Sidste år 1021 mio i år 450K seere

Enkelte vil sikkert fortsat mene at det er vejrets skyld at der i denne uge er 571.000 færre seere til en landskamp, end der var til Matador i samme uge sidste år.

Andre kunne måske forledes til at tro at der rent faktisk er ved at ske “et eller andet” med seernes TV vaner.
De sidste par års tab af TV kunder hos TDC, der efterhånden er oppe på 100.000 om året, har som – flere – har påstået ingen effekt haft.

Ganske som at folk da ikke streamer nær så meget som Claus Bülow bliver ved med at påstå.

Hvad nu hvis det modsatte er tilfældet?

Noget tyder i hvert fald på at det kunne være sådan.
Der er – estimerede – 1,3 millioner husstande der streamer.
Ikke flow TV, men derimod serier og film, som de kan se når og som de vil, på hvilken som helst platform, helt uden reklame afbrydelser.
Matador BTS
De mange unge der efterhånden er kommet godt op i 30erne der aldrig – og som her de sidste 10-15 år – aldrig har prøvet at være den heldige ejer af en kanal pakke.
De lave seertal.

Denne uge er nemlig heller ingen undtagelse.
Det mest sete program, blev således sendt på en niche kanal, der med en penetration på 67 procent i 2016. ( vi har ikke nyere tal og TV3 er ikke med i opgørelsen, hvilket hænger sammen med at niche kanalerne rent faktisk taber penetration, se længere nede )

Så når en “lille kanal”, totalt kan løbe fra DR1 og TV1, med sølle 450.000 seere, kunne dette seertal – let og i teorien – sagtens konverteres til tæt på 850-900.000 seere på en af de store kanaler.
De har jo typisk 95-100 procent penetration.

Dermed er seerne altså ikke væk.
De ser bare ikke med når DR1 og TV2 sender det “de plejer”.

Det næstmeste sete program i sidste uge var “Hvem vil være millionær?”, der ikke blev sendt i samme uge på TV2 sidste år.
Deres mest sete program ( samme uge sidste år ) var i stedet “Beliggenhed, Beliggenhed, Beliggenhed”, der havde 255.000 flere seere, end formatet der blev sendt her i 2018.

Det er med andre ord stadig sværere at påstå at det da må være vejrets skyld.
En del tyder på at det er seernes skyld, der omvendt “bare reagerer” på hvad der bliver sendt i TV.

DR1 er i den forbindelse også en del mindre set, end i samme uge før.
Bevares. De genudsendte endnu engang Matador sidste år.
Men 621.000 flere seere, end til “Horisont”, der var det mest sete program på DR1 i sidste uge, tyder altså på en udvikling blandt seerne.

Jamen er det så vejret?
Det er vel sagtens tilfældet at det spiller ind.
Det er bare programmer på hverdags aftener, der bliver set “mest”, og de fleste (?) sidder jo ikke ude i haven til 22.30, når de skal møde klokken 07.00 næste morgen.

I den forbindelse er det værd at bemærke at sidste uges mindst sete program, på “Top Tyve listen”, såmænd også var en landskamp.
Her var det DR1 der sendte “Ukraine-Danmark , direkte”, hvilket enten må have været en uendeligt ubetydelig kamp, eller en kamp som seerne bare ikke gad se på DR1.
Der var 265.000 der kiggede med, hvilket må formodes at være den absolutte bundrekord nogen sinde for en landskamp.

Af andre sjove detaljer på ugens “Top Tyve” over de meste sete formater, var at endnu en niche kanal, igen med relativ lav penetration hentede 389.000 seere over på TV3+.
Det svarer formodentligt til mere end 800.000 seere, hvis denne kanal havde samme penetration som DR1 eller TV2. ( vi kender ikke TV3+s penetration, da TV3 ikke ønsker at oplyse den )

Nichekanalerne var med andre ord de meste sete kanaler i sidste uge, mens hovedkanalerne sendte hvad de plejer.
Med den konsekvens at det må have vejrets skyld at stort set ingen kiggede med.

I den forbindelse er det jo altid på sin plads at komme ind på Søren Ryge.
Hans program “Søren Ryge Præsenterer”, var det mindst sete format på listen, samme uge, sidste år.
Det program havde 395.000 seere, hvilket er ( tæt på ) det samme som det 3. mest sete i denne uge, der havde 400.000 seere.
Det var forresten Horisont, der i samme uge sidste år, var på en 17. plads over de mest sete.
I sidste i 2018 uge havde formatet 19.000 færre seere og var det 3. mest sete.