DR og kongehuset vandt stort

Seerne valgte i sidste uge så udtalt det lokale kongehus, der i bedste royale stil fejrede Kronprinsen i så udtalt grad at hele 1.376.000 seere kunne hygge max, med DR søndag aften.

Tidligere samme aften sendte DR endnu et program med samme emne.
Og selv om at det bærer samme titel, er det altså et andet program, der fik fat i hele 1.239.000 sæt øjne.

Dermed løb DR med de eneste tre programmer der havde over 600.000 seere, da deres “Gæsterne ankommer”, der var optakten til de to andre programmer, der stadig bærer samme titel, hentede 656.000 seere ind på DRs hovedkanal.

I den forbindelse er der sikkert også enkelte der kan huske at TV2 skam også var royal i den forgangne uge.
Der handlede det som bekendt om at bevæge sig i “Royal Run i København”.
Ikke noget der er populært blandt danskerne, hvorfor bare 591.000 seere valgte at kigge med.
Royalt TV hitter
DR der må have gættet at deres seere er pænt royale løb ydermere med pladsen til det 5. mest sete program, der igen var royalt.
Her handlede det om “En prins der finder sig selv”, der fik flotte 558.000 seere til at kigge med.

Herefter ligner seertallene sig selv.
Dog med det forbehold at de mange royale programmer ser ud til at have hævet seertallene generelt.
Forrige uge var der således en del programmer og formater der havde under 300.000 seere, hvilket ikke er mange.
Det var slet ikke tilfældet i sidste uge.
Her havde de mindst sete programmer langt over 350.000 seere, konkret 358.000 til det mindst sete, der var “Station 2 politirapporten”.

Læs også  USA elsker engelsk drama

Af andre relevante detaljer ser ud til at være at de såkaldte niche kanaler bliver ved med at understrege at seerne på ingen måde er væk.
De ser bare ikke TV.
Noget der kunne opleves med det 11. mest sete program, Uefa Champions League – Finale: Real Madrid – Liverpool.
Her var der flotte 419.000 seere der valgte at kigge på TV3+, der med kanalens væsentligt lavere penetration, nærmest må siges at have haft noget der minder om en million seere, i forhold til hovedkanalerne.

Altså hvis man omregner penetration til seere.
Resten af programmerne og formaterne på top tyve over de mest sete udsendelser, var en herlig gentagelse af de formater og programmer som seerne allerede kender.

“Hjem til gården – Tvekampen”, der var TV2s mest sete – ikke royale – format i sidste uge, fik således 531.000 til at kigge forbi hovedkanalen, mens DRs “Sundhedsmagasinet” der var ugens 8. mest sete format havde 429.000.
Igen ikke mange til et primetime format.
Men åbenbart den mængde seere der er friske på at kigge forbi på endnu en varm sommerdags aften.