Reklamesalget gik ned på TV2

Landets største mediekoncern ser ud til at have fundet det store smil frem, endnu en gang.
Denne gang i forbindelse med deres halvårs rapport, der ser ud til at vise at det går helt ufatteligt godt hos TV2.

Der er bare et par faretegn, der fortsat ser ud til at blive ignoreret.
Skulle man kigge på det positive, er det såmænd også på sin plads det store smil.
Det går nemlig ufatteligt godt for TV2.
TV2 finder du alle steder

De tjener mere end de gjorde året før.
Og omsætningen er endnu engang steget.
I begge tilfælde bare ikke særligt meget.

Man kunne endda fristes til at mene at omsætningen kun er steget med hvad der ligner den almindelige prisudvikling, og dermed ikke rigtigt.

De gode tal viser dog at hele “TV2-familiens seerandel” er vokset med “1,9 procentpoint til 38,7 procent”.
Det betyder at der “kun” bliver kigget på andre TV stationer end TV2s 61,3 procent af de gange der bliver tændt for et TV. ( TV2 har 56 minutter af alle danskeres opmærksomhed, hver dag, red. ) ( hele befolkningen ser i snit  119 minutter dagligt )

Man kunne i den forbindelse tro at stigningen i abonnementsomsætningen burde have hjulpet, da denne er steget med 5,1 procent.
Det er dog ikke tal der er blevet regnet på.
Eller i hvert fald ikke dem du kan læse i den nye halvårs rapport her.

Læs også  Cineo viser The Standard 410 frem

TV2 kan det til trods fortælle at de har solgt 5,1 procent flere abonnementer, hvilket jo er fint.
Altså hvis der kun kigges på de rå tal.
TV2 finder du alle steder
Kigges der på “udviklingen” er TV2 i dag ekstremt afhængig af at lovgivningen ikke ændres.
Der er en potentiel gæld på 2,8 milliarder til Viasat, i en retssag, der bliver udskudt og skubbet i det uendelige.
Men som altså – stadig – forventes at blive tabt helt eller delvist. ( formodentligt i 2019 )
Når det sker, står hele TV2 familien med et problem.

Det næste problem er at reklameomsætningen “går lidt ned”.
Denne gang ( dette halve år ) med 3,6 procent.

Igen ikke meget.
Og så alligevel.
En nedgang i omsætningen betyder jo at de seere der ser TV2, bliver nødt til at skulle se de samme reklamer “lidt flere gange” hvis annoncørerne skal have det “samme” for deres penge, som de fik tidligere.

Og tænkt lige et kort øjeblik over hvad det ville betyde for TV2, hvis de ikke – fortsat – kunne “tvinge” deres kunder til at købe “hele TV2”, i stedet for blot et par kanaler ( frit valg ). ( Igen det er jo ikke TV2s skyld at deres kanaler er netop så populære at de fleste helst vil have dem alle sammen, red. )

Læs også  Badehotellet skifter tid

TV2s omsætning på reklame/abonnenter er nu 611 millioner mod 763 millioner ( altså blot 44 procent reklamer, mod 56 procent abo ).
Og da “Nichekanalerne (Zulu, Charlie, Fri, News og Sport) bidrager med et EBIT på 146 millioner kroner i første halve år af 2018, kan du godt gætte hvad der ville ske hvis forbrugerne “fik lov til” at fravælge disse kanaler ( man kunne let forestille sig at der bliver produceret en del indhold, der bliver “genbrugt på nichekanalerne” eller på hovedkanalen/TV2 Play, der “pludselig” ville koste en del mere at producere, hvis nichekanalerne ikke længere havde samme penetration ).

Igen.
Merete Eldrup er tilfreds.
Hun smiler som tidligere og kan da også se tilbage på et halvår, hvor hele TV2 er gået frem, på nærmest alle fronter.
Bare ikke lige på reklamesiden.
Hvorfor de der abonnenter er blevet lidt vigtigere end året før.

Merete Eldrup siger:
-TV2 er kommet fint gennem årets første halvdel, og det er især glædeligt, at TV2s stærke indhold sikrer et uændret højt tv-forbrug hos TV2-familien på 56 minutter om dagen pr. dansker. Dette til trods for, at det gode vejr i 2. kvartal har været medvirkende til, at den totale tv-sening er lidt vigende, og vi har opnået den højeste seerandel i 1. halvår til TV2-familien siden 2011. Både hovedkanalen, TV2 Zulu, TV2 News og TV2 Sport har medvirket hertil, starter hun og fortsætter.
-I et marked præget af opbrud og stor konkurrence fra især internationale aktører er TV2s engagerende, danske kvalitetsindhold vores gode og stærke svar. Det er netop dette indhold, som er drivkraften i vores fortsatte fremgang på TV2 Play. VM i fodbold har været medvirkende til at sætte flere TV2 Play-rekorder i nysalg og forbrug, samtidig med at der i forbindelse med det øgede aktivitetsniveau har været en høj driftsstabilitet, slutter hun.

Læs også  TV2 kunder kan nu stemme via login

Omsætningen i 1. halvår endte på 1,409 milliarder kroner. 27 millioner mere end året før, konkret 2,0 procent mere end året før.