TV vaner under forandring

IHS Markit der er en engelsk analyse butik har netop målt på vores TV vaner.
Konkret vanerne i Europa, der er under pænt heftig forandring.
Sidste nyt er nemlig at vi alle nu ser op imod to timers mere VoD indhold om måneden end vi gjorde året før.

Her er det naturligvis vigtigt at bemærke at det ikke er sVoD, men VoD.
For mens sVoD er ting som Netflix og andre streamtjenester, er VoD – i princippet – når du selv vælger at se nogle levende billeder på “nettet”.

Det massive forbrug til trods har hverken sVoD eller VoD påvirket det nationale TV kiggeri, hvilket kan undre.
Omvendt kunne DR i sommer fortælle at dem der ser meget TV, tilbringer op imod 7½ time foran skærmen hver dag, er kvinder ( 58 procent ) hvoraf omkring 66 procent er over 60 år, så der skal pænt meget til at ændre TV forbruget her i landet.
Specielt nu hvor DR kan fortælle at det er op imod “..10 procent af befolkningen, der tilbringer i gennemsnit 7½ time foran fjernsynet om dagen..”, som DR Medieforskning forklarer det.
Sådan er det åbenbart ikke i resten af Europa, hvor lineært TV bliver set stadig mindre, ( på fem ledende europæiske markeder, læs de fem største TV markeder, red. ) suppleret af at “time-shifted viewing” ( tænd og sluk/ se senere funktionerne på kabel TV, red. ) og den “personlige video recorder (PVR) også bliver brugt stadig mindre.

I konkrete tal ser “alle” nu 10 minutter mere “online” i forhold til året før.
Igen.
Måske ikke vildt meget skift i forbruget.
Men altså nok til at broadcastere i resten af verden nu konsekvent er på jagt efter nye måder at få fingre i deres kunder igen.
Såkaldt “short-form video content” ( igen online ) er vokset med 15 minutter i dagligt forbrug ( det kunne med andre ord tænkes at “short-form video content” er en af måderne at få folk til at kigge med igen )

Rob Moyser, TV and online video analyst, IHS Markit siger:
-Pay-TV operators are still primarily concerned with retaining subscription revenues, for the time being, starter han og fortsætter.
-The shift to OTT consumption signals the need for pay-TV operators to act quickly, in order to retain their foothold in the market, forklarer han videre.
-Leading operators are already enhancing their current propositions and embracing OTT, to ensure they capture some of the time spent on other devices and services, so they can stay at the forefront of consumers’ minds, slutter han og kunne i princippet tale om hjemlig YouSee der nu snart længe har tilbudt de her kombi tjenester, hvor den enkelte kunde både køber linære kanaler og en eller flere streamtjenester.
TV vaner under forandring
Tilbage i England har den udvikling betydet at hele TV markedet der har tabt over otte minutter i daglig flow TV kiggeri, der dog er blevet hentet “tilbage” via “on-demand viewing”m, der er vokset med 5 minutter per person.

Igen.
det er jo ikke det “samme indhold” forbrugerne ser online, som det de ser lineært.
Så der begynder at tegne sig et billede af at lineært TV er igang med at tabe seere.
Specielt nu hvor det er 3 eller 4 år i træk at der bliver tabt 5-10 minutters TV seening målt på alle seere om året i England.
TV vaner under forandring
Såkaldt “long-form Online consumption”, der reelt dækker over streaming er vokset med 21 procent om året siden 2016, hvor OTT services ( sVoD ) står for 74 procent af denne udvikling.
I minutter er dog fortsat “bare” 3 minutters mere “streaming kiggeri” dagligt.
Igen.
Tallet er målt på alle, hvilket jo bliver til rigtigt meget mere, hvis der måles på de kommercielt interessante seere.

Som eksempel kunne en kommerciel TV station her i landet jo sagtens vælge helt at ignorere de “..10 procent af befolkningen, der tilbringer i gennemsnit 7½ time foran fjernsynet om dagen..”, som DR Medieforskning forklarer det.
Gør de det, ser TV markedet jo radikalt anderledes ud her i landet også.
Og gad vide om de tal man kunne analysere sig frem til i forhold til sVoD og VoD, ville begynde at blive rigtigt uhyggelige.

Læs mere hos IHS Markit.