Langhåret glas

Hvis du går op i ting som “look” og “feel” af de produktioner du er inde over, ved du at det rent faktisk betyder noget om du bruger nyt, skarpt eller specielt glas.
Noget producenterne af samme også er klar over.

Derfor har vi de sidste par år set en nærmest ekstrem udvikling på området, hvor spillere som Sigma, Tokina, Zeiss og SamYang har givet en lang række bud på hvordan den enkelte indholdsproducent kan få fingre i lækkert – men billigt – glas.
vi diskuterer glas
Nu er “billigt” i denne her del af verden jo noget relativt.
Omvendt findes der virkeligt ekstremt billige ting derude, ganske som der – fortsat – findes glas der – stykket – koster mere end selv voldsomt dyre biler.

Det hele er i den forbindelse noget de talte om på “the Cine Gear Expo 2018 DCS Cinema Lens Panel”, der – som du har gættet det er repræsentanter for de parter der er inde over glas i alt fra film til TV produktion.
Så hvis du vil lære lidt af de bedste ( til at producere lækkert glas ) har vi fundet den times tid frem, hvor:
Angenieux – Jean-Marc Bouchut
Arri – Thorsten Meywald
Cooke Optics – Les Zellan
CW Sonderoptic/Leica – Seth Emmons
Fujinon – Stosh Durbacz
P+S Technik – Anna Piffl
Schneider Optics – Kim Hogue
Sigma – Brian Linhoff
Tokina – Ryan Avery
Zeiss – Snehal Patel
vi diskuterer glas
Snakker om glas.
Som du må have bemærket det, er der ingen der repræsenterer mærker som SamYang, Laowa og en masse andre ( nye ) brands.
Årsagerner kunne let tænkes at være fordi disse fortsat ikke er med i det fine selskab.

Blandt de emner panelet snøvler sig igennem på den time det hele varer, er – ud over nyt glas – detaljer som at DSLR optikker “sagtens” kan bruges indtil der er budget til Cine ditto, suppleret af diskussionen af om det – fortsat/overhovedet – kan betale sig at investere i de nye “billige” cine optikker som dem Sigma leverer, eller dem som Zeiss leverer ( jo CP er stadig “billigt”.
vi diskuterer glas
Det eneste de ikke rigtigt kommer ind på i denne “langhårede” debat er fortidens glas.
Som eksempel kunne du jo prøve at lede efter den “dokumentariske” produktion, der var den “engelske” der blev frigivet sammen med Venice, da dette kamera kom.
Den får du svært ved at finde, da Sony ser ud til at have trukket denne film tilbage, da den er optaget med en serie specielle Zeiss primes, der – godt nok – dækker S35.
Men som kun gør det næsten.
Det giver en masse sjove effekter, som DoP elskede.
Men som Sony åbenbart ikke var særligt glade for.

Så der sker altså også noget med vores “opfattelse” af hvordan en “god cine optik” skal se ud, ganske som at der også er en udvikling i forhold til “hvor skarpt i hjørnerne” et billede skal være.
vi diskuterer glas
Tjek videoen ud.
Det tager en time, og er såmænd ganske relevant.

DCS Cine Gear Expo 2018 Lens Panel from Digital Cinema Society on Vimeo.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.