Kun i Rom

Et af de helligste steder i verden er som bekendt Rom.
Her kan turister og alle andre se hvordan de sidste par tusind år, har påvirket en bestemt del af kristendommen.
Og med millioner af årlige turister – både af den religiøse slags – og helt almindelige, var det pænt oplagt da Artainment Worldwide Shows fik den ide at etablere et “fast show”, der – lidt – repræsenterer Rom, ganske som de fleste kender det fra London, Paris og New York.

Og da redaktionen netop har været nede at se på nyheden, kan vi fortælle at det faktisk er en overvejelse værd, at kigge forbi “Giudizio Universale”, der er det eneste – permanente – show, i Rom, der har fået “scientific advice of the Vatican Museums”, til at genskabe “The Sistine Chapel”, der herhjemme er kendt som Det Sixtinske Kapel.
Guidizio Universale et show med potentiale
Et tiltag der endte med at blive rammen for lidt af en oplevelse, der kan opleves få hundrede meter fra Peters Kirken.

I bedste stil, er der også her tale om et monster af et show der baserer oplevelsen på en herlig kombination af teater, multimedia produktion og Real Time 3D Mapping, som eksempel.

Historien, der er netop så langt ude, at den kun kan være udtænkt i Italien, er da også netop instrueret af Marco Balich, der både er “creator” og instruktør.
Han har skruet en historie sammen, der handler om Michelangelo, en eller flere Paver og de sidste 500 års historie i Rom.

Og nu hvor der er tale om et 270 graders show i stort set alle akser, er der virkeligt lagt i ovnen til en oplevelse.

Voldsomt teknisk
Som du har gættet er der derfor også tale om en masse teknik.
Noget de 100.000 der allerede har oplevet showet siden den 15. marts hvor der var verdens premiere ikke rigtigt oplever.
Altså med det forbehold at de formodentligt ikke bemærker de enorme mængder af projektorer, moving lights og en hulens masse andet, der – til sammen – får dette show til at give alle der ser det en oplevelse.

Skulle vi i den forbindelse blot nævne de mange projektrorer der er med i festen, oplyser Panasonic at de har været forbi med 8 x 31,000 lumen i form af ligeså mange PT-RZ31K’ere suppleret af 6 x 20,000 lumen konkret seks PT-RZ21K’ere, der slutteligt bliver suppleret af 2 x PT-RZ31K’ere og 4 x PT-RZ31K’ere.

Det er naturligvis ikke nok, hvorfor der også lige blev plads til 4 x PT-RZ31K’ere til og 2 “små” 12,000 lumen PT-RZ12K, der bruges til at “mappe Michelangelo’s David”, hvilket skal læses sådan at der er en flere meter høj skulptur, der ikke eksisterer i virkeligheden, som i stedet bliver skabt som 3D mapping på scenen.

Skulle du i den forbindelse spekulere over hvordan de har båret sig ad med at få så mange kæmpe projektorer ind i dette teater stykker, snyder de på alle de måder det er muligt.
Der hænger simpelthen projketorer over alt.
Væggene er ( godt gemt men man kan altså godt se dem ) overbefolket med bunker af de her kæmpe store kasser.
Og så har Panasonic sørget for at der er en bunke EL-D75LE95 “short throw lenses”, på blandt andet de 4 PT-RZ21K projektorer der er monteret i scenen.
Guidizio Universale et show med potentiale

Daniele Parazzoli, MD of Event Management ( Artainment Worldwide Shows) forklarer valget af Panasonic projektorer således:
-We chose Panasonic because as a brand it has a reputation for reliability in laser, DLP technology. In representing the frescos of the Sistine Chapel, the aim was to ensure a result equivalent to the original – the chromatic consistency and the contrast ratio of Panasonic’s projectors were determining factors in achieving the objective, slutter den officielle kommentar.

Spørger man ham direkte er svaret lidt mere simpelt.
-Panasonc garanterer 20.000 timers drift ude vedligeholdelde, starter han og siger dermed underforstået at eventuelt vedligehold varetages af Panasonic.
Dermed burde der være strøm i de mange projektorer til at de kan leve de næste mange år, og blot smides ud, når der skal opgraderes om 5-10.000 shows.

Meget Italiensk
Fik vi nævnt at det er Marco Balich, der er manden bag showet.
En mand der tidligere har lavet scenografi til the Olympic Ceremonies i Turin i 2006 og igen i Rio i 2016.
Og hans vision har fra starten af, været at det som publikum skal opleve når de kigger forbi “Guidizio Universale”, skal være netop så højteknologisk at de bliver så overvældede at de ender med at læse sig tilbage i stolen og få netop den oplevelse som Marco Balich har planlagt.

I den forbindelse er der forresten også drøn på lyden.
Projektet er nemlig så stort at det ikke kun er Panasonic, der er gået ind i tilblivelsen.
Også Bose, der har en Pro afdeling, der hedder Bose Pro, er med ind over.
De har haft et par teknikere fra deres Por afdeling tilknyttet projektet i et års tid, hvor de har bygget netop så mange “arrays” ind i arrangementet at du let kunne forledes til at tro at du var landet midt i en vild og voldsom koncert, i de første par minutter af forestillingen.

I princippet også tilfældet.
Der er i hvert fald netop så meget gang i musikken, lydstyrken og sceneshow, at vi kun kan gentage – only in Rome – kan du finde så hysterisk en omgang gude dyrkelse, sat i absolut system, som de netop er så gode til i Rom.

Auris Populi, der har stået for installationen siger:
-Our goal was to create an immersive audio installation that was perfectly integrated in a high-resolution video setting embedded in the fixed scenographic structure created for the Roman auditorium, starter han og bliver suppleret af Moreno Zampieri, der er Bose Italy Technical Supervisor.
Han siger:
-Unlike any other musical event where the audience’s attention is aimed at front stage, in Giudizio Universale’s case the spectator feels completely immersed into the artistic experience, as all of the upper vault and the space around the stage are entirely covered by HD projections that tell the story of the Sistine Chapel in four acts. As a complementary aspect to the visual stream, made of 30 4K laser projectors, a powerful audio installation was needed, being transformed into an integral part of the three-dimensional journey., slutter han.
Guidizio Universale
Som du har gættet endte Bose – og produktionen – med at lave en slags 3D lyd der er fordelt på de 270 grader “scenen” er på.
Moreno Zampieri supplerer:
-The installation goes beyond the typical 5.1 surround. if we count the relevant points this is a versatile 9.4 system, forklarer han videre.
-Our choice has fallen upon Bose Professional’s design as besides the high quality of the sound and pressure levels, their design was able to combine the obtainable immersive audio experience with a lower quantity of audio points, slutter han.

Folk der allerede kender Bose Pro, vil nikke genkendende til den pænt heftige DeltaQ installation, der inkluderer noget der ligner 50-100 professionelle højtalere monteret i diverse arrays.

Ganske morsomt er Bose Pro det foretrukne mærke i det meste af Vatikanets installationer, der jo blot befinder sig 2-300 meter væk.
Selv i Det Sixtinske Kapel, som “Giudizio Universale” jo “immiterer”.

Slutteligt er der en bunke moving lights der hedder ClayPaky ( der er et Osram brand ), ADB Svoboda ( der har været ude af produktion i en årrække men som altså nu er blevet genopfundet til “Giudizio Universale”, bunker af Scenius Unico, Mythos og en række Axtor Beam 300, der reelt er det lys der giver oplevelsen det sidste skub imod sublimiteten.

Er multimedie shows så fremtiden ?
Nu er vi sikkert en del der har droppet det der med dias show og lysbillederne er for længst pakket væk.
Derfor kunne man let forledes til at tro at et show som “Giudizio Universale” ingen fremtid har.
Det er folkene bag det meget uenige i.
Og efter selv at have oplevet det, og fået tænkt lidt over hvad sådanne multimedieshows rent faktisk kan få frem af følelser, er det nærmest det modsatte der er tilfældet.

Så hvis din sommer bringer dig forbi Peters Kirken, burde du overveje at tjekke dette show ud.
Er du omvendt i England, New York eller Paris er der lignende oplevelser der venter.
De store shows er nemlig alle – for længst – nået til at kombinere Real Time 3D mapping, med teater, skuespillere, multi-kanals lyd og – som i tilfældet i Rom – med Sting, der naturligvis er hyret ind til at skrive slut nummeret til “Giudizio Universale”.

Skulle du vælge at kigge forbi i Rom, erkender vi hverken at vide hvad billeterne koster, eller hvor du kan købe dem.
Vi så dog en masse maskiner hvor det er muligt at købe billeter til alverdens shows i Rom, så det burde være relativt simpelt at få fingre i den oplevelse.
Guidizio Universale et show med potentiale
Hvad den koster og om det overhovedet er noget for dig, kunne du overveje at tjekke på de mange sociale medier, hvor du også kan finde nyt om Roms nyeste “attraktion”, der:

Er et et times show, hvor Sting synger, Pierfrancesco Favino spiller ( stemme ) Michelangelo, der bliver til i løbet af oplevelsen.

Som vi læser det, er showet blevet spillet cirka 100 gange, og der er omkring 1000 gæster i salen når det bliver afviklet.

Vil du læse mere om hvem der leverede hardware, kan du læse videre her:
Showets FB side her.
Bose der har stået for lydinstallation.
Osram har stået for en del af lyset via deres Claypaky brand
Slutteligt er alle projektorer fra Panasonic.
Læs mere om dem her, på deres specielle event site.
Her lige lidt video fra oplevelsen

One thought on “Kun i Rom

Kommentarerne er lukket.