Ny Panasonic Live Production Centre Control Panel

(opdateret )
I takt med at stadig flere producerer med en kombination af PTZ kameraer og broadcast ditto, har Panasonic udtænkt AV-HLC100, der er en såkaldt Live Production Mixer, altså en billedmikser, der både kan håndtere – op til otte – PTZ ( pan-tilt-zoom ) kameraer eller/og ( op til ) 4 “almindelige” broadcast kameraer. ( via SDI ind )

Som vi forstår det, kommer nyheden – der er blevet vist frem på NAB2018 – først endeligt på markedet fra engang efter IBC2018.
( Opdatering ) der er på det Europæiske marked og koster 93K ex moms.
Det til trods gætter vi fortsat på at den bliver til at opleve på Panasonics stand, hvor vi ligeledes fortsat gætter på at du bliver blandt de første til at se hvordan det er muligt at montere alt fra AW-HE130, AW-HE40 eller AW-UE70 PTZ kameraer, samt AK-UC3000 eller AK-HC5000 studio kameraer, hvis det skulle være relevant. ( og en masse andre PTZ NDI kameraer )

I konkreter er der tale om en “NDI mikser”, der altså snakker IP over netværk.
Og da der samtidig er fire SDI indgange tyder en del på at der her er tale om en billedmikser, der kan bruges i produktioner hvor der reelt er tale om “enmandshær”, der både ( remote ) styrer, shader og fokuserer de – op til 4 – PTZ kameraer, samtidig med at hun kommunikerer med fotograferne på de andre kameraer.
Panasonic Live Production Centre Control Panel
Panasonic selv skriver at den ville være fin til “universitets sport”, webcast og live streaming eller live events.
Det er – på video siden – muligt for enkelt at styre hele PTZ delen, inklusiv de – relativt begrænsede – CCU funktioner i PTZ kameraer.
Broadcast kameraerne har jo “bare” SDI ud af deres CCUer, så i en fast installation eller i et Fly Away kunne CCUere placeres ved siden af mikser, hvorefter “enmandshæren”, kan styre det hele på meget lidt plads.
kan de jo også klippes på det nye “Center”, der som eneste anke ser ud til at have det indbyggede problem at det “kun” har 4 indgange.

AV-HLC100, som vi har set til omkring 11.000 pund, er med andre ord lidt af et potentielt center for en masse produktioner, der altså kan være på op til 8 kilder.
Og måske lidt mere, hvis du er kreativ, gætter vi på.

Eneste potentielle ulempe ser dermed ud til at være at “du også “lige skal op på NDI”, for at kunne bruge løsningen.
Igen.
Der er jo fire SDI indgange, og så kan du jo ellers opgradere med NDI “lige om snart”.

Som du har gættet er der også audio indbygget i denne mikser.
Det ser dog ud til at være et par jack stik der går ind og ud.
Det er nok lige i underkanten til moderne produktion.

Så hvis du kan holde lyden seperat eller finde en digital løsning, der integrerer lyden i NDI’en kunne lyd ind og ud via jacks bruges til monitorering.
Igen.
det skulle være muligt at “mikse” lyden på enheden.
Så hvis du får en omgang “100 procent” fra en ekstern kilde, kan du sikkert indstille mikseren så det fungerer hele systemet igennem.

Der er med andre ord tale om en potentiel heldig løsning til “enmandshæren”, der streamer løs til de sociale medier.
Panasonic Live Production Centre Control Panel
Der er 2 gange video ud suppleret med en eller 2 gange HDMI ud så du kan se hvad du laver.
Og i bedste stil er der også USB i enheden.
Med lidt held betyder det, at du kan afvikle slides eller billeder ( fra en frame store ?) på enheden også.

Slutteligt er den første SDI indgang valgfri om der skal et “HDMI kamera” ind der i stedet.
Så hvis du har “glemt converteren derhjemme”, går det nok.

Output video er 1080 50P eller 60P.
Og så er der indbygget en RTMP network protocol, hvilket – i princippet – betyder at du kan sende direkte til både Facebook og YouTube, bare du har lidt Internet og kender adressen.
Der er naturligvis indbygget cross conversion (mellem 1080 og 720) så ældre udstyr kan altså også monteres på enheden.

Og så er vi pænt sikre på at der er rigtigt mange andre features.
De steder vi har kunne finde information om enheden har bare ikke været specielt gode til at forklare om features i forhold til NDI, hele netværks delen og – sikkert – en del andet.
Så hold øje med enheden, der – måske – kan tage mange flere PTZ kameraer, og så tillade at det “kun” er 8 kameraer der er “valgt ind”.
Er det tilfældet, kender vi et par produktioner der ville blive rigtigt glade.
Panasonic Live Production Centre Control Panel
Igen.
Find ud af det på IBC2018. ( eller ring til  Nordic Senior Sales Manager, Torben Hallum, , Panasonic Pro-AV )
Her hvad vi fandt i USA og i England.