DR danner unge

Formatet “I Sandhedens Tjeneste” ser nu ud til at være blevet et slags omrejsende “cirkus” også.

Således kan op imod 17.000 unge se frem til at “blive uddannet i kildekritisk brug af medier”.

Her til septembertager Erkan Özden og Cecilie Lange nemlig rundt i landet for at “oplyse danske unge i digital dannelse og etik”, her nu hvor det er blevet tid til fjerde sæson af “I Sandhedens Tjeneste”.
I Sandhedens Tjeneste på tour
Ud over Erkan og Cecilie, er Henrik Liniger og Lasse Winther også med den fine tur der tager rundt til en række 8.-10. klasses i Odense, Svendborg, Holbæk, Vordingborg, København, Silkeborg og Haderslev.

Og da det gerne skulle ende med at formatet har fået lært 17.000 flere unge at være en smule kildekritiske, ender det med at de snart har lært op imod 40.000 unge at blive “mere digitalt dannede”.

Erkan Özden forklarer:
-Det er vigtigt, at vores børn og unge lærer at reflektere over de nyheder, de møder på nettet. Med “I Sandhedens Tjeneste” forsøger vi at gøre dem opmærksomme på de valg- og fravalg, som ligger bag enhver nyhedshistorie, slutter han.

Detaljen er jo netop at “stadig flere unge får nyheder fra de sociale medier og indholdstjenester, hvor det kan være svært at skelne det rigtige og faktuelle fra rygter, halve sandheder og decideret falske nyheder”.
Og det vil DR godt være med til at lave om.

Således har Erkan Özden sammen med P3 Nyheder været ude og “hjælpe børn og unge landet” til at kunne “begå sig i et kompliceret medielandskab”.
Og nu hvor de alligeevl er ude og vise hesten frem, lærer de også fra sig “Hvordan en rigtig historie ser ud”.
Du ved 1.30 med en stand up i midten eller starten, 2 speaks hen over et apr gå ture, etc.

DRs ambition med tiltaget er at “sikre, at de unge medieforbrugere lærer at navigere i det digitale landskab med en kildekritisk og reflekteret tilgang til de nyheder, de støder på”, som DR videre formulerer det.

I bedste stil kalder DR også selve showet ( som vi gætter på ikke er TV programmet ) “interaktivt”.
Det betyder at “klasserne som tiltaget møder, bliver delt i to hold, der derefter dyster mod hinanden”.
For at kunne det, bliver de “stillet over for nogle journalistiske dilemmaer”, hvorefter de skal diskutere og vurdere hvad det er “mest rigtigt at gøre”.

Og mens Cecilie Lange “følger elevernes redaktioner med sin smartphone, mens de producerer nyheder til Snapchat”, der styres af Lasse Winther, (tilbage i DR Byen), sørger Erkan Özden for at en eller anden “beholder overblikket med relevante perspektiveringer”.

Og nu hvor der er tale om “en kamp om at få nyhederne ud”, sørger Henrik Liniger for at “kommentere den intense kamp på gulvet”.

På trods at de mange ord, er ideen såmænd heldig nok.
Ideen er både at give de unge indsigt i nyhedsproduktion, samtidig med at DR jo opnår ikke helt at blive glemt af den unge generation.

Slutteligt er “forældrene også i fokus”.
Bevares.
De er jo på arbejde mens børnene er i skole.
Men når børnene så kommer hjem, kan de jo netop tale med deres kernefamilie om oplevelsen, nu hvor de er blevet klædt lidt bedre på.
Altså i forhold til at genneskue nyheder, og måske endda hjælpe deres forældre til også at gøre det.

Som vi forstår det er det ydermere planen at “I Sandhedens Tjeneste” på TV, har planer om at “integrere” forældrene i formatet, forstået på den måde at “I Sandhedens Tjeneste” har en række konkrete råd til “til forældre om, hvordan man kan starte en samtale med sit barn om digitale medier”.
Det gætter vi på først er noget der kan opleves i TV programmet.

Her lige sidste nyt fra Cecilie Lange, der er ude og undersøge en masse.