DF vil ændre dansk film radikalt

Du har sikkert gættet det.
Der er alt for mange der ikke er enige med DF i deres politik.
Så det skal hævnes nu.
Eller rettere.
Nu hvor Venstre har taget hul på den ideologiske kamp mod dem der er uenige med Venstre, der – tit – bor i hovedstads området, drejer DF lidt mere på skruerne.
Og noget tyder på at det kommer til at gøre ondt.
På dansk film altså.

Et gæt herfra er at DF vælgerne er lodret ligeglade, selvom at de dog – måske – kan svinge sig op til at grine af de “dumme kreative” der altid er søgt mod landets hovedstad, hvor der som bekendt findes en filmskole.
DFI og filmskolen skal flyttes siger DF
En filmskole, DF mener skal flyttes meget langt væk.
Et gæt herfra er til en DF højborg, hvor alt der er mere nyt end Harald Blåtand og mere kreativt end Morten Korch, bliver tiet ihjel i håbet om et nyt tusindårsrige.

I konkreter har Alex Ahrendtsen, der er DFs kulturordfører været ude og sige at de ikke gider være med i et flertal om det kommende filmforlig med mindre at “dansk film” grundliggende forandres.
Og nu hvor Venstre – mere eller mindre formålsløst – har flyttet tusindvis af arbejdspladser langt væk fra hovedstaden, med det resultat at alle stillinger ( stort set ) skulle genbesættes, er der – vel sagtens – en stor gruppe ansatte i statsapparatet der skal til at lære alt det, de nu tidligere ansatte i de samme funktioner allerede kunne.
Altså en ( potentiel ) underminering af staten, baseret på ideologi.

Præcis hvad DF ser ud til at ønske.
Som Alex Ahrendtsen – enten – har sagt til Avisen.dk, eller måske er blevet strammet til, så vil han have mere “Klassefesten” og “meget mindre Trier”.

Og så skal.
Dansk film skal være mere “folkelig” og “mindre københavnerindspist”.

Og så mener partiet at der skal være mere “geografisk ligevægt i filmbranchen”.

For at klare dette, skal Den Danske Filmskole ud i provinsen, gerne efterfulgt af Det Danske Filminstitut, der også godt må flytte langt væk.

Dansk film skal med andre ord være mindre “Københavnsk”.
Copenhagen Business School har nemlig i 2017 – i en undersøgelse af den geografiske mangfoldighed i filmbranchen – konstateret at “77-87 procent af folk i branchen bor i hovedstaden”.
DF synes også at der bliver vist “forkerte” film på “Cinemateket”, hvorfor det skal lukkes.
I stedet skal der oprettes filialer rundt om landet, der skal spille “kulturarvsfilm”. ( læs Morten Korch film og en masse andet fra 50erne ) ( kunstbiograferne findes allerede ?)

Film skal i samme omgang til at produceres på “markedsvilkår”.
Og det skal så være de film der tjener penge der “bliver belønnet”, ikke dem der eksperimenterer.

“Lavbudgettiltaget” og “New Danish Screen” skal nedlægges og så skal branchen selv til at skaffe 60 procent af budgettet, suppleret af at “debuterende instruktører” selv må betale.

Der er flere tiltag som at film der i forvejen tjener penge, skal belønnes for dette med.
Formodentligt fordi billetsalget til danske film er raslet ned fra 27 procent til 21 procent.
Det skal op på 35 procent.
Alene fordi DF siger det.

Alle film der ikke taler “et nordisk sprog” skal ikke længere kunne hente støttekroner, hvilket må formodes at være et forslag der går direkte efter Lars Von Trier, der jo har været inde over flere film der ikke “taler nordisk”

Der er i perioden 2003 til 2017 brugt ( støttekroner over 14 år  ) 127 millioner kroner på “film, der ikke er nordisksprogede”.
De penge skal i stedet går til film hvor de taler “dialekt”. ( 9 millioner om året ?)

Rektor Vinca Wiedemann på Den Danske Filmskole, har allerede været ude og pointere at det måske ikke ligefrem er den bedste ide at flytte skolen “langt ud på landet”.
Det bliver i hvert fald svært at “tiltrække dygtige undervisere”, der jo typisk har et professionelt liv i København.

Kulturordfører fra DF Alex Ahrendtsen siger:
-Det er et krav, der bliver svært at afvise. Det ligger i tråd med regeringens hidtidige politik, og for os handler det om, at vi vil have en bedre geografisk balance i dansk film, slutter han og henviser til at VLAK jo allerede har sendt en god del af statsapparatet “til provinsen” ganske som Radio 24Syv nu må flytte til “Vestdanmark”.

Ahrendtsen fortsætter:
-Danske film bliver i dag lavet i snævre kredse i først og fremmest hovedstaden og Nordsjælland. De kommer med en helt bestemt måde at se verden på. Film lever af autenticitet og gode miljøskildringer, og her er det nødvendigt, at de folk, der laver dem, også kommer andre steder fra end København, slutter han.

Ganske morsomt mener Alex Ahrendtsen at det hele skal over til hans helt egen valgkreds, med det twist at Filmskolen godt må være i Odense.
Det må Det Danske Filminstitut dog ikke.
De kan i stedet fise ned til Svendborg, hvor noget tyder på at et par af vennerne har svært ved at få solgt Kogtved Søfartsskole.
Så den synes politikeren lige at DFI skulle købe.
DFI og filmskolen skal flyttes siger DF
Han siger:
-Et godt og realistisk forslag kunne være den gamle Kogtved Søfartsskole med udsigt til Svendborgsund. Den er til salg for 50 millioner kroner, og hvis staten køber den, vil det være tjent ind på to år. I dag bruger DFI nemlig over 30 millioner om året i husleje. Det alt for dyrt. Filmskolen kan også placeres meget billigere end de fine lokaler på Holmen i København. Der er steder i Odense, hvor den kan bo for næsten ingen penge. Der hvor jeg bor i Vollsmose, kan de få al den plads, de vil have. Jeg siger ikke, at den skal ligge der, men det kan sagtens lade sig gøre, starter han og fortsætter.
-Hidtil har regeringen ikke turdet at flytte noget særligt ud på dette område, fordi den er bange for at lægge sig ud med kultureliten, men når alle andre skal holde for, skal kulturen selvfølgelig også, slutter han og løfter dermed sløret for den egentlige motivation.

Mette Bock ser dog ikke ud til at være enig.
Huns siger:
-Jeg synes, det er al ære værd, at DF med Alex Ahrentsen allerede nu fremlægger et udspil til de kommende filmforhandlinger. Til oktober tager vi hul på de politiske drøftelser om den kommende filmaftale. Der kommer vi til at drøfte en række vigtige problemstillinger og udfordringer for dansk film. Min ambition er, at vi kan få lavet en filmaftale, der giver os størst mulig værdi af filminvesteringerne til gavn for publikum og dansk film. Vi har brug for et smidigt system – uden for mange bureaukratiske snubletråde. Og så er der brug for, at vi ser positivt på de mange muligheder, som alle de nye distributionsformer og formater giver os. På nuværende tidspunkt kan jeg ikke kommentere på de mange forslag, der forhåbentlig kommer i den kommende tid, men jeg ser frem til drøftelserne – der også skal se mod fremtiden!, slutter hun i et skriftligt svar.
DFI og filmskolen skal flyttes siger DF
Tilbage på Det Danske Filminstitut står argumenterne for at blive også i kø.
Bestyrelsesformand Anders Kronborg anerkender dog at DFI ligger på en fin adresse.
-Og ombygningen, da instituttet blev etableret, var sikkert også meget dyr. Men jeg mener, at diskussionen skal handle om, hvordan man bedst styrker dansk film, mere end om hvor man skal flytte institutioner hen. Det er jo ikke gratis at flytte, og hvis man bruger skatteborgernes penge på det, skal man have noget ud af det. Det vil jeg gerne stille spørgsmålstegn ved, om man får. Jeg har fuld respekt for, at man gerne vil have flere jyder og fynboer ind i filmbranchen, men det er altså ikke usædvanligt, at film og kunst bliver produceret der, hvor der er flest mennesker, slutter han.

Formand for Dansk Biografer, Kim Pedersen, er ikke nødvendigvis helt (u)enig med DF.
Han mener dog at dansk film har det dårligt, og at der skal gøres noget ved det:

-Dansk Film er i krise, og hvis spillefilm skal overleve, skal man lave radikale forandringer, og her er der mange gode toner i DF’s udspil, starter han og fortsætter.
-Det nytter ikke at flytte filmskolen eller instituttet for langt væk fra København, for eksempel til Nordjylland, fordi de har mange udenlandske kontakter, men tanken i dansk film vil blive anderledes, hvis man flytter dem ud. Kulturparnasset i København foretrækker i højere grad end jyder og fynboer udenlandske film, og det er i det miljø, skolen og instituttet ligger. Der går også en store talentskare tabt, når alt ligger i København, fordi det er ikke svaret for alle at flytte dertil. Til gengæld kan jeg ikke se, at noget vil gå tabt, hvis skolen ligger i Odense, slutter han.