James Cameron vælger Sony Venice

Weekendens Cine Gear Expo, der plejer at være sådan lidt af et lokalt amerikansk fremstød for nye produkter, fejlede heller ikke denne gang.
Denne gang var det således Sony, der valgte at frigive nyheden om at deres Sony Venice – mere eller mindre – fra nu, kan købes som “et T stykke” ( The Sony Venice Extension System), der er hvad vi kaldte de Sony kameraer der kunne skilles ad, for 10-15 år siden.
Nu kommer der så et nyt.
Og da Sony havde hyret en meget tilfreds James Cameron, til at markedsføre nyheden, var der mange der fandt det endog meget interessant at man nu snart kan putte de samme enorme optikker på et lille “forhus” af kameraet, og så ellers sørge for at data forlader CMOS afdelingen og bliver optaget i selve kamera.

Det er – som du har gættet – formodentligt kun James Cameron, der kunne tænkes at have brug for denne mulighed, nu hvor hans budget er uendeligt.
Andre vil – naturligvis – kunne udstyre deres +500.000 kroner Venice med en billig optik, og få plads til kamera – forenden i en dametaske, mens resten af kameraet, holdet, lamperne, lyden og alle de andre , placeres på den blokvogn, på en lukket vej, der er resten af “den ide”.

Uanset, hvor nødvendigt det er at kunne skille et Sony Venice fra hinanden på et “set”, så er det nu en mulighed.
Og da James Cameron ydermere ser ud til at have valgt netop Sony Venice som det kamera han planlægger at optage “Avatar” 2 og 3 på, kunne man let forestille sig at det er den egentlige nyhed.
Igen.
Avatar 2 og 3 bliver optaget på Sony Venice
“Avatar” plejer jo at se ret heldig ud, så hvorfor ikke også denne gang.
Nu bare optaget på et Sony Venice.

Seriens første film, der blev optaget på en kombination af Sony F23’ere, et par HDC-1500 ( box versionen ) og endelig lidt Sony HDC-F950, udstyret med blandt andet Fujinon HA16x6.3BE, Fujinon HA5x7B-W50 og noget “ukendt” Canon glas også, skal med andre ord til at skift glas, nu hvor det hele bliver Full Frame, og dermed – enten – skal kræver sygt meget mere lys ( hvis instruktøren ønsker samme DOF ) eller som reelt kommer til at skifte look, på andre planer end på sensor plan.

James Cameron, der producerer hans “Avatar” film i selskabet “Lightstorm Entertainment”, siger:
-The Venice camera delivers the most astonishing image I’ve ever seen, starter han og fortsætter.
-The blacks are rich, deep and velvety, the highlights and source lights are amazingly bright. For the first time, we truly appreciate what the term High Dynamic Range means, slutter han.
Avatar 2 og 3 bliver optaget på Sony Venice
Produktionen der går i optagelse engang i 2019, har dog allerede længe optaget sekvenser, eller “tests”.
Det er indtil videre sket på PXW-Z450 og PXW-320 camcorders, samt på det nu verdenskendte RX0, der ligeledes er et Sony.
Noget tyder på at F55, samt et par “Alpha’er”, har været igang også.
Avatar 2 og 3 bliver optaget på Sony Venice
Så der er gang i en del kameraer, hvor F55 kunne have endt som hovedkamera.
Nu bliver det så i stedet et Venice.

Cameron fortsætter:
-I’ve enjoyed shooting with Sony CineAlta cameras for 19 years, but I’m really looking forward to shooting Avatar 2 and 3 with the new Venice camera, forklarer han og bliver suppleret af Neal Manowitz, Vice President of Digital Imaging at Sony Electronics.
Han siger:
-Our goal in this ongoing co-development collaboration is to enable Lightstorm to execute their vision and deliver their unique approach to storytelling, starter han og fortsætter.
-For Avatar, Venice will be put to use in very demanding environments. The camera’s Full Frame sensor gives them complete flexibility and freedom to choose aspect ratios, various bokeh and lenses that match their shooting requirements, slutter han.

Det nye i at sensor kan flyttes ud af kamera, er dog hverken at det er muligt eller hvor langt væk de to enheder kan sepereres.
Nyheden er at Sony nu tilbyder muligheden igen, hvilket – omvendt – ikke kan undre, da Sony var endog meget fokuserede på at hele Venice kameraet såmænd er opbygget i moduler, der kan udskiftes, opgraderes eller som nu dele i to dele, der fortsat fungerer.

Har du allerede fået en god ide, kan det kommende Venice hoved og blok være op til 20 fod/6-7 meter fra hinanden.
Igen.
Et eller andet kunne tyde på at James Cameron overvejer at skyde “Avatar 2” og “3” i 3D, hvor det er rasende smart at kunne montere to små hoveder på en “rig” for eksempel en “Cameron Pace Fusion 3D #2”, der i stedet for F23 bliver udstyret med et par forender fra et par Venice kameraer.
Avatar 2 og 3 bliver optaget på Sony Venice
Peter Crithary, marketing manager, motion picture cameras, at Sony, er i hvert fald glad.
Han siger:
-This new extension system is a perfect example of listening to our customers, gathering strong and consistent feedback, and then building that input into our product development, starter han og fortsætter.
-The “Avatar” sequels will be among the first feature films to use the new Venice Extension, but it also has tremendous potential for wider use with handheld Steadicams, drones and gimbals, and remote mounting in confined places, slutter han.
Avatar 2 og 3 bliver optaget på Sony Venice
Sony brugte også deres tid på Cine Gear Expo, på at fortælle at der nu snart kommer en ny Version 2 Firmware Update, der tilbyder:
25p i 6K Full-Frame
25p i 4K 4:3 Anamorphic
6K 17:9, 1.85:1 og 4K 6:5 Anamorphic.

Wired LAN remote control
Dual Base ISO 2500 med “noise responsive” knap ( støj reduktion som Panasonic også viste frem til deres EVA1 i weekenden, i ny firmware )
Variable frame rates 1-60fps
Brugere kan customize deres egen 3D LUTs og gemme dem i kamera.

Som vi læser det, bliver det ydermere muligt at købe (?) en ny “Sony Venice High Frame Rate Option”.
Prisen er ukendt, men det vil tilbyde:

60 fps i 6K
90 fps i 4K
120 fps i 2K
Dette tilkøb bliver først muligt i foråret 2019.

Som du har gættet det, står og falder det ( sikkert ) med om andre producenter frigiver andre ( ligeså hurtige ) kameraer før etc.
Avatar 2 og 3 bliver optaget på Sony Venice
Her lidt video hvor James Cameron, hvor den nye ( stadig ikke frigivede ) ( kommer i juli ) firmware og en sidste video, der blot viser at pæne mennesker ser pænt ud optaget på et Venice.


TIES from ZEISS Cinematography on Vimeo.