4 ud af 10 US husstande har nu 2 SVoD tjenester

Nu er det som bekendt ved at blive sommer.
Og ud over lidt varme, plejer det også at betyde at seertallene er helt i bund.
Noget der bestemt også er tilfældet i år.

Det morsomme i den forbindelse er blot at mere udviklede TV markeder, som for eksempel USA, har nogle heldige somre.
Også målt på seertal.
Årsagen er – naturlivis – at de i “sommerperioden” tilbyder noget som seerne er parate til at tjekke ud.
Og selv om at det siger sig selv, er det altså ikke genudsendelser af formater de samme seere så tidligere på året, eller år tilbage.
Det er nyt, og det er “relevant” indhold.
streaming ligner noget der er kommet for at blive
I den forbindelse er der netop kommet nye tal fra USA, der ser ud til at vise at “det der streaming” er kommet for at blive.

40 procent af de hjem der har bredbånd i USA, er nu oppe på at have 2 såkaldte “OTT subscriptions”, der ( typisk ) dækker over streamtjenester som Netflix eller Amazon.

Vi kender ikke antallet af streamere her i landet, og ved “kun” at der – estimeret af DIBS – er omkring 1,3 millioner husstande, der “hver måned betaler til en stream tjeneste”.
Skulle vi være ekstremt venlige og mene at hver af de husstande der har adgang til streaming, hver har investeret 2 tjenester, er der altså 650.000 husstande, der streamer.

Detaljen er nok, at der er mange flere.
For det første er vi år foran USA i forhold til bredbånd. Og så er vi andre år foran USA i forhold til “glæden ved at streame”.

Tilbage i USA har Parks Associates målt sig frem til at 4 ud af 10 husstande har mindst 2 tjenester.
Og da disse – som bekendt – kan deles på op til 5 platforme, er det i værste fald muligt at gange antallet af potentielle brugere ligeså mange gange.

Noget der her i landet ville betyder mere end 100 procent penetration.

Det er dog ikke helt sket i USA endnu.
Her siger Brett Sappington, Senior Director, Research, Parks Associates:
-Every product or service has a natural market lifecycle that reflects the state of adoption, competition, and market development, starter han og fortsætter.
-OTT video is no exception, with services evolving to keep up with a fast-moving market. Netflix, Amazon, Hulu, and other players have moved from simple subscription-based services to creators of award-winning original content such as House of Cards, Manchester by the Sea, and The Handmaid’s Tale, slutter han.

Skulle vi lige vende tilbage til Danmark i den forbindelse, har vi fortsat ingen tal.

Vi ved med andre ord – overhovedet – ikke hvor mange der streamer, hvad de ser og hvor meget.
streaming ligner noget der er kommet for at blive
Igen.
Der er nu – dagligt – anmeldelser af TV serier, der bliver streamet, så nogle må jo se med.

En måde at “måle” på om der er nogle der streamer, er omvendt ved at tjekke hvad YouSee sådan går og gør.
De taber jo som bekendt 75-100.000 TV kunder om året, og har gjort dette i flere år.

For at stoppe flugten – som de må vurdere er over til streaming – tilbyder de fra idag, tre nye “streamtjenester”.
Igen, i alle tilfælde tjenester der bliver en del af den såkaldte “Bland Selv-løsning”, hvor kunder selv kan “mikse tv og streaming”.

Tjenesterne der er leveret at National Geographic+, Disney Channels XTRA og Nick+. bliver dog ikke streaming som det kendes fra Netflix.
Det er mere “pluk selv jordbær”, hvor den enkelte kunde kan vælge mellem en bunke serier der allerede sendes i flow på National Geographic
Nat Geo Wild, Nat Geo People, Disney Channel, Disney XD, Disney Junior, Nickelodeon, Nick Jr. og NickToons.

Forbrugerne får altså “bare” muligheden for at selv at vælge hvad de vil se, hvornår.
Til gengæld behøves de ikke længere betale for de kanaler, der er med i dette tilbud, mod at de ikke kan “se alle formaterne”.

Jacob Mortensen, tv-direktør i YouSee forklarer:
-Hos YouSee vil vi gerne give vores kunder mulighed for at se deres yndlingsprogrammer, når de har tid og lyst. Derfor lancerer vi nu tre streamingtjenester, der hver inkluderer tre TV-kanaler, men har langt mere indhold, end hvis man kun havde TV-kanalerne. Det gør det bl.a. muligt at se flere sæsoner af en aktuel serie eller dokumentarprogrammer udvalgt efter temaer – ikke sendetidspunkt. Det tror jeg, mange kunder vil sætte stor pris på, starter han og fortsætter.
-Hver anden dansker har været irriteret over ikke at have adgang til en bestemt TV-kanal, når der var noget, de gerne vil se. Det er dog ikke altid den samme underholdning, der efterspørges i en familie. Derfor kan vores TV-kunder skifte både TV-kanaler og streamingtjenester med et enkelt klik på fjernbetjeningen. Er dine børn den ene måned helt vilde med Ducktales eller Paw Patrol, kan du vælge Disney Channels XTRA eller Nick+, og hvis du måneden efter hellere vil fordybe dig i naturkatastrofer eller programmer om Stephen Hawkins, kan du selvfølgelig vælge National Geographic+, slutter han.

Som du har gættet kræver dette lige at du også har noget bredbånd fra YouSee, hvilket – tilbage i Parks Associates research’en – for 69 procents af de amerikanske bredbånds hjem – betyder at de har et streaming abo.

Med andre ord.
Nu hvor hverken broadcastere eller streamere vil sætte tal på hvor mange husstande der streamer her i landet, tyder en del på at YouSee netop har gjort det.
Tæt på alle, streamer.
Så meget at YouSee nu er blevet nødt til at indrette deres produkter efter streamtjenesteners forretnings modeller.

Parks Associates har netop opdateret deres egen rapport med nye tal.
Forventningen er at der i 2022 vil være 265 millioner husstande der streamer ( har en eller flere OTT tjenester ).
Her lige et billede af hvem der streamer i 2022. ( jep der er flere i Europa end i USA i 2022 )
streaming ligner noget der er kommet for at blive

One thought on “4 ud af 10 US husstande har nu 2 SVoD tjenester

Kommentarerne er lukket.