Betalings TV i en bølgedal

Selv om at vi reelt ikke har andet en betalings TV, her i landet, er vores marked dog forskelligt fra en række andre nationer.
Også her i Europa.
Vores PBS TV kanaler er jo en “slags skat” der nu må formodes at blive til en rigtig slags skat efter det kommende medieforlig, mens vores “betalings kanaler” rent faktisk er “low Pay” kanaler, hvor reklamerne afbryder annoncørbetalt indhold, suppleret med sponserede ( og ikke sponserede ) TV programmer.

Sådan er det ikke i resten af Europa.
Her er Pay TV, stadig en relativt fin forretning.
Størrelser som Canal +, CMore og andre, som – for eksempel – ViaSat tilbudt – relativt dyre – TV kanaler, hvor der ingen reklamer er, mod at den enkelte forbruger betaler lidt mere.
betalings TV har et problem
Kanaler der her i landet – tit – kaldes for sportskanaler, da det – mere eller mindre – har været den eneste type ( high Pay ) “betalings kanaler” vi er blevet tilbudt herhjemme.
Igen.
Der har tidligere være serie og filmkanaler.
De er dog for længst taget videre, da forbrugere der foretrækker film og TV serie kanaler skiftede til Amazon og HBO for år tilbage.
Og da det store ryk mod Netflix kom, skiftede udbyderne stil, hvorfor vi endte med sportskanalerne.

Nu viser det sig at det “European pay-TV market”, netop har sat en ny rekord.
Væksten er nu nede på 0,3 procent, hvilket er den laveste vækst, formodentligt nogen sinde.
Årsagen er – som du har gættet – netop Netflix og – formodentligt – Amazon, der for begge størrelsers vedkommende nu er ude i 150-200 lande, hver især.
Og da de – som regel – har serierne længe før de ender på betalings TV, er det – ser forbrugerne ud til at vurdere – sjovere at se dem før, på – for eksempel – Netflix, der ydermere – og som regel – også har tænkt lidt over indholdet, så det er afstemt til kunderne.

Når det så er på plads, er der stadig 185 millioner kunder der “køber betalings TV” i Europa.
I dette tal er alle former for TV abo så medregnet.
Dermed også de mange nye “streaming + TV kanaler” tjenester, som vi er begyndt at opleve her i landet, ganske som det – nu snart længe – har været muligt at hente TV kanaler ned på telefonen.

De mange muligheder til trods at markedet – mildest talt – vigende.
Q1 2018 bød således blot på en vækst på 0,3 procent, hvilket – i følge ( det østeuropæisk fokuserede ) analysefirma Dataxis research, er den laveste vækst nogen sinde.

Forventningen er derfor at stadig flere er på vej væk fra TV, og at de reelt leder efter andre tilbud der ikke inkluderer netop TV.
Ganske morsomt nu hvor vi her i landet, står foran et medieforlig der vil tvinge 100 procent af befolkningen til at betale for noget – potentielt mange – ikke ønsker at købe.

Kigger vi slutteligt på hvordan vi her i Europa køber adgang til TV, modtager blot 35 procent deres TV via kabel TV.
31 procent ser TV via parabol, mens 28 procent nu ser TV via IPTV.
OTT og DTT er nede på 3 procent.

Målt på antal husstande, er der 65 millioner der ser TV via kabel TV, heraf er der “kun” 42 millioner der ser kabel TV “digitalt”, som vi gør det her i landet.
Og det er ganske morsomt netop “digitalt kabel TV” der taber kunder.
Det er – formodentligt – fordi disse kunder er “yngre” der er klar over at der findes alternativer som – for eksempel – streaming.