Snart tid til IBC2018

Sony har netop løftet sløret for hvilket tema de tager på IBC med i år.
Det bliver i år til “Go Make Tomorrow”, der ser ud til at dække over at du som filmskaber eller TV ditto, skal gå ud og optage en masse, og sende det, redigere det eller på andre måder sørge for at det bliver distribueret til flest mulige.

Der ser ikke rigtigt ud til at være en rød tråd i temaet ( “Go Make Tomorrow” ) ud over at du altså skal ud og skyde løs.
Igen.

Sony pointerer at deres farve teknologi fra deres nye CineAlta Venice sagtens kunne tænkes at begynde at dryppe ned på deres – mere venligt – prissatte FS5 II camcorder, der først blev udråbt til en nyheden der blot havde fået en enkelt knap i en ny farve, indtil Sony løftede sløret for at de rent faktisk introducerede dette kamera sammen med en ny “farve teknik” der ellers kun findes i netop Venice kameraet.
Og nu hvor det er software, er der i den forbindelse en masse der håber på at denne nye teknologi rent faktisk snart kan findes på alt fra F55 og andet, da de “nye farver” rent faktisk ser ret lækre ud.
Tid til IBC2018 - hvem udstiller hvad
Stuart Almond, head of marketing, Sony Professional Solutions Europe siger:
-We understand the aspirations of media organisations and content creators, starter han og fortsætter.
-We are returning to IBC with firm drive and motivation to help them realise the commercial and creative potential of their content in the post digital age, slutter han.
Og selv om at han slet ikke nævner de nye tiltag under “overskriften” Sony Virtual Production, der er Sonys første “cloud billedmikser” med lidt til, så gætter vi på at det bliver en del af oplevelsen på IBC2018.
Tid til IBC2018 - hvem udstiller hvad
Sony har indtil videre blot pointeret at de glæder sig til at vise FS5 II camcorderen, CineAlta Venice med den helt nye V2.0 Firmware og deres Media Backbone Hive, der ikke er deres “cloud billedmikser”.
Omvendt er der tale om en spændende løsning, der er relevant for mange, der har brug for at flere eller mange arbejdspladser kan levere til et centraliseret output.
Sony nævner dog også deres “Cloud-based platforms”, der har evnen til at “provide efficiencies and allow to capture and stream live content in a much more flexible and affordable way”, så det skal nok blive sjovt.

En anden operatør er LiveU.
De glæder sig også til IBC2018.
Og da de netop har kunne konstatere at de sendte/ streamede en rekord i Mexiko, med mere end 500 samtidige live streams på et utal af LU600 HEVC og andre LiveU enheder, glæder de sig helt sikert til netop at vise LU600 4K HEVC frem på IBC.
Skulle du ikke kende denne løsning er enheden udstyret med 4K SDI, så du kan streame et 4Kp50/60 output, eller – hvis det er vigtigt – VR eller 360 grader i pænt høje opløsninger, hvilket nu snart er det primære problem hver eneste gang. ( opløsning på 360 grader skal jo være langt højere for at output ligner “normal broadcast kvalitet”.
Tid til IBC2018 - hvem udstiller hvad
Af andre nyheder som LiveU har rodet med er “video return”, der – ganske simpelt – er hvad det siger, nemlig muligheden for at se retur video.
Superheldigt, når en reporter kan se studiet, og tage imod Cue fra dette, og gå “på”, på det rigtige tidspunkt.

Slutteligt er der også nyt hardware fra LiveU i form af deres “LiveU Matrix”, der er den “næste generations” platform til “live contribution over IP”, der er tænkt som løsningen der giver broadcasters muligheden for “view, manage and distribute live content”.

Og nu hvor skyen er så hot som den er, er denne producent endelig også på vej med en “Solo Studio Cloud Graphics suite”, suppleret med en ny “Solo app”, der giver brugeren muligheden for at streame over Wi-Fi, der kan kombineres med GSM/4G, så der “automatisk” er mere båndbredde og bedre redundans.
Tid til IBC2018 - hvem udstiller hvad
Målgruppen for Solo, er dem der streamer til Facebook Live, Twitter, YouTube Live eller andre sociale medier.
Høre mere og se hvordan på IBC2018.