Facebook TV er i luften

Har du stadig ikke bemærket at der er en masse “TV” på Facebook, er det lige omkring nu du kan glæde dig over at “Watch” nu bliver en global oplevelse.

Folk der har tjekket “Facebook video” på “andre platforme”, som PS4, eller Apple TV, har længe kunne konstatere at der er pænt mange tjenester der rent faktisk tilbyder indhold der nu – suppleres – med et global “launch” af Facebooks video platform Watch, der – ikke overraskende – er voldsom.

Facebook er med andre ord på vej til at rulle deres “Watch platform” ud over Europa, i Belgien, Danmark, Frankrig, Tyskland, Holland, Norge, Portugal, Spanien og i Sverige i løbet af september.

Fra dette tidspunkt kan du glæde dig over flere af de reklamebreaks end du måske allerede har oplevet på de lidt længere videoer, der allerede idag bliver breaket på størrelsens site, idag.
Facebook ruller Watch ud - reklamebreaks og indhold i bunker
Som du må have gættet tilhører alt indhold på Facebook, Facebook, hvorfor de kan breake alt som det passer dem.

Til gengæld vil de første lande der nu kan vise dette indhold, England, Irland, Australien og New Zealand, samt USA ( der allerede havde en del af Watch ), glæde sig til mere eller mindre heldige reklame afbrydelser, så Facebook kan tjene nogle flere penge.

Læs også  TV2 vinder nok de fleste priser

Watch er naturligvis allerede blevet testet på forskellige måder i USA, over de sidste 12 måneder, hvor Facebook brugere kan se “deres favorit shows” ( TV serier ) og starte produktion af “video indhold” som Facebook så kan breake med deres reklamer, som og når det passer dem.

Hvad det så ender med at komme til at betyde her i landet, tidligt i september, er uklart.
Der har i hvert fald ikke været noget ude om at danske TV serier eller andet lokalt indhold har indgået aftaler med Facebook.
Igen, det kan jo være at det kommer, nu hvor det er muligt.
Facebook ruller Watch ud - reklamebreaks og indhold i bunker

Dem der vælger at bruge Watch, kan så ellers like løs og en masse andet, hvor efter deres venner så kan se de videoer de enten liker, producerer eller deler.
Når det hele virker vil der være et “personalised Watch feed”, en “Watchlist” ( hvad synes Facebook at du burde se, nu kun afbrudt af ekstra mange reklamer ) suppleret med det sædvanlige indhold du oplever på siderne.

Fidji Simo, der er head of video på Facebook siger:
-Facebook Watch is different because it is built on the notion that video doesn’t have to be a passive experience, and can instead connect you with others, starter han og fortsætter.
-With Watch we have built an interactive experience that gives you a new level of access and influence. You don’t just watch videos on your own, you can have a two-way conversation about the content with friends, other fans or even the creators themselves. You are truly part of the action, slutter han og bliver suppleret af head of content and strategy Matthew Henick.
Han siger:
-With the global rollout of Watch, we’re excited to bring a new distribution platform to our partners around the world, and to help eligible creators and publishers make money from their videos with ad breaks, slutter han og understreger at den danske medielovgivning endnu engang er sakket 100 år bagud, og at den reelt øjeblikkeligt er forældet.
Facebook ruller Watch ud - reklamebreaks og indhold i bunker
Facebool er dog glade.
De kan allerede nu fortælle at de har mere end 50 millioner seere til de test videoer der har kørt de sidste 12 måneder i USA.

Læs også  Alle snakker seertal

Tjenesten virker på iOS, Android, Apple TV, Samsung Smart TV, Amazon Fire TV, Android TV, Xbox One og Oculus TV.

Gad vide om der ikke er 3-4 milliarder potentielle seere når tjenesten endelig er fuldt global.