7 ud af ti amerikanere viser vejen

Sidste nye trend i USA, ser ud til at være af den blivende af slagsen.

69 procent af befolkningen der, har således en SVoD tjeneste, hvilket kunne “indikere” at markeder der er langt mere udviklet – som vores – oplever en – om muligt – endnu større SVoD penetration.

Det er nu ikke blot det faktum at 69 procent – eller næsten 7 ud af ti – har købt sig adgang til en en SVoD tjeneste i følge Leichtman Research Group, der er interessant.
Det interessante er at de selvsamme 7 ud af ti ser ud til at have planer om at beholde deres adgang til det “kabel TV” de i forvejen betaler for.

Den nyeste trend er med andre ord ikke – som vi var mange der troede – at SVoD “erstatter kabel TV”, men blot at den supplerer, hvilket såmænd også ser ud til at overraske The Leichtman Research Group.

Deteljen er dog fortsat at “mange” klipper deres kabel TV, og overgår til SVoD.
Hovedparten af befolkningen supplerer bare “kun” deres lineære TV op men beholder altså ledningen hen til væggen.

Der hvor udviklingen dog ikke er til at tage fejl af, er i forhold til “pay-TV”, der herhjemme kan oversættes til “lineære premium TV kanaler”, der såmænd heller ikke fungerer her i landet.

Læs også  Folk klipper kablet og ser videre i UHD

Leichtman Research Groups analyse af udviklingen ser dog ud til at vise at 71 procent af dem de har talt med har planer om at beholde deres adgang til Kabel TV, Parabol ditto og “almindelig” “telco TV”, der vel kan oversættes til de nye former for pakkede TV kanaler.

Udviklingen er dog ikke helt identisk blandt de 18 til 34 årige.
Her er det “kun” 58 procent der har planer om at beholde deres adgang til “kabel TV” ( hvis de overhovedet har adgang til en sådan tjeneste ).
De +50 årige, er som altid pænt tunge bagi.
Her har mere end 80 procent planer om at beholde deres adgang til lineært TV.

Amy Hunt, VP of TVideo Media Sales der er størrelsen der har kigget på kabel TV, mens det er Leichtman Research Group der har kigget på SVoD, siger:
-Many subscribers simply cannot imagine a new way of doing things. But as younger generations more comfortable with streaming technologies set up households, cable and satellite companies need to find ways to remain attractive and relevant starter hun og fortsætter.
-The fact is that pay-TV services still account for most of the TV watching that happens in the US, slutter hun.

Læs også  DR og kabel TV er bedste venner

I begge analyer er den statistiske usikkerhed pænt lille da der i begge tilfælde er blevet adspurgt hele 24.000 mennesker, hvilket i følge “MRI’s Survey of the American Consumer” er det antal der skal spørges før at svarene er “potentielt rigtige”.

Tallene ser i den forbindelse også ud til at vise at der er en slags “cord disruption”, der her i landet kunne oversættes til at der er mange der dropper kabel TV, for at købe “kabel TV” via deres Internet forbindelse.
I princippet det samme produkt, indtil forbrugerne begynder at supplere med SVoD, hvilket alle selskaber nu tilbyder.

Det eneste “område” der udvikler sig ser dermed ud til at være de 18 til 34 årige, der her i landet – typisk – end ikke er startet på/har investeret i kabel TV, der – i USA – er væsentligt mere tilbøjelige til at droppe deres adgang til lineært TV.

USA har – målt på alle – oplevet et tab af “lineære TV kunder” på 6 procent ( point ) siden 2015.
Igen.
Penetration i USA er derfor nede på 71 procent nu, hvilket understreger at der er voldsomme 29 procent i USA der ikke ser TV.
Her i landet er dette antal – cirka – kun oppe på 11 procent.
En gruppe der nu skal til at betale for ikke at se DR, da licensen med det nyeste medieforlig som bekendt er blevet flyttet over på finansloven.

Læs også  TV2 har en ny strategi