
Så der går nok lidt tid.
Igen.
Det burde være muligt at optage 2,39 med denne serie, og så bare smide opløsning væk i top og bund af et Monstro, som eksempel.
Der er jo pænt meget at tage af.

Supreme Prime serien skulle ende med at komme til at bestå af 13 glas, hvorde 7-8 stykker reelt først kommer senere ( med deres 100mm der “allerede” kommer til december).
De er alle lynhurtige med noget der ligner T1.5, med få undtagelser, nemlig “de svære”, hvor 15mm og 150mm ender på stadig lynhurtige T1.8, suppleret af deres 200mm, der bliver en T2.1 optik.
I alle tilfælde hurtigere end det meste, og – velsagtens – skarp fra fuld åben, på den der herlige Zeiss måde.
Ny Zeiss Supreme Prime serie
De fleste som har haft dem i hænderne siger alle at den kommende serie er “meget lille”, sådan at forstå at de hverken vejer særligt meget og/eller fylder særligt meget.
Det kan have masser af fordele i de produktioner, hvor det ikke handler om at skabe det største juletræ ( dimser på kameraet ) men derimod handler om at fylde mindst, og veje mindst.

Fokus er – ikke overraskende – på “high-end advertising”, hvilket er det samme som at sige at nu hvor de ikke er Anamorfiske, kan du jo ligeså godt producere til TV med denne serie.

Uanset dette kan vi forvente at der sidder et sæt eller to på en bunke Sony Venice’er, Alexa LF’er and the RED Monstro’er lige om snart.
Hvordan de så ender med at kunne klippe med lidt bredere Cooke’s der allerede findes i full frame i 16mm og 18mm, samt i 100mm og 135mm, er uklart.
Sikkert er det nok at produktioner der fra starten af ved at de har brug for enten meget brede, eller længere ting, nok stadig vil overveje konkurrentens glas i stedet for dem Zeiss er på vej med.

Stadig.
Du får fingre i en 25mm, 29mm, 35mm, 50mm, og en 85mm i løbet af august.
Og kan du vente med skyde de billeder der kræver en 100mm, kan du klare disse til december.
15mm, 18mm, 21mm, 65mm, 135mm og 150mm kommer i løbet af 2019.
Et bud er efter NAB, og/men før IBC.
Den vilde 200mm T2.1 kommer engang i 2020.
Fik vi pointeret hvor små den nye serie er?
Nej vel.
Ny Zeiss Supreme Prime serie
Gennemsnits vægten er omkring 1600 grams, hvilket i film miljøet er endog særdeles “light weight”.
Suppleret med integreret Zeiss eXtended Data Metadata Technology, er der med andre ord tale om en serie endog særdeles spændende ting.
Herunder alle de film der er tænk som dem der skal overbevise dig om at det netop er denne Zeiss serie du skal spørge din udlejer om, næste gang i laver en reklamefilm i 16:9.