Discovery køber rettighederne til PGA Touren

Så er der ellers lidt ballade med golf.
Discovery har nemlig investeret 2 milliarder dollar i hvad der ser ud til at være de globale distributions rettigheder til golf, konkret PGA Touren, som alle andre nu må handle eller se hos Discovery.
Dermed kunne noget tyde på at golf enten flytter fra de kanaler, de plejer at bo på, her i Norden, eller at de selvsamme kanaler skal til at betale mere for at kunne vise den samme mængde golf.
Og da det – som bekendt – altid er noget der går ud over forbrugerne, står forbrugerne med et potentielt problem.

Aftalen, der er voldsom, handler tydeligvist om at Discovery Inc., vil til at satse på golf, og at alle der vil være med i det game nu må til lommerne.

Igen.
Aftalen går på at Discovery overtager alle rettigheder til international/global TV distribution, hvilket naturligvis også inkluderer streaming og indhold til mobile enheder.
Og naturligvis alt TV hvor PGA Touren optræder, de næste 12 år.
Discovery køber PGA tour
Der er en smule forvirring omkring hvad TV og online rettighederne så rent faktisk inkluderer.
Discovery har nemlig også købt de såkaldte online rettigheder, hvilket burde kunne tolkes sådan at de “ejer alt”.

Planen er derfor at Discovery udvikler en (?) seperat Netflix lignende tjeneste, der udelukkende dækker de 140 årlige “kampe” der inkluderer 40 PGA Tour events.

Aftalen der starter op ved sæson start 2019, kunne let tænkes at betyde at alt golf i denne kaliber, for fremtiden kan/skal opleves på Discovery kanaler og platforme, der – derfor – bliver nødt til at hæve prisen, nu hvor omkostninger til at drive disse er vokset med 2 milliarder dollars.

Folk der har fulgt med, vil have bemærket at Discovery ydermere har købt og overtaget “the Olympics” frem til og med 2024, for andre 1,4 milliarder dollars, hvilket – som bekendt – hævede prisen for adgang til denne begivenhed.

David Zaslav, der er Discovery’s chief executive officer, siger:
-We think the PGA Tour is the most compelling international sports IP ( intellectual property ) in the world, slutter han.

Planerne, der fortsat ikke er helt på plads, skulle uanset hvad, inkludere distribution på TV kanaler.
Nu suppleret af en ny ( global ? ) stream tjeneste, der “udelukkende” (?) sender/streamer golf/PGA Touren.

Selve PGA Touren der varer 43 uger om året, bliver naturligvis drivfkraften i både streamtjenesten og på de TV kanaler hvor den bliver sendt.
Der kan dog ingen tvivl herske om at kanalerne/platformen ikke kan “nøjes med” sende PGA Touren.
De vil også være nødt til at sende andet.

Discovery kan allerede nu løfte sløret for at planen er at “sublicense” rettigheder på bestemte markeder.
Det kunne ende med at blive tilfældet her i Norden, hvor Cmore jo plejer at være store med denne sportsgren.
Ellers kunne de let komme til at miste en masse kunder.

I USA, der stadig er et meget vigtigt marked for Discovery, overtager de rettighederne fra CBS og NBC der har dem frem til ( og med ?) 2021.
Herefter sidder Discovery på det hele.
Det er formodentligt årsagen til at prisen i de første par år er nede på 50 millioner dollars, der så stiger til 100 millioner dollars i årligt gebyr til folkene bag PGA Touren, fra 2021.

Ganske interessant ser det ud til at seertallene er steget – globalt – på denne sportsgren.

PGA Tour Commissioner Jay Monahan glæder sig uanset til at blive en del af Discovery.
Han siger:
-We think that is a market with enormous growth potential, starter han og fortsætter om Discovery evne til at tale til de kinesiske fans.
-Discovery vil tell the world and our Chinese fans the stories of these two individuals outside the ropes and build their stardom, slutter han.

PGA Touren har 85 spillere fra 25 lande.