Sonys sky klipper

Sony slap såden uden den store ståhej noget der ligner et potentielt gigantisk hit for et par dage siden.
Tiltaget, der – sådan lidt simpelt forklaret, er et cloudbaseret billedmiks system, er i den forbindelse blot udnævt til at hedde “Sony Virtual Production”.

Kigger man omvendt ind under den lidt skrantende overskrift, ligner tiltaget det mest radikalt interessante tilbud til produktions miljøet i lang tid.
Sonys ide, er nemlig at tilbyde brugere adgang til en – i princippet – ubegrænset billedmikser, der kan tage alle former for signaler, konvertere disse til IP, og så ellers tilbyde at der kan klippes imellem lige så mange kilder som det måtte ønskes.
Dermed er det “virtuelle” næsten forklaret.
Sony Virtual Production er en realitet fra september
Målgruppen er – som udgangspunkt – ikke multi kamera broadcast, da Sony – indtil videre – blot har lanceret ideen som en “on-demand cloud production service”, hvor den enkelte kunde betaler for det vedkommende “bruger”.
Omvendt er der altså et “complete production toolset” til “multi-platform content creation and delivery”, hvilket – måske – er tænkt som formuleringer der dækker over produktion der går direkte til de sociale medier.
Igen.
hvorfor skulle broadcastere ikke kunne gøre det samme, og “bare” ende på deres egne kanaler i stedet.

Løsningen der netop er blevet prøvet af ved “Red Bull’s Alpenbrevet motorcycle race i Sarnen, i Sweitz, i sidste weekend, skulle efter sigende have fungeret så godt at systemet nu vurderes som færdigt og køreklart.
Noget det måske har været i flere år, da Sony netop har været inde over “Virtual Production til livestream” der tidligere.

Igen.
Systemet kan altså håndtere “lige så mange kilder som det måtte ønskes”, og da det – åbenbart – også kan forholde sig til de mange forskellige forsinkelser de forskellige kilder må have, er der altså tale om et system med en masse potentiale.
Det eneste du skal komme op med, er en masse 4G data forbrug, lidt udstyr og sikkert lidt gryn for at bruge tjenesten.
Derfra kan du så ellers producere løs.
I princippet på alt udstyr, da 4G USB sticks der sender billeder videre som data, jo er ligeglade med hvor billederne kommer fra.
De skal bare have noget SDI, så kører det.
Altså med mindre at Sony har sørget for at det kun er Sony kameraer med specielle Sony USB sticks der fungerer.

Et gæt herfra er, er at det ikke er tilfældet.
Som vi forstår det, var Red Bull produktionen mest udfordret af at der var kameraer en masse steder og at det hele – mere eller mindre – ikke havde været muligt uden en eller anden form for Cloud tjeneste.
Og nu hvor Sony altså kan levere en “Virtual Switcher GUI”, var der ikke meget andet at gøre end prøve deres system af.
Sony Virtual Production er en realitet fra september
Hubert Zaech, Production Manager at Red Bull Switzerland siger:
-Over the years, our Alpenbrevet event has become an important date in the calendars of casual motorcycle racers across Switzerland and Europe. While the scenic route of the race is a big draw for our participants, it poses a significant challenge for our broadcast team who want to capture and livestream the event across the globe, starter han og fortsætter.
-Sony’s Virtual Production was the perfect solution for our event as it gives us the freedom, flexibility and agility to capture and distribute content quickly, without having to deal with the logistical nightmare of installing physical infrastructure in these remote locations, slutter han.

Stuart Almond, Head of Marketing and Communications, Media Solutions, Sony Professional supplerer:
-Sony is fiercely committed to helping its customers like Red Bull reach and build their brands and audiences, starter han og fortsætter.
-In an era of changing viewing habits, multi-screen and multi-platform viewing, media organisations need to embrace new technologies and services that increase content value and engage audiences in new and exciting ways. Virtual Production has been designed to do exactly that. The Red Bull Alpenbrevet was the ideal event to put the new solution through its paces and demonstrate the value it creates for our customers, slutter han.
Sony Virtual Production er en realitet fra september
Som du har gættet kan vi forvente at se Sony’s Virtual Production Service på IBC2018.
Den er dog stadig så “ny” at den reelt først bliver introduceret på IBC ( tjenesten åbner i september i Europa, red. )

Gætter du allerede på at Sony har valgt at bruge Amazon Web Services, har du helt ret.
Som vi læser det, ligger selve “billedmikseren” også hos Amazon, hvilket burde betyde at det er muligt selv at udtænke lignende løsninger, måske endda med en lokal “brugerflade”, altså en fysisk billedmikser, der blot klipper de “virtuelle signaler” oppe i skyen.

Produktet, der netop er kommet op på Sonys sider her er reelt en videre udvikling af den ( heller ikke eksisterende ) løsning som Sony brugte på en filmfestival i ( i sommeren 2017 ).
I den forbindelse er det relevant at det både er muligt at klippe mellem kameraer, tilføje grafik ( både levende og “statisk” ) supplere med logoer eksisterende stream og så ellers outputte til hvad du vil.
I princippet også til broadcast.

Målgruppen er dog langt mere de produktioner der streamer til YouTube, Facebook Live og de mange nye streamtjenester der hele tiden titter frem.