Geniale Panasonic

Alle der arbejder med de her “små” cine-kameraer, der – mere eller mindre – også er kendt som de såkaldte “sub-10.000 dollars kameraer”, taler “farver”, LUT”, “Look” og meget mere.
Og det er der såmænd en god grund til.
De forskellige Sony FS kameraer, Canons C1-2-300 kameraer og sidste nyt, Panasonics lille EVA1, giver nemlig alle forskellige resultater.

Sidste nyt på den front er at Panasonic ser ud til at give alle konkurrenterne “baghjul”, med deres ( i nat ) frigivede “Free LUT Library for VariCam Users” bibliotek.
Nyt LUT bibliotek til alle Panasonic VariCams inklusiv EVA1
Der som vi forstår det, er et “bibliotek på 25-35 forskellige “looks” du kan udstyre dine VariCam optagelser med.
Altså forudsat at du optager med LUT.

Folk der ikke er helt nede i den her underlige verden, kan naturligvis ikke vide at alle de her moderne kameraer enten kan optage med – hvad man kunne kalde et færdigt look – hvor optagelserne kan “puttes på TV med det samme”, eller optages med LUT, der – naturligvis – hedder noget forskelligt betinget af om det er et Canon ( C-LOG ), et Panasonic VariCam ( V-LOG ) eller Sony, der naturligvis optager i S-LOG.
LOG er i den forbindelse blot for at pointere at den måde det enkelte kamera er underlagt det look der kommer med mærket/branded.

Når der er tid ( typisk ikke på broadcast produktioner ) kan den enkelte produktion vælge at optage i LOG, og så “efterbehandle” produktionen, og – i princippet – først vælge det endelige “look” i gradingen/efterarbejdet.

Problemet med de her mange “sub-10.000 dollars kameraer”, er dog som regel at du skal op på dyrere modeller, før du kan få lov til selv at vælge andet end de “indbyggede” looks, der kommer i form af de her LUTs, det hele handler om.

Og det er så her Panasonic har begået lidt af en genistreg, ved at frigive et helt nyt LUT bibliotek til deres VariCams.
Detaljen er nemlig at et af de her VariCams er et af de ofte omtalte “sub-10.000 dollars kameraer”, nemlig deres EVA1.
Nyt LUT bibliotek til alle Panasonic VariCams inklusiv EVA1
I bedste stil, har Panasonic selv forklaret at de “teamede” op med de “lokale 600 DITs”, der også lige kræver en forklaring.
I Hollywood bliver spillefilm typisk optaget som “union film”.
Og filmarbejderne er meget stolte af at være i deres fagforening.
De er derfor så store at de “bare” har nogle numre.
En af afdelingerne hedder “Local 600“, og er altså så stor at der i denne er en række DITs, eller “farve specialister”, der ved så meget om teknikken bag farver, at de sammen med Mitch Gross, der er Panasonic Cinema Product Manager kunne komme op med hele 35 forskellige 3D LUTs, der sågar inkluderer display conversion LUTs, hvorfor det er muligt at optage med et ( enkelt ) “sub-10.000 dollars kamera” i LOG og – på en monitor – se hvordan det færdige resultat – cirka – bliver.

Bedst af alt, er det jo netop muligt at ændre på hele looket, nu hvor det er muligt at “styre farverne” ( og meget mere ) med en LUT.

Mitch Gross forklarer:
-The VariCam LUT Library is a great communication tool. An enormous variety of looks are possible, and it’s far easier for a producer or director to understand and appreciate the look the cinematographer is trying to achieve by seeing it right on the screen. Having a LUT on set also allows the cinematographer to light and expose precisely to the look he or she is trying to capture. Finally, with the matching LUT available for post, the colorist knows what the cinematographer was working toward, slutter han.

Som en særdeles interessant detalje betyder det at det – vel sagtens for første gang – er muligt at have en nærmest identisk workflow med et “sub-10.000 dollars kamera”, som med et VariCam LTR eller 35, der – vist nok – koster op imod 200.000 her i landet.
Nyt LUT bibliotek til alle Panasonic VariCams inklusiv EVA1
Folk der er inde i området kan derfor glæde sig til at der nu er .VLT, E-E.CUBE og E-L.CUBE til monitorering via LUT box.
Og selv om at pakken reelt er målrettet direkte til de store VariCams, har EVA1 den samme teknik ( nu bare i en nyere version ) indbygget, hvorfor det er muligt at optage i et V-Log/V-Gamut format, der såmænd også kan tilføres en LUT box, hvilket – i princippet – giver den enkelte produktion muligheden for at “grade” færdig på set, med et kamera – der ærligt talt – er så urimeligt billigt at det ikke burde være en mulighed.
Omvendt ser det ud til at understrege at Panasonic for alvor tager deres EVA1 med ind i VariCam “kæden” og dermed giver dette lille monster langt flere hestekræfter end det tidligere har haft.
Workflow på et EVA1 er nu – i princippet – identisk med det der opleves på high end Arri’er eller Sony ditto.

Det er lidt uklart hvor den såkaldte “Color button” så ellers skal findes henne på et EVA1.
Den er oplagt nok let at finde på de store VariCams, men – gætter vi på – det har aldrig været meningen at disse features skulle ende på EVA1 kameraet også.
Det gjorde de alligevel.
Nyt LUT bibliotek til alle Panasonic VariCams inklusiv EVA1
Det kunne være at du burde tage forbi IBC2018 for at høre motivationen bag.
Besøg det nye VariCam LUT bageri her
Her en lidt længere forklaring (.pdf)
Og endelig her lidt video om emnet.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.