Filmkameraerne kommer

( opdateret se nederst ) I takt med at stadig flere prøver kræfter med de lidt større “film” kameraer, altså de store versioner af de kameraer de allerede bruger til ENG og EFP, melder behovet sig for at kunne “broadcaste” fra dem.
Et begreb der i denne sammenhæng skal forstås som kameraets evne til at kunne fungere som de “helt almindelige “broadcast kameraer” der allerede er på markedet.

Fordelen ved de her “store” Cine kameraer er omvendt at de netop er udstyret med store ( større ) CMOS end der findes på “broadcast kameraer”, suppleret – typisk – med andre farver, eller farve teknologi, der – hurtigt – giver et mere “Cine agtigt” billede, end det broadcastere og seere er vant til.

Formodentligt årsagen til at et stadig større antal koncerter med “verdens navne” bliver optaget med netop stor format ( typisk S35mm CMOS ) kameraer.

For at det skal kunne håndteres, er det heldigt hvis der sidder en producer og kigger med, på de kameraer der bliver opereret.
Desværre er det sjældent realistisk at trække nogle få kilometer BNC og så ellers klare det hele via SDI porten.
MultiDyne tager på IBC2018 med 12G fiber løsning
Til gengæld er det super smart at bruge et par nyheder fra MultiDyne, der sjovt nok tager på IBC2018, for at vise deres nye “SilverBack V” frem.

Denne der er hele “bagstykket” som du kender det fra “broadcast” eller “OB kameraerne” er konkret en “Fiber Optisk løsning” der monteres på kameraet, hvor efter dettte – mere eller mindre – fungerer som et “broadcast kameraer”.

Pludselig kan den fulde kvalitet fra kameraet sendes ind til OB vognen, ganske som at der pludselig er strøm over et kabel, i stedet for at der skal skiftes batterier i det uendelige.
Der kan fortsat optages lokalt, som en slags redundant sikkerhed, samtidig med at der helt sikkert bliver optaget i vognen.
Og bedst af alt vil fotografen kunne høre hvad OB vognen siger, ganske som hun kan se hvad de andre kameraer sådan går og laver.
Ret smart hvis beskæringer og andet skal afstemmes af fotograferne under produktionen.

Som vi forstår det er det såmænd ikke specielt nyt at MultiDyne er ude med et nyt bagstykke.
Selve SilverBack V er dog omvendt netop så nyt at det – mere eller mindre – får premiere på netop IBC2018.

I hvert fald Europæisk debut.

Nu fik vi nævnt at disse “bagstykker” typisk ses monteret på “store” Cinekameraer som Sony F55, Alexaer og Canon C500 og C700.
Årsagen er at selve den fysiske dimension er pænt stor, ganske som at det jo kun er sjældent at en produktion der har “mange penge” prioriterer billige “S35 ENG kameraer”, når de nu har muligheden for at montere dem på store stativer, bruge herlige Optimoer eller Cabrioer, eller hvad de nu vil.
MultiDyne tager på IBC2018 med 12G fiber løsning
Selve SilverBack V er ydermere et 12G, 4K “Camera Back System”, der konverterer et 12G signal til IP, hvilket – teoretisk set – betyder at alt er absolut ukomprimeret, hvilket – burde – give langt flottere produktioner end 3G over SDI, som eksempel.

I konkreter kan der overføres op til 12 Gbit/s, hvilket svarer til 1,5 GB data i sekundet, eller cirka 30 MB pr frame ved 50 billeder i sekundet.
Det burde være nok til de fleste ambitioner.

Når det rent tekniske er på plads, er MultiDynes systemer i virkeligheden “bare” nogle løsninger “der virker”, hvilket betyder at du monterer en sådan på dit kamera, hvorefter du “pludselig ” står med et broadcast på skulderen, eller monteret i en EasyRig til den næste koncert med U2.

Frank Jachetta, president, MultiDyne forklarer:
-While point-to-point transport over dark fiber continues to offer the greatest bandwidth efficiencies for the high data rates needed in live 4K and 8K productions, the adoption of IP-based networks in broadcast and production workflows is accelerating, starter han og fortsætter.
-SilverBack V seamlessly converges the advantages of fiber transport with a gateway to multipoint IP networking, protecting customers’ long-term investments while delivering immediate, practical benefits today, slutter han og understreger dermed at deres system netop er målrettet “fremtidens” IP produktion.

Det er nemlig ganske oplagt at “gå IP” med sådanne systemer, da det så vil være muligt at holde hele produktioner i dette domæne, og i princippet kunne forblive i et “native” 12G format fra optagelse til broadcast/ post produktion.

Oplagt nok er der både support for single-link 12G og quad-link 3G, hvilket betyder at selv ældre Sonyer ( læs: for eksempel F55 ) fortsat vil kunne bruges i sådanne sammenhænge.

Af features der kunne fremhæves på en SilverBack V, er at der på “base stationen” er plads til to kameraer ganske som at der er en indbygget “multiviewer”, så du kan se de to kameraer helt ude ved “basen”, hvilket kan være relevant i mange situationer.

MultiDyne insisterer ydermere på at deres SilverBack V kamera enhed er blevet “meget mindre”.
Det skal du som altid tage med en masse forbehold.
Bagstykkerne er store og klumpede.
Specielt hvis de monteres på “små” kameraer som et C500 eller andre “kompakte” kameraer.
MultiDyne tager på IBC2018 med 12G fiber løsning
Uanset dette er SilverBack V “født til” at kunne fungere med Sony, Panasonic, Canon, JVC, hvilket kan undre da specielt Arri og RED ikke nævnes.
Dermed kunne det tænkes at SilverBack V er “lidt mere” orienteret mod broadcast, eller at det bare ikke længere er sådan at der bruges RED eller Arri til de store koncerter mere.

Så hvis du har et behov for at kunne optage i op til 30MB pr frame, er SilverBack V altså en oplagt mulighed.
Husk blot at systemet “spiser” op til 1.5Gb/s af de 12Gbp/s der er i systemet til retur video, kommunikation og en masse andet data, der omvendt giver en meget høj sikkerhed.
Så maksimal billedkvalitet er dermed nede på noget der ligner 27MB pr frame, ved 50 billeder i sekundet.

Læs eventuelt videre her.

( opdateret med BullDog II)
Har lige set at de også har opdateret deres BullDog til BullDog II.
Om det siger Frank Jachetta.
-The BullDog II was developed to offer a common fiber-optic platform, empowering users with a versatile and modular solution to support virtually any field-based transport need,” said “Our customers will now have one rugged enclosure to accommodate news, sports and live event productions for any field application where remote powered equipment is required. It’s without question the industry’s most scalable fiber-optic platform to support any number of signals in one box, slutter han. ( basen du ser billeder af, er en BullDog 1, der nu er blevet opdateret til BullDog II, red. )

Her lige en promo for et ældre system.
Deres nye V er så nyt at de stadig ikke har noget materiale om det på deres web.

SilverBack from MultiDyne Fiber Optic Solutions on Vimeo.