Kabel TV kunderne flygter lidt

Heldigvis tyder en del på at den ofte omtalte “TV-flugt” ikke rigtigt bliver til noget.
Kunderne har nemlig fundet ud af at de kan streame de samme flowTV kanaler til præcis den samme pris.
Og da det er meget moderne, er de glade og ser ud til at fortsætte hvor de slap da det droppede kabel TV.

Desværre gror træerne ikke ind i himmelen.
Der er nemlig tale om en form for “TV-flugt”, der i følge en unavngiven analytiker, er “en udvikling, der er umulig at stoppe”.
En anden analytiker – der kunne være den samme – der arbejder i Sydbank og som også “følger tv-markedet tæt”, Morten Imsgard, er enig. ( måske med sig selv )
Stadig flere dropper kabel TV
Han siger:
-Min fornemmelse er, at den her udvikling er umulig at stoppe, og det er også gået op for tv-udbyderne. Det mest bekymrende er hastigheden, det sker med. Deres opgave er nu at bremse udviklingen tilstrækkeligt til, at de nemmere kan følge med og omstille sig til en ny måde at udbyde indhold på, slutter han.

Tallene som Søndags Avisen er kommet i nærheden af, i den forbindelse er de 80.000 kabel TV kunder som YouSee, mistede sidste år.
Hvad de ikke lige er inde på, er at sådanne mængder af kabel TV kunder, nu har forladt YouSee de sidste 4-6 år.

I konkrete tal, er det nu gået fra at syv procent af befolkningen ikke længere har en kabel TV pakke, til 15 procent af befolkningen.
Det kan oversættes til at over 600.000 husstande nu ikke længere har en kabel TV pakke, i følge Wilke.

En antal der med endog meget store bogstaver sætter kulturministerens diktat om at alle sgu skal betale for DR, over skatten, selv om at 15 procent af befolkningen ser ud til at være friske på helt at undgå DR.
I forhold til streamtjenester, skulle antallet af husstande der har adgang til mindst en tjeneste vokset til 13 procent af landets husstande.
Et forbløffende lille antal, da andre estimater vurderer at der er op imod 1,3 millioner husstande der har adgang til en – eller flere – tjenester.
Igen.
Vi gætter på at alle tal kommer fra Wilke.
Helt sikkert er det dog at tallene blev omtalt på netop afholdte Copenhagen Future TV Conference.

Og nu hvor vi er ved Copenhagen Future TV Conference, har Søndags Avisen talt med Claus Bülow Christensen. Han er digital analytiker i TomorrowsNextMedia, og har i følge Søndags Avisen “et voksende kendskab til streaming i befolkningen”.
Stadig flere dropper kabel TV
Han siger:
-Flere danskere har helt lavpraktisk fundet ud af, hvordan streaming fungerer. Samtidig er store TV kanaler som DR og TV 2 begyndt at finde vej til danskerne gennem deres streaming-platforme, og det betyder, at alternativerne til kabel TV er blevet mere synlige. Så det går stærkt, og det vil fortsætte, indtil det er meget få, der får underholdning leveret gennem kabel TV, starter han og fortsætter om et centralt problem, nemlig prisen for de mange TV kanaler.
-Det er et kæmpe problem for TV selskaberne, at det opleves for dyrt. De, der har haft en stor TV pakke uden at tage stilling til prisen, er blevet tvunget til at forholde sige til det, fordi der er kommet prisstigninger med jævne mellemrum. Og der har svaret for mange været, at de så nedgraderer eller helt opsiger deres tv-pakke, slutter han og bliver suppleret af Morten Imsgard der forklarer:
-Lige nu har TV udbyderne et produkt, som deres kunder ikke er 100 procent tilfredse med. Det er et svært udgangspunkt, slutter han.

Heldigvis ser det fortsat ud til at forbrugerne er endog meget tilfredse med at købe identiske produkter, for eksempel TV2s kanaler som streams.
Eller egentlige pakker, der ligeledes bliver “streamet”.
Detaljen er som altid at det går ud over de “små” kanaler, der først bliver valgt fra at forbrugerne ( der ikke ser dem) og som efterfølgende vælges fra af distributører som YouSee, der jo kender deres kunders vaner.

Seertallene ser det til trods ikke ud til at være påvirket.
Så længe vi kigger på de store kanaler.
Mindre kanaler, som niche kanal udbydernes hovedkanaler, går langsomt med stille tilbage.
Dette naturligvis fordi der rent faktisk er en udvikling, og at stadig flere streamer.
Det er bare ikke de samme kanalpakker kunder nu streamer.
Det er de internationale tjenester som Netflix og HBO Nordic, der trækker.
Stadig flere dropper kabel TV
En udvikling der muligvis understreges af at der nu er op imod fire procent af “dem der er flyttet hjemmefra” ( her på det sidste ?) der stadig ikke har investeret i en TV pakke.

Som Morten Imsgard forklarer det:
-Det er fremtidens kunder, så det er en stor udfordring. Man har nydt godt af, at det for mange er en stor beslutning helt at skulle undvære sin TV pakke. Nu skal man så til at slås med en generation, der aldrig har haft en TV pakke. Det bliver en enorm udfordring at få dem ind i folden, slutter han.