Content er fortsat king

Rundt om i verden, er der mange der har besluttet sig for at “oplevelsen”, når de ser TV, skal være optimal.
Derfor investerer de i de dyreste og “vildeste” TV, nu hvor de både kan få signalerne ned i HDR og i 4.

Enkelte vil være bekendte med at de magiske 720P, fortsat dominerer vores hjemlige marked, samtidig med det nu kendte “fru Hansen kan alligevel ikke se forskel”, prædikat, der ser ud til at være helt forkert.

Det totale salg af TV apparater i 2018 er i den forbindelse vokset til vilde 45 milliarder Euro, her i den første halvdel af 2018.
Og nu hvor det – nærmest udelukkende – er de dyre “high end TV”, der alle kan vise 4K og HDR, kan det undre at vore lokale broadcastere stadig bruger halvblinde fru Hansen som billede på hvad deres kunder vil have.

Banale detaljer som at de unge nu – stort set – kun kigger med når der er “store show produktioner” kombineret med at Netflix og Amazon for længst er gået HDR og 4K, hvilket – ser ud til – at have givet dem en masse kunder.

Store og dyre TV apparater hitter hos forbrugerne

Forventningen er i den forbindelse i følge GfK, der er et tysk research institut, der netop kigger på forbrugertrends, at andelen af “high end TV” i år vokser fra sidste års 1 procent til 2 procent i år.
Så som du har regnet med, er det altså ikke de 32 tommers DVB-C TV der er på tilbud i Bilka vi taler om her.
Og nu hvor forventningen er at der vil blive solgt 238 millioner TV i 2018, er 2 procent nærmest markedsledende.

Kigges der lidt “regionalt” er Latin America et af de områder hvor der sker mest.
Her er salget af TV steget til noget der ligner 11 procent af det globale marked.

Europe og “østen” står for – alt efter hvor i regionen du kigger hen – for minus 5 procent stigning i salget til plus 4 procent, de steder hvor det er steget ( du har gættet det, du må købe rapporten for at finde ud af hvorhenne, red. )

Da det såmænd ikke er så vigtigt, er det – omvendt – pænt relevant at det første halve år af 2018 viste at mere end halvdelen af det globale salg af TV apparater var 50+ tommers TV, der – bevares – også kan findes i “billige versioner”.

Det var såmænd også mest de “økonomisk orienterede” versioner der blev solgt.
En god del af de store kasser var dog +4000 Euro TV, hvilket bestemt ikke kan siges at være billigt.

Markus Kick, GfK expert for consumer electronics forklarer om de dyre modeller:
-These premium devices feature contrast-enhancing HDR or organic LED (OLED), the winning display technology in the premium price tier, with a sales value increase of more than 100 procent, starter han og fortsætter.
-Western Europe mainly drove the trend towards OLEDs, but almost all regions show three-digit growth rates. Further manufacturers are expected to join the game in the second half of 2018, adding some more dynamics in that market. In terms of display resolution, 4K is still on the rise and the first 8K models are expected to be showcased at this year’s IFA in Berlin, slutter han og hentyder dermed til at OL i 2020 jo netop bliver vist i – crka – 48 gange så høj en opløsning som vores lokale broadcastere opererer i.
Store og dyre TV apparater hitter hos forbrugerne
Igen.
Det ser fru Hansen sikkert heller ikke.
Spørgsmålet er om børnebørnene ikke bare finder en udbyder der tilbyder dem 4 eller måske endda 8K, på det tidspunkt.

Eneste kedelige detalje ved de mange stadig større kasser, er at de bruger en hulens masse strøm.
Der blev således – her i 2018 – kun solgt 33 procent A+ TV apparater, globalt.
Resten klarer sig dårligere, og bruger altså en masse strøm.

Skulle enkelte broadcastere være i tvivl om hvilken vej udviklingen går, så var 85 procent af de TV der blev solgt i 2018 såkaldte smarte TV, der kunne håndtere en eller flere streamtjenester.
Tallet gik op fra 79 procent året før.

Der er fortsat – næsten – ingen TV, der er udstyret med “voice assistants” ( TV tænd dig selv, skift til TV2.. ), endnu.
Det skulle i følge GfK være det nye sort, at TV bliver udstyret med “apparat producerede” assistenter, ala Siri fra Apple, eller Alexa fra Amazon.

Forventningen er at disse assistenter vil blive vist frem i dette efterår, og ramme markedet i 2019.
Fremtiden med “voice-controlled TV sets”, er med andre ord det nye Orange.